Dit is waarom Alphabet enorm geïnteresseerd is in HubSpot
In het kort:
Strengere leenvoorwaarden kunnen de financiering van kleine en middelgrote bedrijven, precies de klanten waar HubSpot op focust, negatief beïnvloeden, aldus Goldman Sachs.
Een mogelijke overname van HubSpot door Google kan Google waardevolle verkoopgegevens opleveren, juist als ze tracking cookies uit Chrome verwijderen in 2024.
Hoewel de overname een uitdaging van antitrustregelgevers kan vormen, kan Google besluiten dat de voordelen van de overname zwaarder wegen dan de risico's.
Analisten van Goldman Sachs benadrukten op 9 mei dat striktere leenvoorwaarden een grote negatieve impact kunnen hebben op de toegang tot financiering voor kleine en middelgrote ondernemingen, de kernklanten van HubSpot. HubSpot, gespecialiseerd in 'inbound marketing', stelt bedrijven in staat om via hun software advertentiecontent te maken die consumenten online aantrekken en converteren naar leads.
De aandelenkoers van HubSpot sinds de beursgang:
BRON: Macrotrends
Inbound marketing, dat sterk afhankelijk is van zoekmachines en sociale media, biedt aanzienlijke synergieën met Google. Dit is vooral relevant gezien het feit dat Alphabet, het moederbedrijf van Google, ook eigenaar is van de populaire videostreamingdienst YouTube. Terwijl Microsoft zich richt op grote bedrijven, heeft Google ook kleinere bedrijven als doelgroep, welke de meerderheid vormen van HubSpot’s klantbestand.
Een mogelijke overname van HubSpot door Google kan Google voorzien van waardevolle verkoopgegevens, precies op het moment dat ze van plan zijn tracking cookies uit hun Chrome-browser te verwijderen in de tweede helft van 2024. Stifel analist Parker Lane stelde dat het verwijderen van third-party cookies een grotere nadruk legt op first-party data, iets waar HubSpot een overvloed aan biedt.
Sundar Pichai, CEO van Alphabet, en andere executives hebben aangegeven dat Google advertenties ziet als een cruciale manier om geld te verdienen met hun vooruitgang in kunstmatige intelligentie. Volgens Philipp Schindler, Chief Business Officer bij Google, is AI-innovatie essentieel voor elk aspect van hun advertentie-ecosysteem, van targeting en bieden tot creatie en verbeterde metingen.
Een deal waarbij Google HubSpot overneemt, kan rekenen op weerstand van antitrustregelgevers, ondanks dat veel experts het erover eens zijn dat de overname de concurrentie niet zou beperken vanwege het gebrek aan zakelijke overlap tussen de twee bedrijven. De huidige trend onder regelgevers is echter om technologiebedrijven tegen te houden die groter worden door overnames.
Desondanks merkt MorningStar analist Dan Romanoff op dat Google zou kunnen beslissen dat de voordelen van de overname zwaarder wegen dan de mogelijke regulatoire uitdagingen.
“Amazon is de duidelijke leider in de cloud, Microsoft is nummer twee en Google volgt op afstand. Men kan zich voorstellen dat Google zegt: ‘Als we HubSpot kopen, is dat net zoiets als Microsoft Dynamics 365 hebben, waardoor we concurrerender worden’,” aldus Romanoff.
De potentiële overname van HubSpot door Google kan dus aanzienlijke strategische voordelen bieden voor Google, vooral op het gebied van first-party data en AI-gestuurde advertenties. Echter, de uitdaging ligt in het overwinnen van mogelijke antitrustbezwaren. Of Google bereid is deze uitdaging aan te gaan, zal afhangen van hun strategische prioriteiten en hun inschatting van de voordelen op de lange termijn.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments