top of page

EU dreigt met tarieven tot 38% op Chinese EV's maar BYD wordt gematst

In het kort:

  • Nieuwe tarieven: De EU dreigt met tarieven tot 38% op Chinese elektrische voertuigen (EV's) vanaf 4 juli, tenzij er een oplossing wordt gevonden.

  • Oorzaak: De EU onderzoekt de instroom van goedkope, door de Chinese overheid gesubsidieerde auto's die de Europese markt verstoren.

  • Reacties: China noemt het protectionisme en vreest voor een handelsconflict, terwijl Europese autosectoren wijzen op het belang van vrije handel.


De Europese Unie (EU) heeft aangekondigd dat Chinese elektrische voertuigen (EV's) mogelijk aanzienlijk duurder worden op de Europese markt. Dit besluit volgt op een voorlopige conclusie van de EU dat Chinese EV-producenten vanaf 4 juli 2024 te maken krijgen met importtarieven, tenzij er tijdig een effectieve oplossing wordt gevonden met de Chinese autoriteiten.


Waarom de tarieven?

De EU is een onderzoek gestart naar wat zij beschouwt als een overstroming van goedkope, door de Chinese overheid gesubsidieerde elektrische auto's op de Europese markt. Deze goedkope EV's zouden de concurrentiepositie van Europese producenten ondermijnen.


Tariefdetails

Voor EV-fabrikanten die meewerkten aan het onderzoek, opgezet door de Europese Commissie in oktober 2023, zal een gemiddeld tarief van 21% gelden. Bedrijven die niet meewerkten, worden geconfronteerd met een tarief van 38,1%. Specifieke tarieven voor enkele bedrijven zijn als volgt:

  • BYD: 17,4%

  • Geely: 20%

  • SAIC: 38,1%


Deze tarieven komen bovenop het huidige tarief van 10% dat op alle in China geproduceerde elektrische auto's wordt geheven.


Tesla kan mogelijk een individueel berekend tarief krijgen vanwege een specifiek verzoek, aldus de commissie. Ook niet-Chinese autofabrikanten die in China produceren, zoals het Europese BMW, zullen door deze maatregelen worden getroffen.


Reacties en Gevolgen

China beschuldigde de EU van protectionisme en beweerde dat de tarieven in strijd zijn met internationale handelsregels. In Jian, een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken, waarschuwde dat deze stappen de economische en handelsrelaties tussen China en de EU kunnen schaden en de stabiliteit van de wereldwijde autoproductie en toeleveringsketen in gevaar kunnen brengen.


De tarieven worden definitief vanaf november 2024, tenzij een gekwalificeerde meerderheid van EU-lidstaten - minstens 15 landen die ten minste 65% van de EU-bevolking vertegenwoordigen - tegen stemt.


Europese bezorgdheid

In Europa zijn er ook zorgen geuit over de mogelijke gevolgen van deze tarieven. De Duitse minister van Transport, Volker Wissing, waarschuwde voor een "handelsoorlog" met China en benadrukte dat deze straffen Duitse bedrijven en hun topproducten zouden treffen.


De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) benadrukte het belang van "vrije en eerlijke handel" om de Europese auto-industrie concurrerend te houden, hoewel ze ook erkenden dat dit slechts een deel van de oplossing is om de adoptie van elektrische auto's te bevorderen. Bedrijven als Mercedes-Benz en Stellantis, die merken als Citroën, Peugeot en Fiat bezitten, beklemtoonden eveneens het belang van vrije handel en riepen op tot een EU-brede industriële strategie om de wereldwijde concurrentie aan te gaan. Europese merken zijn bang voor tegen maatregelen uit China.


De voorgestelde tarieven van de EU op Chinese EV's markeren een belangrijke stap in de wereldwijde handelsdynamiek en de bescherming van de Europese auto-industrie tegen gesubsidieerde buitenlandse concurrentie. Het verdere verloop van deze maatregelen hangt af van de uitkomst van de besprekingen tussen de EU en China, evenals de stemmingen binnen de EU-lidstaten in de komende maanden.

Comentários


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page