Dit is waar NIO moet bezuinigen om winstgevender te worden
In het kort:
Deutsche Bank suggereert dat Nio, het Chinese elektrische automerk, kosten kan besparen door de focus te verschuiven naar specifieke segmenten binnen het bedrijf.
Nio heeft onlangs het personeelsbestand met ongeveer 10% verminderd, maar volgens Deutsche Bank zou verdere optimalisatie nodig zijn om de kostenstructuur effectief af te stemmen.
De voorgestelde besparingen zouden ongeveer RMB 1.5 miljard kunnen bedragen, waarbij Nio wordt aangemoedigd om bepaalde interne capaciteiten af te stoten en strategische acties te ondernemen, gezien de huidige marktomstandigheden en kostenvergelijkingen met concurrenten.
Na de aanhoudende daling van NIO-aandelen sinds het hoogtepunt, is het een hobbelige rit naar beneden geweest. De vraag rijst dan ook of de resultaten snel sterke groei zullen laten zien, waardoor de waarde van het bedrijf kan stijgen. In dit artikel gaan we in op een reeks vragen over mogelijke bezuinigingen voor NIO, met als doel het bedrijf op een winstgevend pad te krijgen.
Vijf Kritieke Gebieden om te Besparen voor NIO
Arbeidsvermindering en Kostenstructuur
Deutsche Bank analyseert dat Nio, ondanks een recente personeelsvermindering van ongeveer 10%, mogelijk verdere optimalisaties moet doorvoeren om de kostenstructuur effectief af te stemmen. Het bedrijf zou strategische acties kunnen overwegen, wat kan resulteren in extra kostenbesparingen van ongeveer $213 miljoen, volgens analist Edison Yu's team.
Vijf Gebieden voor Kostenbesparing
Deutsche Bank identificeert vijf specifieke gebieden waar Nio kosten kan besparen:
1. Batterijcellen:
- Overweging om de batterijproductie-afdeling af te stoten.
- Kostenreductie vanwege sterke lokale toeleveringsketen en dalende lithiumcarbonaatprijzen.
2. Chipontwikkeling:
- Overweging om de chipontwikkelingsafdeling af te stoten.
- Potentiële waarde elders zoeken, gezien lokale alternatieven en strategisch belang van halfgeleiderontwikkeling in China.
3. Batterijwissel:
- Openstellen van het batterijwisselnetwerk voor strategische partners.
- Geschatte besparingen van $150 miljoen door partners een deel van de bouwkosten te laten financieren.
4. Dealernetwerk:
- Evaluatie van het bestaande dealernetwerk, met een focus op uitbreiding in lagere tier-steden.
- Mogelijke sluiting van onderpresterende winkels, vergelijkbaar met de aanpak van Xpeng.
5. Mobiele Telefoons:
- Overweging om de afdeling voor mobiele telefoons af te stoten.
- Suggestie dat Nio beter af zou zijn als smartphone OEMs de operatie leiden, vergelijkbaar met het Porsche + Huawei-telefoonmodel.
Nio heeft eerder al plannen aangekondigd om zijn batterijproductie-eenheid af te stoten, als onderdeel van een bredere strategie om winstgevender te worden en de operationele efficiëntie te vergroten. Het bedrijf, dat momenteel al zijn batterijen betrekt van externe leveranciers zoals CATL en CALB Group, zoekt naar manieren om kosten te verlagen en zich te concentreren op kernactiviteiten.
Details van de Afsplitsing van de batterijproductie-tak
Volgens bronnen met kennis van de zaak zal de batterijproductie-eenheid van Nio, geleid door ervaren productietechnici met een achtergrond bij bedrijven als Apple en Panasonic, externe investeerders aantrekken na de geplande spin-off later dit jaar. De waardering van deze nieuwe entiteit zal op een later tijdstip worden vastgesteld. De voorgenomen afsplitsing omvat mogelijk de geplande fabriek, testapparatuur en intellectueel eigendom.
Strategische Focus en Uitbesteding
Nio, dat een marktwaarde van $13,86 miljard heeft op moment van schrijven, toont met deze beslissing zijn streven om sneller winstgevend te worden. In plaats van zelf batterijen te ontwikkelen en te produceren, zal Nio nu alle productie uitbesteden. Deze wijziging in strategie benadrukt de behoefte aan financiële optimalisatie en het vermijden van overmatige diversificatie.
Impact op Personeel en Technologische Vooruitgang
De topingenieurs van de batterij-eenheid zullen naar verwachting deel gaan uitmaken van het nieuwe bedrijf, terwijl ander personeel wordt herplaatst binnen andere afdelingen van Nio. Nio had deze ingenieurs ingehuurd met als doel om tegen 2025 grootschalige productie van cilindervormige cellen, vergelijkbaar met Tesla's 4680, te starten in een geplande fabriek in de Chinese provincie Anhui.
Reactie van Nio en Toekomstige Plannen
Ondanks de bevestiging van oprichter en CEO William Li dat Nio intern blijft investeren in batterijonderzoek en -ontwikkeling, wordt de productie dus uitbesteed. Nio, dat verlies heeft geleden te midden van een felle prijzenoorlog in de EV-markt, onderzoekt manieren om zijn activiteiten te stroomlijnen en kosten te verminderen. Naast het afstoten van de batterijproductie-eenheid heeft het bedrijf recentelijk aangekondigd het personeelsbestand te verminderen en langetermijninvesteringen uit te stellen.
Deze strategische veranderingen, waaronder de afsplitsing van de batterijproductie-eenheid, benadrukken Nio's toewijding aan duurzaamheid en winstgevendheid. Door zich te richten op kernactiviteiten en kosten te optimaliseren, positioneert Nio zichzelf om competitief te blijven in een snel evoluerende EV-markt.
Strategische Overwegingen en Toekomstige Stappen
Deutsche Bank benadrukt de noodzaak voor Nio om zich aan te passen aan de marktomstandigheden en kritisch te kijken naar interne capaciteiten die niet langer cruciaal zijn voor het succes van het bedrijf. De voorgestelde kostenbesparingen zouden niet alleen de cash burn verminderen maar ook de algehele concurrentiepositie van Nio versterken.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments