Dit zijn de verwachtingen voor Tesla's kwartaalcijfers
In het kort:
Tesla zal naar verwachting de winstverwachtingen voor het tweede kwartaal overtreffen, mede dankzij goede resultaten in batterijopslag en hogere leveringen dan geanticipeerd.
Belangrijke aandachtspunten voor beleggers zijn updates over Tesla's vooruitgang in kunstmatige intelligentie en de toekomstige Robotaxi-dag.
Analisten zijn verdeeld over Tesla's waardering, met sommigen die een sterk groeipotentieel zien door AI en energieopslag, terwijl anderen adviseren te wachten op een prijsdaling voordat ze het aandeel kopen.
Tesla staat klaar om vanavond (dinsdag) zijn resultaten voor het tweede kwartaal te rapporteren. Hoewel de elektrische autofabrikant naar verwachting zonder problemen de verwachtingen van Wall Street zal overtreffen, is dat mogelijk niet voldoende om de aandelenkoers te stimuleren. Analisten verwachten een winst per aandeel van $0.61 bij een omzet van $24,5 miljard. Vorig jaar rapporteerde Tesla een winst per aandeel van $0.91 bij een omzet van $24,9 miljard.
Oplettende lezers hebben wellicht al opgemerkt dat de verwachting is dat de winst van Tesla zal dalen dit kwartaal. Maar waarom? Allereerst+ rapporteerde Tesla een daling in zowel het aantal geleverde voertuigen als de gemiddelde verkoopprijs per auto in vergelijking met het vorige jaar. In het tweede kwartaal van dit jaar leverde het bedrijf ongeveer 444.000 auto's tegen een gemiddelde prijs van $42.500, terwijl het een jaar eerder ongeveer 466.000 auto's leverde tegen een gemiddelde prijs van ongeveer $44.000. Deze daling in zowel volume als prijs kan normaal gesproken leiden tot lagere totale winsten, wat analisten dus ook voorspellen voor Tesla.
Desondanks lijkt de voorspelde winst per aandeel van $0.61 voor Tesla haalbaar, misschien zelfs conservatief. Dit komt mede doordat Tesla onverwacht hoge verkoopcijfers heeft behaald op het gebied van batterijopslag, met een record van 9,4 gigawattuur in het kwartaal, genoeg om ongeveer 10,000 Amerikaanse huishoudens een jaar van stroom te voorzien.
Naast de indrukwekkende verkoopcijfers van batterijopslag heeft Tesla ook de potentie om de verwachtingen van analisten te overtreffen door hun productie- en leveringscijfers. Ondanks dat de leveringen van Tesla in het tweede kwartaal iets lager waren dan het jaar ervoor, zijn ze nog steeds hoger dan de verwachtingen van Wall Street, die uitgingen van ongeveer 420.000 geleverde voertuigen. Tesla rapporteerde daadwerkelijk ongeveer 444.000 geleverde voertuigen (zie afbeelding hierboven). Deze hogere leveringsaantallen kunnen bijdragen aan een hogere omzet dan oorspronkelijk geprojecteerd, wat de kans vergroot dat Tesla de marktverwachtingen zal overtreffen.
Naast de financiële resultaten zijn beleggers vooral geïnteresseerd in updates over de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en zelfrijdende technologie. Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie is een van de meest ambitieuze projecten van het bedrijf. Deze technologie is ontworpen om auto's volledig zelfstandig te laten rijden zonder menselijke interventie - een revolutionaire innovatie.
FSD maakt gebruik van een complex systeem van camera's, sensoren en geavanceerde algoritmen om de omgeving te interpreteren en beslissingen te nemen op een manier die vergelijkbaar is met een menselijke bestuurder, maar met de potentie om consistent veiliger te zijn. Dit systeem wordt voortdurend verbeterd door machine learning, waarbij data van alle Tesla-voertuigen die met deze technologie zijn uitgerust, wordt verzameld en geanalyseerd.
En dat is ook meteen het interessante aan Tesla. Een belangrijk competitief voordeel dat Tesla heeft in de ontwikkeling van zijn FSD-technologie is namelijk de enorme hoeveelheid rijgegevens die het bedrijf verzamelt van de miljoenen Tesla-voertuigen die wereldwijd rondrijden. Deze voertuigen zijn uitgerust met sensoren die continu gegevens verzamelen over hun rijomgeving. Deze data wordt vervolgens gebruikt om de algoritmen die Tesla's autonome rijtechnologie aandrijven, voortdurend te trainen en te verbeteren. Hierdoor kan Tesla zijn AI-modellen effectiever en nauwkeuriger optimaliseren dan veel andere autofabrikanten, die niet over een vergelijkbare dataset beschikken. Dit levert Tesla een substantieel voordeel op in de race naar volledig autonoom rijden.
De verwachtingen van de grote banken:
Wedbush Securities is bijzonder optimistisch over Tesla en heeft in een recent rapport benadrukt dat ze Tesla beschouwen als een van de meest ondergewaardeerde AI-bedrijven op de markt. Zij geloven dat Tesla's Full Self-Driving de weg vrij maken voor een waardering van maar liefst $1 biljoen. Wedbush handhaaft een 'outperform' rating op het aandeel met een koersdoel van $300, wat een aanzienlijk opwaarts potentieel suggereert.
CFRA Research, onder leiding van senior analist Garrett Nelson, concentreert zich ook vooral op FSD en de Robotaxi-dag, welke volgens hen mogelijk meer aandacht zal krijgen dan de kwartaalcijfers zelf. Nelson voorziet een robuuste lange termijn groei voor Tesla, gesteund door Musks vermogen om de aandacht van beleggers te verschuiven naar toekomstige kansen in AI, robotica, energieopslag en andere segmenten. CFRA heeft onlangs hun koersdoel voor Tesla verhoogd naar $250 per aandeel.
Morgan Stanley ziet Tesla niet alleen als een autofabrikant, maar ook als een energiebedrijf, met name door de indrukwekkende groei in hun energieopslagbedrijf. Analisten van Morgan Stanley benadrukken dat de versnelling in AI zal leiden tot een verhoogde vraag naar elektriciteit, waar Tesla uniek gepositioneerd is om van te profiteren dankzij hun geavanceerde energieopslagoplossingen. Het onderzoeksteam van de bank heeft ook een 'outperform' rating gegeven aan het aandeel met een koersdoel van $310.
Morningstar, aan de andere kant, geeft een voorzichtiger beeld van Tesla's huidige waardering. Analist Seth Goldstein van Morningstar meent dat het aandeel Tesla overgewaardeerd is, met een prijs die ongeveer 20% boven de intrinsieke waarde ligt. Goldstein adviseert beleggers om te wachten op een aanzienlijke terugval voordat ze het aandeel kopen, met een 'three-star' rating en een faire waarde schatting van $200 per aandeel.
Comments