Dit is hoe analisten over Tesla aandelen denken
In het kort:
Tesla aandelen zijn in september bijna 22% gestegen in aanloop naar de onthulling van de "We, Robot" robotaxi en de kwartaalcijfers van Q3.
Analisten zijn sceptisch over de haalbaarheid van grootschalige robotaxi-implementatie op korte termijn en veel voorspellen een mogelijke daling van Tesla aandelen.
Tesla's groei in energieopslag is positief, maar de omzet uit EV's daalt, het blijft ook onzeker of autonome voertuigen snel winstgevend worden.
Tesla aandelen zagen in september een opmerkelijke stijging van bijna 22%, vooral gevoed door de opwinding rond het aankomende "We, Robot" event op 10 oktober 2024 in Los Angeles. Hierbij wordt de onthulling van een zelfrijdende robotaxi verwacht, mogelijk een prototype van de zogenaamde Cybercab. Deze hype heeft Tesla's aandelen voor 2024 weer in het positieve gebracht, met een groei van bijna 5% sinds het begin van het jaar.
De aandelenkoers van Tesla aandelen de afgelopen jaar:
Bron: CNBC
Tesla's robotaxi zou een zelfrijdend voertuig worden dat eigenaren kunnen inzetten in een Uber-achtig netwerk. Het bedrijf zal naar verwachting ook verbeteringen in hun geavanceerde bestuurders ondersteunings systemen, zoals Autopilot en Full Self-Driving (FSD), aankondigen. Bovendien hopen beleggers op updates over de goedkeuring van FSD in regio’s zoals Europa en China.
Hoewel de verwachtingen hooggespannen zijn, tonen analisten zich nog behoorlijk voorzichtig. Garrett Nelson van CFRA heeft zijn koopadvies gewijzigd naar ‘hold’ na de tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal van 2024. Hij waarschuwt dat de huidige rally typisch is voor Tesla-aandelen voorafgaand aan belangrijke evenementen, maar dat de daadwerkelijke groei van de omzet en winst is afgevlakt.
Analisten van LSEG voorspellen een gemiddelde koersdoel van $210,71, wat een daling van 19% ten opzichte van de huidige prijs betekent. UBS-analist Joseph Spak en Bernstein-analist Nikhil Devnani hebben beide een verkoop advies, waarbij Bernstein een koersdoel van $120 heeft, wat bijna 54% lager ligt dan de huidige waarde van Tesla's aandelen.
Analisten ratings van Tesla aandelen:
Bron: CNBC
Koersdoel Tesla aandelen:
Bron: CNBC
Tesla's Autopilot en FSD-systemen worden momenteel als niveau 2 geclassificeerd, wat betekent dat een menselijke bestuurder altijd moet opletten. Volledige zelfrijdende voertuigen, die geen menselijke tussenkomst vereisen (niveau 5), zijn volgens de meeste analisten nog ver weg. Hoewel Tesla aanzienlijke technologische vooruitgang boekt, wijzen analisten zoals Devnani erop dat concurrenten zoals Waymo al verder zijn met niveau 4-technologie.
Een ander probleem voor Tesla is de beperkte inzet van hun sensor configuratie, die voornamelijk uit camera’s bestaat, terwijl concurrenten zoals Waymo gebruikmaken van LiDAR-technologie voor een meer nauwkeurige detectie en navigatie.
De auto-omzet van Tesla daalde in het tweede kwartaal van 2024 met 7% naar $19,9 miljard. Deze daling is deels te wijten aan prijsverlagingen om concurrerend te blijven in de EV-markt, waar nieuwe spelers steeds meer marktaandeel verwerven. Tesla’s energie opslagsegment groeit weliswaar snel, maar dit is onvoldoende om de afnemende groei in de autoverkopen te compenseren.
Ondanks deze uitdagingen zijn sommige analisten, zoals Adam Jonas van Morgan Stanley, positief over Tesla’s lange-termijn potentieel. Hij ziet vooral kansen in Tesla’s AI-ontwikkeling via hun nieuwe supercomputer Dojo, wat kan helpen bij de commercialisatie van autonome technologieën.
Hoewel Tesla’s aandelen momenteel een sterke stijging doormaken, blijven analisten dus verdeeld over de lange-termijn vooruitzichten van het bedrijf. De aankomende robotaxi-onthulling kan beleggers hoop geven, maar de realisatie van volledig autonome voertuigen en bijbehorende winstgevendheid blijft voor velen onzeker.
Comments