top of page
Rabi Safi

Dit is waarom Aandelen Tesla, BYD, Li Auto, Nio en Xpeng de lucht in schieten

In het kort:

  • Elektrische autofabrikanten zoals Tesla, BYD, Li Auto, Nio en Xpeng hebben in het tweede kwartaal van 2023 recordverkopen geboekt.

  • Tesla leverde 466.140 voertuigen wereldwijd, en versloeg daarmee de voorspellingen. BYD, de grootste autoverkoper in China, verkocht 700.244 volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen, bijna het dubbele van vorig jaar.

  • De kleiner EV-fabrikanten, Li Auto, Nio en Xpeng hadden elk hun eigen verhaal, waarbij Li Auto zich onderscheidde met een recordaantal van 32.575 leveringen.


Er broeit iets bijzonders in de wereld van elektrische auto's. De groten worden groter, en de kleintjes beginnen hun tanden te laten zien. Vooral Tesla en BYD steken hun kop boven het maaiveld uit, met recordverkopen die de verwachtingen overtreffen en de investeerders doen watertanden.


Elon Musk's Tesla leverde in het tweede kwartaal 466.140 auto's wereldwijd, wat Wall Street's voorspellingen ruimschoots overtrof. Dit is niet alleen een overwinning voor Tesla zelf, maar zet ook druk op traditionele autofabrikanten die de elektrische revolutie niet hebben kunnen bijbenen. Het brengt ze in een lastig parket: meer investeren in EV's of marktaandeel verliezen.



Ondertussen verheugt BYD, China's best verkopende automerk, zich ook in een rooskleurige situatie. Het bedrijf rapporteerde de verkoop van een verbazingwekkende 700.244 volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen, waarbij ongeveer de helft volledig elektrisch was. Dit was BYD's beste kwartaal ooit en getuigt van de groeiende vraag naar EV's in China en daarbuiten.


Tesla vs BYD leveringen

Naast deze twee giganten, zetten ook de kleinere Chinese EV-fabrikanten zoals Li Auto, Nio en Xpeng zichzelf op de kaart. Li Auto blonk uit met een nieuw maandelijks record van 32.575 leveringen, dat is een stijging van 150%. Hoewel Nio en Xpeng slechte bescheiden cijferslieten zien, geeft de totale groei in leveringen aan dat de vraag naar EV's in China nog steeds groeit. Nio leverde 17% minder Autos en kwam uit op 10.707 autos en Xpeng daalde met 44% naar 152.94 units.



Hoewel deze recordverkopen geweldig nieuws zijn, zijn er nog uitdagingen te overwinnen. De EV-industrie is nog in ontwikkeling en concurrentie kan grillig zijn. Dit blijkt uit de verschillende prestaties van Nio en Xpeng, die beide achterbleven op Li Auto. Dit kan te maken hebben met de unieke omstandigheden van elke fabrikant, maar het onderstreept het feit dat niet elk bedrijf evenveel succes heeft in deze snelgroeiende industrie.


Ondanks deze verschillen in prestaties, is één ding duidelijk: de EV-markt is aan het exploderen. Bedrijven als Tesla en BYD staan aan het roer van deze transformatie, en dragen


bij aan de wereldwijde verschuiving naar groenere vormen van vervoer. Tegelijkertijd vormen kleinere EV-makers zoals Li Auto, Nio en Xpeng een belangrijke bron van innovatie en concurrentie die de markt verder kan helpen groeien.



Met recordverkopen en opwindende innovaties in het vooruitzicht, is één ding zeker: de toekomst van de auto-industrie wordt elektrisch. En met Tesla, BYD, Li Auto, Nio en Xpeng aan het stuur, belooft die toekomst spannender te zijn dan ooit.



We steken enorm veel tijd in dit soort artikelen omdat we het leuk vinden om hiermee bezig te zijn dus als je ons wil bedanken: Like deze post en deel het met mensen die het ook interessant vinden! Download de app als je geen advertenties wil! En word lid om altijd top aandelen tips, mijn transacties en portefeuille te bekijken & ook nog leren beleggen zoals ik dat doe!

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page