top of page
Rabi Safi

Elon Musk's Ongekende Aanval op Xpeng: Het aandeel dondert in elkaar

Bijgewerkt op: 27 mei 2023

In het kort:

  • Xpeng-aandelen dalen na teleurstellende kwartaalcijfers en de verwachting dat het een stuk minder auto's gaat verkopen.

  • Het bedrijf verwacht dat de levering van zijn voertuigen in het tweede kwartaal zal liggen tussen de 21.000 en 22.000, een jaar-op-jaar daling van 36.1% tot 39.0%.

  • Xpeng wordt niet alleen getroffen door een moeilijke macro-economische situatie in China, maar ook door toenemende concurrentie van Tesla, BYD en start-ups van elektrische auto's.

Als je had opgelet, wist je het al... maaaar: het lijkt erop dat Xpeng, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen, zware tijden tegemoet gaat. Het bedrijf publiceerde cijfers dat de verwachtingen niet haalden en voorspelde ook een enorme daling in autoverkopen. De aandelen van Xpeng daalden hierdoor met meer dan 11% kort na de opening van de Amerikaanse markt.



Voor de niet-ingewijden: Xpeng is een bedrijf dat zich specialiseert in de productie van elektrische auto's. Ze zijn een van de vele spelers op deze steeds concurrerender wordende markt, en zoals blijkt uit hun meest recente rapport, is het een zware strijd.


In het eerste kwartaal boekte Xpeng een omzet van 4,03 miljard Chinese yuan (omgerekend ongeveer 571,6 miljoen dollar), wat een jaar-op-jaar daling van 50% betekent. De nettowinst was 2,34 miljard yuan, wat ook meer was dan de verwachte 1,9 miljard. Ter vergelijking, in dezelfde periode in 2022 rapporteerden ze een verlies van 1,7 miljard yuan.


Maar laten we deze getallen in perspectief plaatsen. Wat betekent dit precies?


Eenvoudig gezegd, Xpeng gaat door een moeilijke tijd. Hun leveringen voor het tweede kwartaal zullen naar verwachting tussen de 21.000 en 22.000 voertuigen liggen, wat een jaar-op-jaar daling van 36.1% tot 39.0% betekent. Dit is aanzienlijk en laat zien dat de vraag naar hun voertuigen afneemt.





De uitdagingen waarmee Xpeng wordt geconfronteerd zijn deels te wijten aan de moeilijke macro-economische situatie in China en de toename van de concurrentie van andere elektrische autofabrikanten zoals Tesla, BYD en andere start-ups in de sector.


Een van de grote uitdagingen voor Xpeng en andere Chinese elektrische autofabrikanten komt van niemand minder dan Elon Musk en zijn bedrijf Tesla. Musk, bekend om zijn gedurfde en soms controversiële beslissingen, heeft onlangs de prijzen van Tesla's aanzienlijk verlaagd.

Deze meesterlijke zet heeft de concurrentie op de markt aanzienlijk verhoogd. In wezen heeft Musk de concurrentie te slim af willen zijn door zijn auto's betaalbaarder te maken voor de consument, waardoor de druk op andere autofabrikanten om te concurreren op prijs enorm is toegenomen.


Deze strategie maakt het voor bedrijven als Xpeng, Nio, BYD en zelfs wereldwijde giganten zoals Ford veel moeilijker. Ze worden geconfronteerd met de keuze om ofwel hun prijzen te verlagen om te kunnen concurreren, wat hun winstmarges zou kunnen aantasten, of hun prijzen op hetzelfde niveau te houden, wat zou kunnen leiden tot een afname van de vraag als consumenten kiezen voor de goedkopere Tesla's.


Maar ze blijven niet stilstaan. CEO He Xiaopeng sprak over de stappen die ze nemen om het tij te keren. "Tijdens het eerste kwartaal van 2023, heb ik acties ondernomen om veranderingen aan te brengen in onze strategie, organisatiestructuur en senior management team", zei hij in een verklaring. Hij voegde eraan toe dat hij "volledig vertrouwen" heeft in de groei van het bedrijf in de komende kwartalen.


Een van de belangrijkste strategieën voor groei is de lancering van een nieuw sport utility vehicle (SUV), de G6. Xpeng hoopt dat de introductie van de G6 de verkoop zal stimuleren en het merkimago zal verbeteren.


Dus hoewel de weg voor Xpeng momenteel hobbelig is, is het duidelijk dat ze niet zonder plan zitten. Of die plan slaagt is verre van zeker. Het is duidelijk dat de markt voor elektrische voertuigen op dit moment uiterst competitief is. Het zal interessant zijn om te zien hoe Xpeng en anderen zich aanpassen en innoveren om deze uitdaging het hoofd te bieden. Laat altijd een like achter als je een artikel tof vindt! Dan maken we meer ervan!


21 - 25 Juni gaan we met de community naar Spanje! Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar dus wees er snel bij! Lees hier meer informatie! Je mag ook een partner meenemen!



5 opmerkingen

5 Comments


Unknown member
May 26, 2023

Netto winst van 2,34 miljard bij een omzet van 4,03 miljard yuan!? Dan kunnen de prijzen flink naar beneden, waardoor de concurrentiepositie aanmerkelijk zal verbeteren.

Like
Rabi Safi
Rabi Safi
May 26, 2023
Replying to

Op een dalende omzet?

Like

kasd
May 25, 2023

Tesla: dodelijk saai, slechte kwaliteit, maar dat maakt niet uit, de fanboys lopen er toch wel mee weg...


Of Xpeng: gave wagen, moet zich nog bewijzen, maar een stuk meer ambitie dan Tesla.


Tja... helaas zijn de meeste mensen toch dertien in een dozijn, ik wil een iPhone en een Tesla omdat iedereen dat heeft.

Like
TimB
May 26, 2023
Replying to

Klinkt als een anti tesla xpeng fanboy 🤪

Like

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page