top of page

Alibaba stijgt initieel, daalt daarna meteen

Samenvatting:

  • Alibaba rapporteerde resultaten voor zijn derde (fiscale) kwartaal die de verwachtingen overtroffen en zorgden voor een stijging van de aandelen met 6%!

  • Tijdens het kwartaal eindigend in december beëindigde China abrupt de strikte Covid-maatregelen, zoals lockdowns. De heropening zal waarschijnlijk niet volledig worden weerspiegeld in het kwartaal, omdat dit pas in december plaatsvond.

  • Analisten verwachten dat Alibaba snellere omzetgroei zal zien in de komende kwartalen, naarmate het volledige effect van de heropening van de Chinese economie wordt gevoeld.


Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepresenteerd, wat heeft geleid tot een stijging van 6% van de Amerikaans-genoteerde aandelen.


Het bedrijf rapporteerde een omzet van 247,76 miljard yuan, hoger dan de verwachte 245,18 miljard yuan, en een nettowinst van 46,82 miljard yuan, een stijging van 69% ten opzichte van het voorgaande jaar.


De aandelen van Alibaba stegen al in aanloop naar de bekendmaking van de kwartaalcijfers, doordat beleggers hoopten dat de economische heropening van China de consumentenbestedingen zou stimuleren.


De Chinese regelgeving voor techbedrijven is de afgelopen twee jaar strenger geworden, maar wordt nu weer wat soepeler. Hoewel de lockdowns in China abrupt eindigden in het vierde kwartaal, zal de volledige impact hiervan niet worden weerspiegeld in de kwartaalcijfers. De waarde van Alibaba is sinds oktober 2020 met ongeveer $600 miljard gedaald door de negatieve invloed van de pandemie en de vertraging van de Chinese economie als gevolg van de strengere regelgeving.


De omzet van Alibaba's grootste bedrijfsdivisie, de Chinese commerciële divisie inclusief haar populaire marktplaats Taobao, bedroeg in het afgelopen kwartaal 169,99 miljard yuan, een daling van 1% op jaarbasis. De daling werd veroorzaakt door een 9% daling op jaarbasis van de omzet uit klantenbeheer, afkomstig van diensten zoals marketing die Alibaba verkoopt aan handelaren op haar Taobao- en Tmall-e-commerceplatforms. Alibaba meldde dat de bruto handelswaarde, ofwel de waarde van transacties over de online shoppingplatformen van het bedrijf, "mid-single-digit year-over-year" is gedaald, voornamelijk als gevolg van een zwakke consumptievraag en aanhoudende concurrentie, evenals een stijging van COVID-19-gevallen in China die in december leidden tot verstoringen in de toeleveringsketen en logistiek.

Het bedrijf zei dat het een opleving in de economie en consumptie in China verwacht. "Vooruitkijkend verwachten we een voortdurend herstel van het consumentensentiment en de economische activiteit," zei Daniel Zhang, CEO van Alibaba, in een persbericht. Ondanks de vertraging in haar activiteiten in China, heeft Alibaba groei bewerkstelligt op buitenlandse markten via haar Zuidoost-Azië-dochteronderneming Lazada en via de wereldwijde e-commerce site AliExpress. De omzet uit internationale handel groeide met 18% op jaarbasis tot 19,47 miljard yuan.

Analisten verwachten dat Alibaba in de komende kwartalen snellere omzetgroei zal zien naarmate het volledige effect van de heropening van de Chinese economie wordt gevoeld. Morgan Stanley noemde Alibaba onlangs in een nota haar "top pick" in de Chinese techsector voor het eerst in drie jaar.



Winstgevendheid


Vorig jaar is Alibaba gestart met maatregelen om kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren. Het bedrijf probeert een balans te vinden tussen kostenbesparingen en doorlopende belangrijke investeringen voor langetermijngroei.

Deze inspanningen lijken vruchten af te werpen met een sprong van 69% in de nettowinst op jaarbasis. De operationele marge van het bedrijf bedroeg 14% in Q4, hoger dan de 3% die in dezelfde periode vorig jaar werd gerapporteerd. Alibaba slaagde erin om verliezen te verminderen in al zijn bedrijfsactiviteiten in het december kwartaal, inclusief zijn logistieke tak Cainiao en zijn clouddivisie.

"Tijdens het afgelopen kwartaal hebben we de operationele efficiëntie en kostenoptimalisatie voortgezet die hebben geleid tot een krachtige winstgroei", aldus Toby Xu, Chief Financial Officer van Alibaba, in een persbericht.

Het personeelsbestand van Alibaba aan het einde van het december kwartaal bedroeg 239.740, een vermindering van meer dan 4.000 ten opzichte van het voorgaande kwartaal.


Cloud is aan het vertragen

In het derde kwartaal van het fiscale jaar meldde Alibaba een stijging van de cloud-inkomsten met 3% jaar-op-jaar tot 20,18 miljard Chinese yuan, wat echter een vertraging betekent ten opzichte van de 4% stijging in het vorige kwartaal en ver onder de groeipercentages van meer dan 30% in het verleden.


Hoewel de cloud-inkomsten slechts 8% van de totale inkomsten van het bedrijf vertegenwoordigen, zien analisten het als een toekomstige groeimotor.


Alibaba heeft groei bewerkstelligt in "niet-internetindustrieën" zoals financiële diensten, onderwijs en autobedrijven die gebruikmaken van de cloudservices van het bedrijf, maar ziet een daling van de omzet binnen de Chinese overheid.


Het bedrijf is bezig met het ontwikkelen van een ChatGPT-achtige technologie die in zijn producten kan worden geïntegreerd en die de computerverwerkingskracht vereist die via de clouddivisie kan worden geleverd. Ze geven geen details.


Buyback uitgebreid

Het bedrijf probeert ook het vertrouwen van aandeelhouders te winnen te midden van een neergang in de aandelenkoers. In november meldde Alibaba dat de raad van bestuur had ingestemd met een extra $15 miljard als onderdeel van het bestaande inkoopprogramma van $25 miljard dat zal worden verlengd tot het einde van het fiscale jaar 2025.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page