Ford annuleert EV plannen: dit is waarom
In het kort:
Ford stelt de productie van een volledig elektrische SUV en pick-up uit om zich te richten op het aanbieden van hybride opties in zijn gehele Noord-Amerikaanse assortiment tegen 2030.
De verschuiving komt als onderdeel van een bredere trend in de auto-industrie weg v van volledig elektrische voertuigen, mede door langzamere adoptie en hoge productiekosten.
Ford's "Model e" elektrische voertuigen divisie leed in 2023 een verlies van $4,7 miljard, met de verwachting van een verlies tussen de $5 miljard en $5,5 miljard in 2024.
In een opvallende wending in de strategie van Ford kondigt het bedrijf aan de productie van een geheel nieuwe elektrische SUV en pick-up uit te stellen. In plaats daarvan gaat Ford zich richten op het uitbreiden van zijn hybride aanbod over het gehele Noord-Amerikaanse assortiment tegen het einde van dit decennium. Deze beslissing weerspiegelt een bredere trend in de auto-industrie, waarbij bedrijven hun plannen voor elektrische voertuigen (EV's) heroverwegen te midden van uitdagingen zoals hoge productiekosten en een langzamere adoptie dan aanvankelijk verwacht.
De vertraging van Ford in de productie van volledig elektrische modellen markeert een aanzienlijke verschuiving in de benadering van de EV-markt. Het bedrijf had plannen om een driezits SUV en de volgende generatie pick-up, met de naam "T3", te lanceren. Echter, deze zijn nu respectievelijk uitgesteld naar 2027 en 2026. Dit uitstel is deels te wijten aan Ford's streven om een rendabel EV-bedrijf op te bouwen, met behulp van kapitaal op een wijze manier en het op de markt brengen van de juiste gas-, hybride- en volledig elektrische voertuigen op het juiste moment.
De aandelenkoers van Ford Motor (F) sinds de beursgang:
Investeringen en verliezen in de EV-sector
Ford heeft aanzienlijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn EV-portfolio, waaronder de aankondiging van een nieuwe $3,5 miljard EV-batterijfabriek in Michigan voor de productie van lithiumijzerfosfaatbatterijen. Dit is onderdeel van een grotere strategie om meer in te gaan zetten op de EV-markt. Ondanks deze inspanningen heeft Ford's "Model e" elektrische voertuigendivisie in 2023 forse verliezen geleden, met een totaal van $4,7 miljard, en verwacht het bedrijf dat deze divisie zelfs tussen de $5 miljard en $5,5 miljard zal verliezen in 2024.
Ford benadrukt zijn inzet voor het EV-segment door te wijzen op de voortzetting van de bouw van batterijfabrieken in Michigan, Tennessee en Kentucky, en door te focussen op de productie van de volgende generatie volledig elektrische trucks in 2026. Bovendien benadrukt Ford het belang van hybride voertuigen als een cruciale stap in de overgang naar een volledig elektrische toekomst. De strategie om hybride opties over het hele assortiment aan te bieden, lijkt een pragmatische benadering om te voldoen aan de huidige marktvraag, terwijl het bedrijf blijft investeren in de ontwikkeling van geavanceerde EV-technologieën voor de lange termijn.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments