top of page

Dit nieuwe EV bedrijf gaat binnenkort de beurs op

In het kort:

  • Ampere's transformatie: Voormalig onderdeel van Renault Group, Ampere, heeft zichzelf gepositioneerd als de eerste Europese ´pure player´ in autonome elektrische voertuigen (EV) en software, met de verandering op 1 november 2023.

  • Groei en ambitie: Ampere investeert substantieel in EV-platforms, streeft naar prijspuntgelijkheid met conventionele auto's in het C-segment tegen 2027/2028, en plant een productreeks van zeven voertuigen tegen 2031.

  • Technologische innovatie en financiële doelen: Ampere richt zich op technologische innovatie. Het bedrijf ambieert 1 miljoen verkochte voertuigen in 2031, met een geplande beursgang in H1 2024 met een waardering tussen €8 en €10 miljard.


In een strategische zet heeft Ampere, voorheen een segment van de Renault Groep, zichzelf op de kaart gezet als een autonoom elektrisch voertuigen (EV) en softwarebedrijf. Op 1 november 2023 werd het bedrijf officieel gesplitst van het moederbedrijf Renault. Dit maakt van Ampere de eerste Europese pure player op het gebied van EV en EV software.


Met een duidelijke gespecificeerde toewijding aan emissievrij rijden en softwareontwikkeling, positioneert Ampere zich als de drijvende kracht achter de transformatie van de Renault Groep. Met 11.000 medewerkers, waarvan 35% ingenieurs, heeft Ampere de technologische slagkracht om de uitdagingen van de moderne auto-industrie aan te gaan.


Robuuste activa en groeiverhaal

Ampere heeft substantiële investeringen gedaan in EV-platforms en een industrieel ecosysteem, waardoor het bedrijf een aantrekkelijke productreeks heeft kunnen ontwikkelen. Het doel is ambitieus: prijspuntgelijkheid tussen EV's en conventionele auto's in het C-segment tegen 2027/2028. Het bedrijf streeft naar een productreeks van zeven voertuigen tegen 2031, waaronder bekende namen als Megane E-Tech en Scenic E-Tech.


Samenwerkingen met andere merken, waaronder Alpine, Nissan, en Mitsubishi Motors, geven Ampere concurrentievoordelen in de snel evoluerende EV-markt. Het bedrijf richt zich op de gehele EV-klantreis, van productie tot after-sales services, om een holistische ervaring te bieden.


Focus op technologische innovatie

Met 35% van het personeelsbestand bestaande uit ingenieurs, waarvan 1.800 gespecialiseerd in software- en systeemontwikkeling, zet Ampere in op technologische innovatie. Belangrijke samenwerkingen met Google en Qualcomm Technologies zullen resulteren in het eerste Software-Defined Vehicle (SDV) dat naar verwachting in 2026 wordt gelanceerd. Deze technologie belooft een centrale elektronische architectuur met verbeterde upgradebaarheid en lagere kosten. Voor nu blijft het een toekomstvisie, echter geven de betrokken spelers aan dat het hier om serieuze plannen gaat.


Financieel profiel en groeistrategie

Met een ambitieus doel van 1 miljoen verkochte voertuigen in 2031, streeft Ampere naar een omzet van €10 miljard+ in 2025 en €25 miljard+ in 2031. De beoogde beursgang in H1 2024, met Nissan en Mitsubishi Motors als eerste investeerders, is een duidelijk signaal van Ampere's vastberadenheid om te groeien in de EV-markt.


Luca de Meo, CEO van Renault Group, benadrukt dat Ampere een ambitieuze reactie is op de uitdagingen in de auto-industrie. Thierry Piéton, CFO van Renault Group, wijst op de sterke positie van Ampere in de Europese EV-markt, met hoogwaardige auto's, concurrerende prijzen, een sterk merk en hoogwaardige diensten.


Toekomstplannen van Ampere

Ampere plant een beursdebuut in H1 2024, met een mogelijke waardering tussen €8 en €10 miljard. Renault Group behoudt een aanzienlijk belang, en Ampere wil de concurrentie aangaan met Tesla's goedkopere modellen, met als doel 1 miljoen verkochte auto's tegen 2030. De potentiële investering van Qualcomm Technologies en de focus op lage risico's in de EV-markt maken Ampere een krachtige speler in de race naar de elektrische toekomst.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl


Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page