Een tech-aandeel met veel groei-potentie
Duolingo is een platform voor onderwijs dat gebruikers in staat stelt om op een speelse en interactieve manier nieuwe talen te leren. Met behulp van de app kunnen gebruikers talen leren, van veelvoorkomende zoals Engels, Spaans en Frans, tot minder gebruikelijke zoals Welsh en Hawaiiaans. De lessen zijn opgebouwd als korte, gamified uitdagingen die taalvaardigheden opbouwen in lezen, schrijven, luisteren en spreken. Dit maakt het leren van een taal zowel leuk als toegankelijk voor een breed publiek, van kinderen tot volwassenen en voor persoonlijke tot professionele doeleinden.
Misschien klinkt dit niet als een bedrijf dat de wereld enorm gaat veranderen of een interessante belegging kan zijn. Toch is het bedrijf de afgelopen jaren enorm hard gegroeid en lijkt het er op dat dit de komende jaren niet anders zal zijn. In dit artikel leggen we je uit waarom Duolingo zo succesvol is en of het de komende jaren ook zo hard kan blijven groeien.
Laten we eerst eens beginnen met de vraag; hoe verdient Duolingo geld? De kern van Duolingo's businessmodel is het freemium model. De app is gratis te downloaden en te gebruiken, wat lage instapdrempels creëert voor nieuwe gebruikers over de hele wereld. In de gratis versie kunnen gebruikers toegang krijgen tot een breed scala aan lessen in verschillende talen, maar ze zullen advertenties zien na voltooiing van de lessen en hebben toegang tot een beperkt aantal features.
Voor gebruikers die een advertentievrije ervaring willen en toegang tot extra functies, zoals offline lessen en een onbeperkt aantal hartjes (de app's systeem voor het bijhouden van fouten), biedt Duolingo een betaald abonnement genaamd Duolingo Plus. Dit abonnement is een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf en helpt het om zijn diensten verder te ontwikkelen zonder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten. Zowel de abonnementen als advertenties (voor gratis gebruikers) dragen bij aan de omzet. In 2023 kwam veruit het grootste deel van de omzet echter uit de verkoop van abonnementen.
Competitief voordeel van Duolingo
Het competitieve voordeel van Duolingo zien we terug als het gaat om netwerkeffecten. Duolingo heeft de wind in de rug door het gebruik maken van twee netwerkeffecten. De afbeelding hieronder illustreert dit goed.
De Learning Flywheel van Duolingo begint met het verzamelen van grote hoeveelheden gegevens van gebruikers die de app gebruiken om talen te leren. Door deze gegevens te analyseren, verkrijgt Duolingo waardevolle inzichten die het mogelijk maken de leerervaring te personaliseren en te optimaliseren. Deze verbeterde ervaringen leiden tot grotere betrokkenheid en effectiviteit, waardoor gebruikers gestimuleerd worden om vaker en langer te leren. Als gevolg daarvan trekken zij meer gebruikers aan, die op hun beurt meer gegevens genereren. Dit versterkt de cyclus, waardoor het product continu verbetert en aantrekkelijker wordt voor zowel nieuwe als bestaande gebruikers.
Aan de andere kant stimuleert de Investment Flywheel financiële duurzaamheid en groei. Naarmate Duolingo meer gebruikers aantrekt, groeit het aantal betalende abonnees, wat leidt tot verhoogde inkomsten. Deze financiële middelen worden opnieuw geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling (R&D), waardoor Duolingo zijn producten verder kan verbeteren en innoveren. Dit trekt weer meer gebruikers aan, wat de inkomsten verder verhoogt. Deze cyclus van investeringen en terugkerende inkomsten versterkt het vermogen van Duolingo om op de lange termijn te concurreren en zich aan te passen aan veranderende marktbehoeften.
De cijfers van Duolingo
Een van de belangrijkste cijfers van Duolingo is het aantal dagelijks actieve gebruikers. Duolingo heeft wederom een indrukwekkend kwartaal achter de rug met een sterke groei in dagelijkse actieve gebruikers (DAUs), die een toename van 54% zagen tot 31,4 miljoen vergeleken met het eerste kwartaal van 2023. Ook het aantal maandelijkse actieve gebruikers en betalende abonnees is aanzienlijk gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei wordt weerspiegeld in de grafieken hieronder van het eerste kwartaal van 2024.
Tijdens de earnings call van het eerste kwartaal benadrukte het management de focus van Duolingo op het Family Plan en Duolingo Max, de duurste abonnementsvorm met AI-functies. Momenteel is Max beperkt beschikbaar voor slechts 5-10% van de actieve DAUs. CEO Luis von Ahn lichtte toe dat er een duidelijke vraag is van gebruikers naar dit abonnement. De komende kwartalen zullen daarom in het teken staan van de uitrol van Max naar andere landen en talen. Dit is het eerste signaal dat de groei (in omzet) de komende jaren nog eens fors kan zijn.
En Duolingo heeft de afgelopen jaren al een enorm trackrecord qua groei weten neer te zetten. Beginnend met een bescheiden $28.11 miljoen in Q1 2020, is de omzet snel gestegen naar een maar liefst $167.6 miljoen in Q1 2024. Een CAGR van maar liefst 64,3%!
Von Ahn vermeldde verder in de earnings call dat er actief wordt geëxperimenteerd met verschillende functies binnen Max om te bepalen wat succesvol is en hoe ze Max uiteindelijk het beste kunnen aanbieden. Zodra Max beschikbaar wordt gemaakt voor een groter aantal DAUs, ziet hij dit product als een motor voor aanhoudende groei.
Wat betreft het familieplan gaf von Ahn aan dat er veel vraag is naar een dergelijk abonnement. Het familieplan heeft een hogere retentie dan andere plannen omdat, zolang één familielid het blijft gebruiken, het hele gezin actief blijft op het plan. Momenteel heeft 18% van de Duolingo-abonnees een familieplan. Nieuwe functies zoals "quests", waarbij familieleden samenwerken om gemeenschappelijke doelen te bereiken, zijn in ontwikkeling om het plan aantrekkelijker te maken en zo meer omzet te genereren.
De directie van Duolingo ziet ook een grote kans in het segment van Engelse taalleerders. Hoewel een meerderheid van de wereldwijde taalleerders Engels leert, vertegenwoordigen Engelse leerders minder dan de helft van de DAUs van Duolingo, wat duidt op aanzienlijke marktuitbreidingsmogelijkheden. Deze groeimogelijkheid, samen met de voortdurende dynamiek van het kernproduct, onderstreept het enorme potentieel voor de toekomst.
Von Ahn benadrukte dat er een markt van $115 miljard is voor taalonderwijs en met minder dan 50% van de Duolingo-gebruikers die Engels leren, lijkt er zeker ruimte voor groei.
Comments