Dit zeggen analisten over Tesla
In het kort:
Tesla's recente kwartaalcijfers vielen tegen met een aandelenkoersdaling van bijna 11%, wat wijst op zorgen over toekomstige marges.
Ondanks de korte termijn financiële druk, blijft Tesla investeren in innovatieve technologieën zoals Full Self-Driving (FSD).
Analisten verlagen hun verwachtingen vanwege korte termijn druk, maar missen mogelijk de lange termijn vooruitzichten van Tesla.
Tesla's recente kwartaalcijfers toonden aan dat het bedrijf op korte termijn moeite heeft om aan de hoge verwachtingen van Wall Street te voldoen. Dit resulteerde in een significante daling van de koers met bijna 11%. Deze daling volgde op de bekendmaking van een winst per aandeel van 52 cent, wat lager was dan de verwachte 62 cent volgens de schattingen van analisten. Deze tegenvaller heeft geleid tot zorgen bij analisten zoals Colin Langan van Wells Fargo, die twijfels heeft over de toekomstige marges en de vraag naar Tesla's nieuwe modellen. Langan wijst specifiek op mogelijke prijsverlagingen en verminderde productievolumes die de winstmarges van Tesla verder onder druk kunnen zetten.
De strategische keuzes van Tesla, met name de investeringen in kunstmatige intelligentie en de noodzaak tot prijsverlagingen om de vraag te stimuleren, worden gezien als factoren die zowel positieve als negatieve gevolgen kunnen hebben. Enerzijds kunnen deze initiatieven bijdragen aan langdurige groei, vooral als Tesla erin slaagt om met zijn technologieën nieuwe markten aan te boren. Anderzijds voegen deze investeringen en prijsaanpassingen een financiële druk toe aan het huidige bedrijfsmodel, wat invloed heeft op de operationele marges.
Deze financiële druk is op korte termijn misschien vervelend, maar op lange termijn hard nodig om Tesla verder te laten groeien. Dit zien we bijvoorbeeld goed terug in de investeringen die Tesla doet in Full Self Driving (FSD).
Deze technologie is ontworpen om auto's volledig zelfstandig te laten rijden zonder menselijke interventie. Het systeem maakt gebruik van een complex netwerk van camera's, sensoren en geavanceerde algoritmen om de omgeving te interpreteren en beslissingen te nemen op een wijze die vergelijkbaar is met die van een menselijke bestuurder, maar met de potentie om consistent veiliger te zijn.
Als we naar de grafiek hieronder kijken, zien we de cumulatieve afstanden die gereden zijn met supervisie van Tesla's FSD, en zien we ook een significante toename in de trainingscapaciteit van Tesla's AI. Dit systeem wordt voortdurend verbeterd door machine learning, waarbij gegevens van alle Tesla-voertuigen die met deze technologie zijn uitgerust, worden verzameld en geanalyseerd.
Een belangrijk competitief voordeel dat Tesla heeft in de ontwikkeling van zijn FSD-technologie is de enorme hoeveelheid rijgegevens die het bedrijf verzamelt van de miljoenen Tesla-voertuigen die wereldwijd rondrijden. Deze voertuigen zijn uitgerust met sensoren die continu gegevens verzamelen over hun rijomgeving. Deze data wordt vervolgens gebruikt om de algoritmen die Tesla's autonome rijtechnologie aandrijven, voortdurend te trainen en te verbeteren. Hierdoor kan Tesla zijn AI-modellen effectiever en nauwkeuriger optimaliseren dan veel andere autofabrikanten, die niet over een vergelijkbare dataset beschikken. Dit levert Tesla een substantieel voordeel op in de race naar volledig autonoom rijden, wat uiteindelijk een enorme markt zal worden.
De korte termijn visie van analisten
Wat we hierboven hebben geschreven over FSD is een van de meest interessante ontwikkelingen rondom Tesla en heeft een grote kans om de groei voor het bedrijf verder te accelereren in de toekomst. Het is logisch dat je eerst flink moet investeren voordat je een nieuwe technologie kan ontwikkelen en een competitief voordeel kan creëeren. Toch snappen analisten dit af en toe niet.
Goldman Sachs-analist Mark Delaney heeft bijvoorbeeld als reactie op de mogelijk lagere marges (op korte termijn) zijn koersdoel voor Tesla verlaagd. Als argument voor de verlaging stelt hij dat de druk op marges versterkt kunnen worden door de aanzienlijke investeringen in AI, die hoewel potentieel revolutionair, momenteel grote kosten met zich meebrengen zonder onmiddellijke financiële terugkeer. Het ontbreekt hier dus totaal aan lange termijn visie.
Ook andere analisten , zoals Joseph Spak van UBS en Toni Sacconaghi, hanteren een voorzichtige tot negatieve kijk op Tesla's toekomst. Spak benadrukt dat hoewel de lange termijn vooruitzichten voor Tesla's technologie veelbelovend zijn, er op korte termijn meer neerwaarts risico dan opwaarts potentieel zou kunnen zijn. Dit is vooral relevant als het vertrouwen in Tesla’s AI-initiatieven zou wankelen. Sacconaghi blijft ook pessimistisch, met zorgen over de groeivooruitzichten van Tesla en de voortdurende druk op de marges, wat volgens hem de aandelen een ongunstige risico/rendement verhouding geeft.
De recente kwartaalresultaten van Tesla hebben kortom tot enige ongerustheid onder analisten geleid, vooral omdat het bedrijf de winstverwachtingen niet heeft gehaald en de operationele marges onder druk staan door onder andere investeringen in kunstmatige intelligentie en noodzakelijke prijsverlagingen. Deze korte termijn visie van de analisten kan echter misleidend zijn, omdat zij voornamelijk focussen op onmiddellijke financiële resultaten en minder aandacht besteden aan de potentieel revolutionaire ontwikkelingen die Tesla nastreeft, zoals de Full Self-Driving (FSD) technologie. Let dus goed op met price-targets en korte termijn analyses van analisten.
Comments