Ferrari investeerders trappen op de rem: Dit is waarom
In het kort:
Ferrari’s EBITDA groeide met 7% in het derde kwartaal, mede dankzij een sterkere productmix en verhoogde vraag naar personalisatie, ondanks een daling in leveringen.
Resultaten onder verwachtingen: De omzet steeg met 6,5% jaar-op-jaar naar €1,64 miljard, lager dan de verwachte €1,8 miljard, en de aangepaste winst per aandeel bleef met €2,08 onder de verwachte €2,18.
Aandelen dalen ondanks sterke vooruitzichten: Ondanks optimisme voor 2024 en een goed gevuld orderboek tot 2026, daalde het aandeel zo´n 6% door zorgen over de teruglopende vraag in China.
Ferrari rapporteerde een toename van de kernwinst (EBITDA) met 7% tot €638 miljoen in het derde kwartaal, in lijn met de verwachtingen van analisten die gemiddeld op €635 miljoen uitkwamen. Deze stijging is opvallend gezien het feit dat de leveringen met 2,2% zijn gedaald naar 3.383 eenheden.
Vooral de daling van 29% in China, veroorzaakt door een vertragende economie en vraagafname door de vastgoedcrisis, speelde hierin een rol. Dit contrast benadrukt de strategische waarde van Ferrari’s focus op premium producten en personalisatie.
Kerncijfers voor Q3 van Ferrari:
Bron: Ferrari IR
De kwartaalomzet kwam uit op €1,64 miljard, wat 6,5% hoger was dan dezelfde periode vorig jaar, maar toch onder de analistenverwachting van €1,8 miljard. Ferrari’s aangepaste EBIT steeg met 10,3% naar €467 miljoen, mede gedreven door een rijke productmix, waaronder de exclusieve Daytona SP3 en de 499P Modificata, met prijzen van respectievelijk €2 miljoen en €5,1 miljoen. Deze luxe modellen leverden een extra bijdrage van €60 miljoen aan de omzet.
Ferrari handhaafde zijn eerdere vooruitzichten voor 2024, inclusief een jaarlijkse omzet van meer dan €6,55 miljard en een aangepaste winst per aandeel van minimaal €7,90. CEO Benedetto Vigna toonde zich positief over de toekomst en benadrukte de “exceptionele orderboekzichtbaarheid tot in 2026.” Analisten zien dit als een teken dat Ferrari ondanks de huidige uitdagingen een stabiele vraag verwacht voor zijn modellen.
De forecast voor heel 2024:
Bron: Ferrari IR
Ondanks de positieve signalen op lange termijn daalde het aandeel Ferrari na de publicatie van de kwartaalcijfers met 5,9% op de NYSE en 6,1% in Milaan. Dit is grotendeels te wijten aan het feit dat Ferrari geen verhoging van zijn jaarprognoses aankondigde en de zorgen over de vraag in China aanhoudend zijn. Toch presteerde het aandeel tot nu toe sterk, met een stijging van meer dan 40% in 2024, terwijl andere luxemerken zoals LVMH en Kering te maken hebben met een meer uitgesproken daling in China.
De verkopen per regio Q3 2024 VS Q3 2023:
Bron: Ferrari IR
RBC-analist Tom Narayan noemde Ferrari een “veilige haven” binnen de automobielsector, mede dankzij het beperkte aantal voertuigen dat Ferrari produceert en de hoge winstmarges per verkochte auto. Dit jaar, met een stijging van 41% ten opzichte van de S&P 500-index die slechts 20% steeg, is Ferrari's prestatie opvallend te midden van de uitdagingen in de luxesector.
De aandelenkoers van Ferrari sinds de beursgang:
Bron: Macrotrends
Als je in 2016 bij een koers van €39 dus ongeveer €19.000 had geïnvesteerd in Ferrari-aandelen, zou je nu bij de huidige koers van €409,70 voldoende winst hebben gemaakt om een Ferrari te kunnen kopen ter waarde van €200.000;)
Ferrari zet ook stappen in de elektrificatie. Het bedrijf bevestigde de lancering van zijn eerste volledig elektrische supercar in het vierde kwartaal van 2025, wat een belangrijke mijlpaal zal zijn in Ferrari’s strategie om in te spelen op de veranderende vraag naar duurzame mobiliteit. Daarnaast heeft Ferrari zijn gasgestookte energiecentrale in Maranello vroegtijdig stilgelegd om zijn duurzaamheidsdoelstellingen te ondersteunen. Deze grote vernieuwingen zorgen er echter ook deels voor dat de R&D blijft stijgen, al is dit niet zorgwekkend aangezien het zeker binnne de perken blijft.
In het derde kwartaal van 2024 besteedden ze €212 miljoen aan R&D, waarvan €119 miljoen aan geactiveerde ontwikkelingskosten en €128 miljoen aan directe R&D-uitgaven:
Bron: Ferrari IR
Hoewel Ferrari met zijn kwartaalresultaten enigszins achterbleef bij de verwachtingen, blijft de lange termijnstrategie sterk gericht op exclusiviteit, personalisatie en premium prijszetting. De huidige daling in het aandeel lijkt een kortetermijnreactie op de onzekere vraag in China. Ferrari blijft een bijzondere positie behouden binnen de luxesector, en zijn aanhoudende winstgroei en elektrificatie-initiatief zullen naar verwachting bijdragen aan zijn concurrentiepositie en waardering op de lange termijn.
Comments