top of page

Dit is waarom Rivian aandelen 50% stijgen

In het kort:

  • Rivian Automotive heeft een overeenkomst aangekondigd waarbij Volkswagen Group $5 miljard investeert in het bedrijf.

  • De eerste investering van $1 miljard zal in het laatste kwartaal van dit jaar plaatsvinden, met als doel de ontwikkeling van nieuwe elektrische architectuur en softwaretechnologieën.

  • Ondanks deze positieve ontwikkeling, blijft Rivian geconfronteerd met aanzienlijke financiële uitdagingen.


Op 25 juni steeg het aandeel van Rivian Automotive met 8,6% en schoot daarna nog eens bijna 50% omhoog na sluiting van de markt. Deze stijging volgde op de aankondiging van een investeringsdeal met Volkswagen Group ter waarde van $5 miljard, gepland om verspreid over de komende jaren te worden uitgevoerd. Deze kapitaalinjectie moet Rivian gaan helpen om binnen enkele jaren break-even te draaien. In dit artikel ga ik verder in op het aandeel Rivian, en wat deze investering van Volkswagen inhoud.


De aandelenkoers van Rivian sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends


De eerste tranche van $1 miljard komt in het laatste kwartaal van dit jaar in de vorm van een ongedekte converteerbare promesse met een jaarlijkse rente van 4,75%.


Verdeling van de investeringsbedragen:

  • $1 miljard bij oprichting van de joint venture dit jaar.

  • $2 miljard gelijk verdeeld over 2025 en 2026 als aandeleninvesteringen.

  • $1 miljard in 2026 als schuld aan de joint venture.

De converteerbare promesses zullen in juni 2026 worden omgezet in gewone aandelen van Rivian. Een deel van deze omzetting zal plaatsvinden tegen een korting van 9,4% ten opzichte van de slotkoers van 25 juni, wat leidt tot een verwatering van ongeveer 4,5% voor de aandeelhouders. De productie van voertuigen stijgt bij Rivian, met een verwachte productiecapaciteit van 215.000 voertuigen per jaar in de fabriek in Illinois. De R1S is momenteel het vierde bestverkochte elektrische voertuig in de VS en de bestverkochte in de prijsklasse boven $70.000.


Naast de investering van Volkswagen, heeft Rivian in mei 2024 ook $827 miljoen aan incentives ontvangen van het Department of Commerce & Economic Opportunity van de staat Illinois. Dit omvat belastingkredieten, vrijstellingen en subsidies, bedoeld om de productie in Illinois uit te breiden en 559 extra fulltime banen te creëren tegen eind 2029.


De netto marge van Rivian sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends


  • Omzetgroei: Rivian's omzet in Q1 2024 bedroeg $1,20 miljard, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

  • Nettoverlies: Het nettoverlies steeg echter van $1,35 miljard naar $1,45 miljard, ondanks verbeteringen in de kosten van de omzet, die daalden van 180,9% naar 143,8%.

  • Cashflow: De operationele kasstroom verbeterde enigszins, maar blijft negatief op $1,27 miljard. EBITDA verbeterde van negatief $1,02 miljard naar negatief $798 miljoen.


De omzet(groei) van Rivian sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends


Terwijl grote autofabrikanten zoals Toyota Motor (TM) hun focus verleggen, profiteert Rivian van de verminderde (nieuwe) concurrentie op de markt voor elektrische voertuigen (EV's). Toyota heeft recentelijk aangegeven dat ze hun aandacht weer willen richten op interne verbrandingsmotoren (ICE), in plaats van volledig in te zetten op EV's. Eind mei hield Toyota een conferentie met Mazda en Subaru waar ze hun plannen presenteerden om nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, met als doel koolstofreductie.


Toyota's voorzitter verklaarde begin 2024 dat de EV-markt waarschijnlijk niet meer dan 30% van de automarkt zal uitmaken. Momenteel levert Toyota maandelijks tot 1 miljoen voertuigen af, waarvan minder dan 1% uit EV's bestaat. In het eerste kwartaal van 2024 verkocht Toyota slechts 1.897 EV's in de VS, terwijl hun focus meer ligt op hybride elektrische voertuigen.


Een belangrijke korte termijn katalysator voor Rivian is het aantonen van winstgevendheid in de auto bruto marges zonder de productie te verhogen. Recentelijk heeft Rivian de fabriek in Normal, Illinois, opnieuw uitgerust om kosten te verlagen door de efficiëntie van de R1-productie te verbeteren. Nieuwe versies van de R1S en R1T zijn gelanceerd met goedkopere onderdelen om de productie te optimaliseren.


In het eerste kwartaal van 2024 was er een bruto verlies per geleverde eenheid van $39.784. Rivian streeft ernaar dit verlies tegen het vierde kwartaal aanzienlijk te verminderen door kostenbesparingen en efficiëntere productieprocessen.



Op de lange termijn zijn de lanceringen van de R2 en R3 modellen cruciaal. Rivian heeft een sterke positie in de markt voor EV's boven de $70.000, maar om een breder marktaandeel te veroveren, moeten ze ook goedkopere modellen aanbieden. De Normal fabriek zal op termijn 215.000 eenheden per jaar produceren, waarvan 60.000 premium R1s en elektrische bestelwagens, en 155.000 eenheden van de R2 en R3 modellen.


Momenteel heeft Rivian een kaspositie van $7,9 miljard en een schuld van $4,4 miljard. Ondanks zorgen over een mogelijke negatieve uitkomst zoals bij Fisker, kan Rivian door de positieve bruto marges gemakkelijk(er) financiering vinden voor verdere uitbreidingen. Dit is Volkswagen ook opgevallen, wat deze Join Venture mogelijk heeft gemaakt. De steun van Volkswagen om deze investeringen te doen zal een belangrijke katalysator zijn voor Rivian de komende jaren, dit heeft overduidelijk als gevolg dat ook beleggers hernieuwd vertrouwen lijken te hebben in het EV-bedrijf.


De netto kaspositie van Rivian sinds de beursgang:

Bron: Macrotrends


Hoewel de investering van Volkswagen de financiële positie van Rivian aanzienlijk verbetert en het bedrijf helpt om belangrijke technologische en operationele mijlpalen te bereiken, blijft het bedrijf voor grote uitdagingen staan. De weg naar winstgevendheid en een eerlijke waardering van het aandeel is nog lang.



Ik zou dan ook zeker voorzichtig zijn met dit aandeel op dit moment, wel denk ik dat de markt waarin Rivian opereert (SUV´s) zeker een interessante markt kan zijn op de langere termijn, helemaal in de VS. Met andere bekende merken zoals Toyota die een stap terug lijken te doen in hun EV ambities, zet Volkswagen met deze Joint Venture juist extra in op hun EV-divisie.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page