top of page

Dit kan de wereldwijde handel gaan vertragen

In het kort:

  • Internationale scheepvaartkosten zijn de afgelopen 18 maanden gestegen voor veel soorten producten.

  • De korte termijn vooruitzichten voor tarieven zijn gunstig voor reders, maar de lange termijn trends zijn minder positief.

  • Nieuwe milieustandaarden en veroudering van de huidige vloot vereisen de bouw van nieuwe schepen en het verminderen van de snelheid waarmee ze varen.


De afgelopen 18 maanden zijn internationale scheepvaartkosten voor veel producten gestegen, in contrast met de decennialange trend van dalende inflatie-gecorrigeerde kosten. Deze recente stijging werd beïnvloed door aanvallen van de Houthi's op schepen in de Rode Zee, waardoor de meeste schepen de langere route rond Kaap de Goede Hoop namen tussen Oost-Azië en Europa. Daarnaast zorgde laag water in het Panamakanaal voor minder transits en langere alternatieve routes voor schepen.


Hoewel de korte termijn vooruitzichten voor tarieven gunstig zijn voor reders, zijn de lange termijn trends minder positief. Scheepvaartdeskundige Sal Mercogliano legt uit dat stijgende milieustandaarden en de veroudering van de huidige vloot vereisen dat er meer nieuwe schepen worden gebouwd die langzamer varen. De Internationale Maritieme Organisatie eist nu dat schepen hun koolstofemissies loggen. Schepen met slechte scores zullen niet in veel havens, waaronder die in Europa, worden toegelaten. Dit zal leiden tot de noodzaak voor nieuwe schepen.



Veel schepen varen nu al langzamer ("slow steaming") om brandstofgebruik te verminderen. Echter, een schip dat specifiek voor lagere snelheden is gebouwd, is veel efficiënter dan een schip dat voor hoge snelheden is ontworpen en zijn snelheid verlaagt. Optimalisatie voor langzamer varen vereist zowel aanpassingen aan het rompontwerp als het motorsysteem, wat volgens Mercogliano niet eenvoudig te realiseren is met aftermarket aanpassingen. Nieuwe schepen worden vaak gespecificeerd met "dual fuel" systemen, zodat ze methanol, ammoniak of vloeibaar aardgas kunnen gebruiken naast diesel.


Buiten de scheepvaart zijn nieuwe doelen en standaarden om de opwarming van de aarde te verminderen versoepeld of uitgesteld naarmate de kosten duidelijker werden. Mercogliano betwijfelt echter of dit ook voor maritieme regels zal gelden, althans op korte termijn.


Langzamer varen betekent dat er meer scheepscapaciteit nodig zal zijn om een bepaald volume aan vracht te vervoeren. Bovendien zullen oudere, minder efficiënte schepen gesloopt moeten worden, wat de vraag naar nieuwe schepen verder zal vergroten. Scheepsbouwers genieten momenteel van een hausse in bestellingen. Volgens het BRS Annual Review, dat scheepsactiviteiten gedetailleerd bespreekt, steeg het totale tonnage van bestelde schepen in 2023 met 16% ten opzichte van het voorgaande jaar.


Hoewel de toename in scheepsbestellingen op het eerste gezicht een cyclus van overcapaciteit zou kunnen signaleren, gelooft Mercogliano dat de industrie niet meer produceert vanwege de noodzaak om aan milieuregels te voldoen. In recente tijden zijn scheepseigenaren echter te traag geweest met het uit de vaart nemen van oudere schepen. De huidige hoge tarieven rechtvaardigen dit voor veel soorten schepen. Oudere tankers, in het bijzonder, worden deel van de "dark fleet" die Iraanse en Russische ruwe olie naar China en andere landen vervoert.


Het is belangrijk voor bedrijven en wereldleiders om te begrijpen dat schepen gespecialiseerd zijn. Een overschot van het ene type schip kan niet worden gebruikt om een tekort aan een ander type schip te verlichten. Bijvoorbeeld, een containerschip kan niet worden gebruikt om een tekort aan bulkschepen op te vangen.



Mercogliano benadrukte dat kleine verstoringen grote impacten kunnen hebben omdat de scheepvaartindustrie weinig ruimte voor flexibiliteit heeft. Zo duurde de obstructie van het Suezkanaal in 2021 zes dagen, maar de verstoring van de toeleveringsketen duurde zes maanden. Wat nodig is, zei hij, is geen toeleveringsketen maar een toelevering-web dat veerkrachtig is tegen onverwachte veranderingen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page