Een andere blik op Tesla's 5% daling
In het kort:
Tesla's aandelen daalden met meer dan 5% op vrijdag, niet lang na de lancering van nieuwe hardware.
De nieuwe versie van de Model 3 is uitgebracht in China en Europa met een verbeterd interieur en een langere actieradius per lading.
Tesla heeft de prijs van zijn Full Self Driving (FSD) software verlaagd, wat mogelijk heeft bijgedragen aan de koersdaling.
Het was afgelopen vrijdag een rollercoaster voor beleggers in Tesla. Waar de S&P 500 een subtiele stijging toonde van 0,2% en de Nasdaq Composite standvastig zijn positie behield, kreeg Tesla's aandelenkoers een flinke klap, met een daling van 5,1%. Dit roept de vraag op: waarom deze daling?
De meeste analyses, waaronder die van Barron’s, vestigden hun aandacht op de nieuw gelanceerde versie van de Model 3 in China en Europa. Op papier zou dit een schot in de roos moeten zijn. Niet alleen vanwege de updates - zoals een moderner interieur en een verbeterde actieradius per lading - maar ook omdat het originele model al sinds 2017 rondrijdt, waardoor een frisse wind zeker welkom is.
Lees ook: Tesla Model 3 Krijgt een upgrade
De reactie van beleggers was er echter vrij teleurstellend. Maar waarom vraag je je misschien af? Er is een kans dat de recente groei van Tesla's aandelen, die in de twee weken voorafgaand aan deze daling met maar liefst 18% was gestegen, de beleggers wat nerveus heeft gemaakt. Ze zouden mogelijk hoge verwachtingen hebben gehad die niet helemaal waar werden gemaakt.
Er lijkt echter nog iets anders aan de hand te zijn. Samen met de introductie van de nieuwe Model 3 kondigde Tesla een prijsdaling aan voor zijn Full Self Driving (FSD) software, een verlaging van $15.000 naar een meer toegankelijke $12.000. Voor diegenen die nog niet bekend zijn met deze technologie: FSD is het paradepaardje van Tesla op het gebied van AI en autonoom rijden. Elon Musk, de CEO van het bedrijf, heeft grootse plannen voor FSD en droomt ervan de dag te zien dat Tesla-auto's daadwerkelijk volledig autonoom kunnen rijden.
Opvallend genoeg beweerde Musk nog geen paar maanden geleden dat de prijs van FSD al "heel laag" was gezien de waarde die het toevoegt aan de auto. De recente prijsverlaging zou dus kunnen wijzen op een poging van Tesla om een breder publiek te laten kennismaken met deze vooruitstrevende technologie. Canaccord-analist George Gianarikas voegt hieraan toe dat de verlaging wellicht een signaal is van "zwakke acceptatiecijfers" van FSD onder Tesla's klantenbestand.
Wat betekent dit in cijfers? Hoewel Tesla vrij gesloten is over exacte aantallen, werd tijdens een investeerdersdag in maart gesuggereerd dat zo'n 400.000 klanten voor FSD hebben gekozen. Dit vertaalt zich naar een acceptatiegraad van ongeveer 10%. Voor Tesla om de verlaagde prijsstelling te rechtvaardigen, moet dit percentage idealiter stijgen naar een range van 13-14%. Zonder deze stijging riskeert het bedrijf een potentieel brutowinstverlies van ongeveer $130.000 in de afsluitende maanden van dit jaar.
Als we de balans opmaken, blijft het duidelijk dat de wereld van AI en auto-innovatie in razend tempo voortbeweegt. Terwijl bedrijven als Tesla de toekomst proberen te vormen, houden investeerders hun stappen scherp in de gaten. En als er één les is die ze van de recente ontwikkelingen kunnen trekken, is het wel dat de financiële markt altijd hunkert naar voorspelbaarheid en consistentie.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.