top of page

Een top aandeel dat profiteert van deze trends in de advertentie markt

In het kort:

  • Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in reclame, met een toename van 557% in zoekopdrachten naar "AI advertising" in de afgelopen twee jaar.

  • Video-advertenties worden korter en mobielvriendelijker, met een verwachte uitgave van $53,9 miljard aan mobiele video-advertenties in de VS tegen 2025.

  • Authenticiteit in sociale media-advertenties wordt steeds belangrijker, met 75% van de consumenten die inhoud van gewone mensen meer vertrouwen dan merkcontent.

Afgelopen jaar gaven merken en marketeers bijna $680 miljard uit aan digitale advertenties, wat $65 miljard meer is dan het jaar ervoor. Het grootste deel van deze waarde ging naar de drie grootste spelers in het digitale advertentielandschap: Google, Meta en Amazon. Volgens gegevens van Stocklytics.com genereerden deze drie bedrijven in 2023 meer dan 60% van de wereldwijde digitale advertentie-inkomsten.


Sinds 2019 is er wereldwijd maar liefst $3 biljoen besteed aan digitale advertenties. Dit enorme budget heeft de grootste spelers in de markt, Google, Meta en Amazon, in staat gesteld hun inkomsten meer dan te verdubbelen. Hoewel Google nog steeds de koning van het digitale advertentielandschap is, is het marktaandeel van het technologiebedrijf afgenomen.


De belangrijkste spelers in de advertentiemarkt:

Bron: Statista


Samen genereerden de drie techgiganten in 2023 $416,6 miljard aan advertentie-inkomsten, bijna $200 miljard meer dan vijf jaar geleden. Amazon wordt niet alleen gezien als de winnaar in termen van groei tot nu toe, maar ook als de speler met de sterkste groei-momentum voor de komende jaren.


Volgens een Statista-enquête wordt verwacht dat de advertentie-inkomsten van Amazon met maar liefst 60% zullen stijgen en in 2027 $70,8 miljard zullen bereiken. Dit cijfer is bijzonder opmerkelijk in vergelijking met de omzetprojecties van Google en Meta. Statistieken tonen aan dat Amazon in de komende vier jaar twee keer zoveel omzetgroei zal zien als Google en acht keer meer dan Meta. Echter, als we kijken naar de waardering van deze drie aandelen lijkt de waardering van Alphabet (google) en Meta op dit moment interessanter dan die van Amazon.


De advertentie-inkomsten van Google zullen naar verwachting met 35% stijgen en in 2027 $340,1 miljard bedragen. Meta blijft in deze prognose ver achter met een groei van 7% en een verwachte advertentie-inkomst van $127,2 miljard in 2027. Echter ben ik zelf van mening dat Meta in dat opzicht zeker kan gaan verrassen, gezien de exponentiële groei die we hebben gezien in de advertentie inkomsten van Meta. Ook zijn de huidige trends in het advertentie landschap denk ik een grote drijfveer voor advertentie inkomsten op de platforms van Meta.



Wat gaat de advertentiemarkt beïnvloeden?

Kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning transformeren de advertentiewereld aanzienlijk. Zoekopdrachten naar "AI advertising" zijn in de afgelopen twee jaar dan ook met 557% gestegen.


AI wordt nu breed ingezet in marketing- en verkoopafdelingen, waarbij 80% van de digitale mediamarketeers verwacht AI in de nabije toekomst te gebruiken. AI-tools verbeteren de efficiëntie van dataverwerking en analyse, waardoor marketeers tijd en middelen besparen.


AI wordt toegepast voor het testen en optimaliseren van impressies, click-through rates en targeting. Zo heeft RedBalloon, een bedrijf dat $45.000 per maand besteedde aan PPC-advertenties, door gebruik van AI een rendement van 1.100% op hun advertentie-uitgaven weten te realiseren. Daarnaast heeft Bayer Australia door trendvoorspelling met AI de kosten per klik met 33% verlaagd.


De aandachtsspanne van consumenten voor video’s neemt af. Meer dan 25% van de volwassenen sluit een video na slechts 10 seconden, en meer dan de helft na 20 seconden. Deze trend dwingt adverteerders om kortere, maar effectievere video’s te maken. Volgens schattingen zal de uitgave aan mobiele video-advertenties in de VS tegen 2025 $53,9 miljard bereiken.


Kortere video’s hebben een hogere kans om de aandacht vast te houden en worden steeds vaker toegepast op platforms zoals Instagram, Twitter en Facebook. De meest effectieve video’s duren respectievelijk niet langer dan 30, 45 en 60 seconden op deze platforms. Bedrijven investeren massaal in deze vorm van adverteren, met 95% van de videomarketeers die hun budget voor video in 2024 zullen handhaven of verhogen.



Generatie Z en Millennials eisen meer authentieke advertenties. Meer dan 75% van de consumenten geeft de voorkeur aan inhoud van gewone mensen boven merkcontent. Dit heeft geleid tot een toename van influencer-marketing, waarbij bedrijven samenwerken met influencers om hun producten op een menselijke en toegankelijke manier te presenteren.



De advertentiewereld ondergaat een snelle transformatie door technologische vooruitgang en veranderende consumentvoorkeuren. Kunstmatige intelligentie biedt adverteerders ongekende efficiëntie en inzicht, terwijl kortere video’s en authentieke content de norm worden. Deze trends zullen naar verwachting blijven groeien en de toekomst van adverteren vormgeven. Op 31 juli rapporteert Meta haar kwartaalresultaten.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comentarios


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page