Dit Nederlands bedrijf staat op het punt om failliet te gaan
In het kort:
Ebusco heeft een rechtszaak verloren waardoor Qbuzz een order van 45 elektrische bussen mag annuleren. Dit versterkt de financiële problemen van de busproducent, die al moeite had met leveringen en cashflow.
Het bedrijf kampt met een verlies van €65 miljoen in de eerste helft van 2024 en heeft moeite om investeerders te overtuigen voor een reddingsplan via een claimemissie.
Naast Qbuzz hebben ook andere klanten zoals Keolis en Connect Bus hun orders geannuleerd, wat leidt tot een daling van de beurskoers naar slechts €0,51 per aandeel, een daling van 90% dit jaar.
De Nederlandse producent van elektrische bussen, Ebusco, bevindt zich in diep financieel water na een uitspraak van de rechtbank in Utrecht. Vervoersmaatschappij Qbuzz heeft toestemming gekregen om een order van 45 elektrische bussen, met een waarde van ongeveer een half miljoen euro per stuk, te annuleren vanwege leveringsproblemen. Deze annulering is een zware klap voor Ebusco, dat al kampt met grote verliezen door productie- en leveringsproblemen.
Oorzaken van de crisis
De crisis bij Ebusco begon bij de vertraagde levering van bussen aan Qbuzz. Oorspronkelijk zouden de bussen in maart 2024 geleverd worden, maar door problemen in de toeleveringsketen en productiecapaciteit wist het bedrijf de deadlines niet te halen. Dit leverde Qbuzz het recht op om €3 miljoen schadevergoeding te eisen, waarop zij beslag legden op de bankrekeningen van Ebusco. Dit leidde ertoe dat het bedrijf vreest dat het niet langer in staat is de salarissen van zijn personeel te betalen. Daarnaast maakt ons huidige kabinet het erg lastig voor bedrijven om concurrerend te blijven met bijvoorbeeld Chinese concurrenten door subsidies weg te halen en belastingen te verhogen. Hierdoor bestellen we steeds meer goedkope, Chinese producten. Zonde, want we lopen voor in het kopen van deze bussen.
Financiële positie en vooruitzichten
De financiële cijfers van Ebusco schetsen een zorgwekkend beeld. In de eerste helft van 2024 boekte het bedrijf een verlies van bijna €65 miljoen, tegenover een omzet van slechts €38 miljoen. Dit staat in scherp contrast met de verwachtingen bij de beursgang in 2021, toen een aandeel van Ebusco meer dan €28,- waard was. De waarde van het aandeel is inmiddels gezakt naar €0,51, een daling van 90% dit jaar.
De geplande claimemissie van donderdag, waarbij Ebusco hoopt €36 miljoen op te halen, lijkt onder druk te staan. Grootaandeelhouders zoals VDVI en Teslin hebben al een groot deel van hun aandelen verkocht, en nieuwe investeerders zijn terughoudend. Volgens Jasper Jansen, hoofdeconoom van de Vereniging van Effectenbezitters, zal het moeilijk worden om beleggers te overtuigen van een reddingsplan.
Extra complicaties voor Ebusco
Bovendien is de CFO, Jurjen Jongma, onverwachts opgestapt, wat de druk op het bedrijf verder verhoogt. Jongma werd eerder nog gezien als de man die Ebusco financieel weer op de rails moest krijgen. De zoektocht naar een nieuwe financieel directeur is inmiddels gestart.
Gevolgen voor de toekomst
Naast Qbuzz hebben ook andere vervoersmaatschappijen, zoals Keolis en het Zweedse Connect Bus, hun bestellingen geannuleerd. In totaal zijn er meer dan 100 bussen die niet meer gebouwd zullen worden, wat de financiële druk verder vergroot. Het voortbestaan van Ebusco hangt nu grotendeels af van de resultaten van de claimemissie en of het bedrijf erin slaagt om voldoende kapitaal op te halen.
Het bedrijf staat op de rand van faillissement, maar voor reizigers zijn er volgens Erik Verheggen van Mobiliteit.nl geen directe gevolgen. Vervoersbedrijven kunnen terugvallen op dieselbussen, en als Ebusco failliet gaat, kunnen vervoerders snel alternatieven vinden bij fabrikanten zoals in China.
Ebusco's strijd tegen de klok om zijn financiële problemen op te lossen lijkt steeds moeilijker te worden. Met verliezen die zich opstapelen en steeds meer klanten die hun orders annuleren, is het onzeker of de geplande claimemissie genoeg zal zijn om het bedrijf van de ondergang te redden. De komende dagen zullen cruciaal zijn voor de toekomst van deze ooit veelbelovende fabrikant van elektrische bussen.
Comments