Dit is waarom Shopify aandelen dalen & is het een koopmoment?
In het kort:
Na de publicatie van de eerste kwartaalcijfers van 2024 daalde het aandeel met 18%. Ondanks een stijging in omzet, rapporteerde het bedrijf een nettoverlies van $273 miljoen, een duidelijke verschuiving ten opzichte van de winst van $68 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
De totale omzet steeg naar $1.861 miljard, een stijging van 23% vergeleken met vorig jaar, met een aanzienlijke groei in Bruto Handelsvolume (GMV) van 23% naar $60.9 miljard.
Voor het komende kwartaal geeft Shopify een vage prognose af van “mid twenties” na correctie voor een impact van 3% tot 4% door de verkoop van logistieke activiteiten. De brutowinstmarge zal naar verwachting licht dalen met 0,5%.
Shopify ondervond een forse aandelendaling van 18% na de bekendmaking van een onverwachte nettoverlies van $273 miljoen in het eerste kwartaal van 2024. Dit staat in schril contrast met de winst van $68 miljoen in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hoewel het bedrijf een hogere omzet dan verwacht rapporteerde—$1.861 miljard tegenover een consensus van $1.843 miljard volgens analisten — werden deze positieve cijfers overschaduwd door de aanzienlijke toename in kosten, voornamelijk de kosten van de omzet, die stegen van $791 miljoen naar $904 miljoen.
De kern van de omzetgroei was te vinden in de verschillende bedrijfssegmenten van Shopify. De opbrengsten uit oplossingen voor verkopers op hun platform stegen met 20% naar $1.4 miljard, terwijl de inkomsten uit abonnementen zelfs met 34% toenamen naar $511 miljoen. Een belangrijk onderdeel van deze groei was de toename van het Maandelijks Terugkerende Omzet (MRR), die met 32% steeg naar $151 miljoen.
Ondanks de huidige verliezen, blijft Shopify optimistisch over zijn toekomst. Het bedrijf benadrukte de sterke groei van het Bruto Handelsvolume (GMV), dat met 23% steeg naar $60.9 miljard. Dit overtrof de verwachtingen en toont aan dat Shopify blijft profiteren van een uitbreiding van zijn marktaandeel en dienstenaanbod. Ook zijn ze cashflow positief en verwachten dat dit zo blijft wat financiele discipline en gezondheid toont.
Voor het komende kwartaal geeft Shopify een vage prognose af van “mid twenties” na correctie voor een impact van 3% tot 4% door de verkoop van logistieke activiteiten (verkoop van Deliverr). De brutowinstmarge zal naar verwachting licht dalen met 0,5%.
Wat kosten betreft, verwacht Shopify dat de operationele uitgaven met een laag tot gemiddeld enkelcijferig percentage stijgen, wat neerkomt op ongeveer 45% tot 46% van de omzet. Verder is het bedrijf cashflow positief en verwacht niet dat dit zal veranderen. Ook laten ze sterke groei zien in al hun activiteiten en lijkt de sterke daling erg overdreven maar niet gek als je het vergelijkt me de bredere markt. Veel bedrijven krijgen er van langs als ze net de verwachtingen halen zoals onderandere Adyen, Palantir, Disney en Meta. Zo beginnen er eindelijk dus koopkansen te ontstaan.
Persoonlijk had ik op ongeveer $80 per aandeel een stuk winst genomen en dit kan een mooi moment zijn om dit geld weer tegebruiken om in te kopen.
Comentarios