Dit is waarom Alibaba aandelen vandaag een rake klap krijgen
In het kort:
Alibaba rapporteerde een netto-inkomen van 3,3 miljard yuan voor het fiscale vierde kwartaal, een daling van 86% vergeleken met het voorgaande jaar.
De omzet van Alibaba steeg naar 221,9 miljard yuan, wat hoger was dan de verwachte 219,66 miljard yuan.
Het aandeel van Alibaba daalde met ongeveer 6% na de bekendmaking van deze winstdaling.
Alibaba heeft een significante daling in netto-inkomen verdient in het fiscale vierde kwartaal, met een afname van 86% tot 3,3 miljard yuan. Dit resultaat staat in schril contrast met de omzet, die steeg tot 221,9 miljard yuan, boven de marktverwachtingen.
Alibaba ervaart op dit moment verhoogde concurrentiedruk van andere Chinese e-commercegiganten zoals JD.com, Temu, en Shein. Deze bedrijven zijn snel aan het groeien en dwingen Alibaba om te investeren in concurrerende strategieën, zoals prijsverlagingen en snellere bezorgtijden, wat invloed heeft op de winstgevendheid van het bedrijf. Deze hevige concurrentie is iets wat we op dit moment in meerdere sectoren zien, van een totaal verschillende sector als EV's tot nu dus ook de e-commerce.
In het licht van deze concurrentie heeft Alibaba fors geïnvesteerd in de cloud-infrastructuur en logistieke efficiëntie. AliExpress, een van Alibaba's internationale platforms, heeft bijvoorbeeld zijn leveringstijden verbeterd, waarbij nu 70% van de orders binnen vijf dagen wordt geleverd. Deze verbeteringen zijn mogelijk gemaakt door een betere integratie met Alibaba's logistieke tak van het bedrijf, Cainiao.
Ondanks een omzetgroei van 7% in het meest recente kwartaal en 8% over het hele boekjaar, toont de bescheiden groei een groot contrast met de 86% daling van de nettowinst in het vierde kwartaal. De druk op de winst is grotendeels te wijten aan de hoge kosten van de genoemde strategische investeringen. Bovendien blijft de groei in de Chinese thuismarkt beperkt met een jaarlijkse groei van slechts 4% voor de Taobao en Tmall platforms, hoewel het volume van bestellingen significant hoger ligt.
De aandelenkoers van Alibaba (BABA) aandelen na de kwartaalcijfers vandaag:
BRON: Macrotrends
De internationale handel van het bedrijf kende echter wel een nog robuustere groei van 45% op jaarbasis, wat wijst op Alibaba's succesvolle uitbreiding buiten China, als we het hebben over pure omzet. Het bedrijf Alibaba bestaat uit veel verschillende segmenten, hieronder heb ik ze even op een rijtje gezet, met de prestaties van elke sector apart.
Alibaba international digital commerce:
Dit segment omvat verschillende retail- en groothandelsmarktplaatsen zoals Lazada, AliExpress, Trendyol, Daraz, Miravia en Alibaba.com.
Het zag een aanzienlijke omzetstijging van 45% jaar-op-jaar tot RMB27,45 miljard ($3,80 miljard).
Taobao en Tmall group:
Deze groep vormt het kern segment van Alibaba's e-commerce activiteiten binnen China zelf.
De omzet groeide met ongeveer 4% op jaarbasis tot RMB93,22 miljard ($12,91 miljard), gedreven door een toename in het aantal kopers en de frequentie van aankopen, wat resulteerde in een een mooie groei van de online Bruto Merchandise Waarde (GMV).
Cloud intelligence:
De Cloud Intelligence sector van Alibaba ontwikkelt AI-modellen en biedt cloud computing diensten aan.
De omzet van de Cloud Intelligence sector groeide met 3% naar ongeveer RMB 25,60 miljard ($3,55 miljard). Alibaba blijft investeren in deze sector, gericht op het verhogen van de adoptie van de publieke cloud en het verminderen van (kortere termijn) project contracten met lage marges.
China commerce retail business:
Dit segment omvat de detailhandel activiteiten binnen China, exclusief de online platforms die onder Taobao en Tmall vallen.
De omzet steeg met 3% jaar-op-jaar tot RMB88,26 miljard ($12,22 miljard).
China commerce wholesale business:
Dit segment binnen Alibaba richt op de groothandel markt binnen China.
Dit segment zag een indrukwekkende omzetstijging van 20% op jaarbasis tot RMB4,95 miljard ($686 miljoen).
Local services group:
Dit segment omvat diensten zoals Ele.me en Amap, die voornamelijk gericht zijn op lokale dienstverlening zoals maaltijdbezorging en navigatie.
De omzet steeg met 19% op jaarbasis tot RMB14,63 miljard ($2,03 miljard).
Cainiao smart logistics network:
Dit is Alibaba's logistieke tak, die zowel binnenlandse als wereldwijde logistieke oplossingen biedt.
De omzet groeide met 30% op jaarbasis tot RMB24,56 miljard ($3,40 miljard), vooral dankzij toename in cross-border fulfilment oplossingen.
Digital media and entertainment:
Dit segment beheert Alibaba’s belangen in digitale media en entertainment.
De omzet daalde licht met 1% op jaarbasis tot RMB4,95 miljard ($685 miljoen).
Aandelen inkoop-programma:
Alibaba heeft tijdens het vierde kwartaal 524 miljoen gewone aandelen teruggekocht, ter waarde van $4,8 miljard.
Over het hele fiscale jaar kocht het bedrijf eigen aandelen terug voor in totaal $12,5 miljard. Het bestuur van het bedrijf keurde een tweedelig dividend goed, bestaande uit een regulier jaarlijks contant dividend en een eenmalig dividend, betaalbaar aan aandeelhouders per 13 juni.
Dit overzicht hierboven toont de diversiteit en de breedte van Alibaba's bedrijfsactiviteiten, van e-commerce en logistiek tot digitale media, en benadrukt de groei in bijna alle sectoren ondanks de uitdagingen in de markt op dit moment, die overduidelijk de winstcijfers drukken.
Lees ook: Beste vastgoedfondsen in 2024
Een belangrijk aspect van Alibaba's strategie is de focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het bedrijf test intern een AI-product dat naar eigen zeggen zou kunnen concurreren met ChatGPT. Dit is onderdeel van een bredere strategie om in te zetten op hogere marge producten en diensten. De cloud computing divisie van Alibaba, hoewel met een bescheiden groei van 3%, blijft een kernpunt van ontwikkeling, met specifieke aandacht voor AI-gerelateerde omzetgroei.
De resultaten van Alibaba worden op dit moment beïnvloed door veel verschillende markt factoren, waaronder de Amerikaanse beperkingen op de export van geavanceerde computerchips, wat onzekerheden creëerde voor de cloud-divisie van het bedrijf. Dit heeft mede geleid tot het besluit om de plannen voor een afsplitsing van de cloud business te schrappen, wat eerder in november vorig jaar al bekend werd gemaakt.
CEO Eddie Wu benadrukte echter opnieuw de focus van Alibaba op AI-technologieën als kern motor voor toekomstige groei. De nadruk ligt hierin op het verbeteren van de infrastructuur en technologieën om de kosten te drukken en de dienstverlening te verbeteren, met name in de cloud sector. Hoewel de winstdaling een grote zorg is voor beleggers, bieden de groei in omzet en de strategische investeringen in AI en internationale groei een zilveren randje aan deze matige cijfers.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments