top of page

Dit is waarom Nio aandelen met 7% stijgen

In het kort:

  • Nio presenteert sterke cijfers wat betreft de leveringen van auto's voor het derde kwartaal.

  • Ondanks het aanhoudende vertrouwen in EV's, zijn er wel groeiende bezorgdheden over de stabiliteit van de Chinese economie.

  • Ook zijn er veel vraagtekens bij beleggers of Nio echt in staat is zijn verkoopverwachtingen voor het derde kwartaal waar te maken.

Er is geen twijfel over mogelijk dat de markt voor elektrische voertuigen wereldwijd een harde groei doormaakt. Dit is vooral merkbaar in China, de thuisbasis van talrijke technologische innovaties. Hier heeft Nio zich snel opgewerkt tot een van de belangrijkste spelers wat betreft het produceren van elektrische auto's. Maar als we dit mooie verhaal even opzij leggen en dieper graven, komen er toch enkele oncomfortabele waarheden naar boven.



De beurs reageerde enthousiast met een aandelenstijging van meer dan 10% voor Nio. Dit zwakte uiteindelijk wel wat af en de markt sloot op een mooie 7% winst. Dit zou voor velen een teken zijn van het grote vertrouwen in het bedrijf. Echter, zoals de ervaren belegger Robert Langford ons waarschuwt: "Het is van essentieel belang om verder te kijken dan de oppervlakte. Ja, Nio's recente cijfers zijn positief, maar we moeten ook de bredere economische context van China in acht nemen. De zorgen over China zijn nog namelijk steeds zeer reëel en bedrijven zoals Nio zijn niet onaantastbaar voor deze economische schommelingen.


Een blik op Nio's leveringsrapport van augustus toont meer dan 19.000 geleverde voertuigen aan. Op zichzelf is dit een getal waar menig autofabrikant jaloers op zou zijn. Maar wanneer we dit vergelijken met hun recordaantal van 20.462 voertuigen in juli, is er een duidelijke daling zichtbaar. Dit brengt vanzelfsprekend vragen met zich mee: Is dit een eenmalige dip? Of zien we hier de eerste tekenen van een mogelijke stagnatie in Nio's groeitraject?


Na het behalen van recordverkopen in juli, begonnen er kortom steeds meer schaduwen van zorg over het bredere Chinese economische klimaat over het merk te hangen. Het optimisme dat in eerste instantie heerste, werd vervolgens verder op de proef gesteld toen Nio in zijn kwartaalrapport van het tweede kwartaal een ambitieuze voorspelling deed: ze gaven aan tussen de 55.000 en 57.000 voertuigen te verwachten te leveren in het derde kwartaal, een stijging van maar liefst 80% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.



Het bedrijf lijkt deze belofte tot nu toe echter wel na te komen. Recentelijk werd bekend dat Nio in slechts de eerste twee maanden van dit kwartaal bijna 40.000 EV's heeft geleverd. Dit komt neer op een opmerkelijke groei van meer dan 90% in vergelijking met het vorige jaar. Als we de huidige cijfers extrapoleren, zou, zoals financieel analist Marianne Versteegh benadrukt, Nio in september slechts 17.209 voertuigen hoeven te leveren om hun eigen, al ambitieuze, verwachtingen te overtreffen.


Toch is het belangrijk om deze cijfers in perspectief te plaatsen. Hoewel Nio een opmerkelijk goed groeipatroon vertoont, moeten we ons ook bewust zijn van de bredere context. De wereldwijde EV-markt is dynamisch en wordt steeds competitiever. Bovendien zijn de economische vooruitzichten, vooral in China, enorm onvoorspelbaar.


Nio toont zich tot nu toe als een belangrijke speler op de groeiende markt voor elektrische voertuigen, met name in China. Ondanks recente successen en indrukwekkende groeicijfers is het toch essentieel om rekening te houden met de bredere economische gevaren van China en de dynamiek van de wereldwijde EV-markt. Terwijl de huidige prestaties van Nio veelbelovend zijn, benadrukken experts het belang van een voorzichtige en brede blik op de toekomstige ontwikkelingen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

1 opmerking

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page