top of page

Dit is het beste aandeel volgens Deutsche Bank

In het kort:

  • Tesla wordt door Deutsche Bank gezien als een tech-bedrijf met groeipotentieel in AI, robotica en energieopslag, niet alleen als autofabrikant.

  • Tesla's energieopslagsegment, met producten zoals de Powerwall en Megapack, kan tegen 2028 tot 25% van de totale omzet vertegenwoordigen door de groeiende vraag naar duurzame energieopslag.

  • Ondanks korte termijn uitdagingen zoals lagere marges, wordt verwacht dat nieuwe modellen zoals de Cybertruck en de Full Self-Driving-technologie Tesla's positie op lange termijn versterken.

Deutsche Bank heeft Tesla uitgeroepen tot een van de favoriete aandelen, en dat is eigenlijk helemaal geen verrassing gezien de vooruitzichten van het bedrijf. Volgens analist Edison Yu verdient Tesla een unieke waardering die hoger is dan die van traditionele autofabrikanten. Tesla is niet immers zomaar een autofabrikant; het is een echt tech-bedrijf dat verschillende sectoren probeert te hervormen met innovaties op het gebied van AI, robotica en energieopslag. Deutsche Bank ziet dan ook een rooskleurige toekomst voor Tesla, met een koersdoel van $295, wat een stijging van 36% ten opzichte van de huidige koers impliceert.


Tesla is dus een tech-bedrijf en niet simpelweg een autobouwer. Analist Edison Yu benadrukt dat Tesla voorop loopt op het gebied van autonoom rijden en menselijke robots. Dit zijn twee sectoren met enorm veel groeipotentieel. Neem bijvoorbeeld autonoom rijden, en dan vooral in de vorm van robotaxi's. Deze technologie kan de wereld compleet veranderen, en Tesla lijkt een leidende rol te spelen in deze revolutie. De introductie van Tesla's Full Self-Driving (FSD) technologie, die naar verwachting in 2025 beschikbaar komt in Europa en China, zou deze markt nog verder kunnen openen.


En Tesla heeft een belangrijk competitief voordeel in deze markt. Een van de grootste voordelen die Tesla heeft bij de ontwikkeling van zijn Full Self-Driving-technologie is de enorme hoeveelheid data die het verzamelt van de miljoenen Tesla-auto's die wereldwijd op de weg zijn. Deze auto's zijn uitgerust met sensoren die constant informatie verzamelen over hun omgeving. Tesla gebruikt deze data om de kunstmatige intelligentie achter zijn autonome rijsystemen continu te trainen en te verbeteren. Doordat Tesla toegang heeft tot zo'n grote dataset, kan het de technologie voor autonoom rijden veel sneller en nauwkeuriger ontwikkelen dan andere autofabrikanten, die niet over vergelijkbare hoeveelheden data beschikken.

Tesla werkt daarnaast nog aan een menselijke robot genaamd Optimus, die volgens CEO Elon Musk de potentie heeft om de waarde van het bedrijf aanzienlijk te verhogen. Musk heeft zelfs aangegeven dat dit project Tesla op de lange termijn kan transformeren tot een bedrijf met een waarde van maar liefst $25 biljoen. Hoewel dit een zeer ambitieuze voorspelling is, moet niet worden vergeten dat Tesla eerder al bewezen heeft in staat te zijn om disruptieve tech met groot succes in de markt te zetten.


En tot slot kunnen we natuurlijk niet om de energieopslag-divisie van Tesla heen. Volgens verschillende analisten zit hier zelfs de meeste potentie in. Dit segment, bestaande uit de Powerwall voor thuisgebruik en de Megapack voor grootschalige industriële energieopslag, kan een grote rol spelen in de wereldwijde transitie naar duurzame energie.


Volgens analisten van Deutsche Bank heeft Tesla de unieke positie om een leidende rol te spelen in de hernieuwbare energiemarkt. Dit komt omdat de behoefte aan energieopslag blijft groeien naarmate de wereld overschakelt van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. De sleutel tot het succes van deze transitie is de mogelijkheid om de fluctuerende energiestromen van hernieuwbare bronnen efficiënt op te slaan, en precies hier speelt Tesla's Megapack een cruciale rol. Dit product is ontworpen om grote hoeveelheden energie op te slaan tijdens perioden van lage vraag, en die energie vrij te geven tijdens piekuren, waardoor elektriciteitsnetten stabiel blijven en het gebruik van vervuilende piekcentrales wordt verminderd.


In het tweede kwartaal van 2024 zette Tesla al een record van 9,4 gigawattuur aan energieopslagproducten in, wat meer dan een verdubbeling was ten opzichte van eerdere kwartalen. Deze enorme toename benadrukt de snelgroeiende vraag naar Tesla’s energieproducten. Analisten voorspellen dat het energieopslagsegment jaarlijks met 50% kan groeien, en tegen 2028 mogelijk 25% van Tesla's totale omzet kan vertegenwoordigen. Dit zou een aanzienlijke verschuiving betekenen, aangezien de energieopslagactiviteiten nu nog een relatief klein aandeel in de totale omzet van Tesla hebben. In 2022 was de omzet uit dit segment nog ongeveer $4 miljard, terwijl voor 2024 al een omzet van $9 miljard wordt voorspeld.

Het potentieel van de energieopslagdivisie is enorm. Tesla heeft niet alleen bewezen dat het in staat is om concurrerende producten te leveren op de elektrische automarkt, maar toont nu ook aan dat het een dominante speler kan worden in de snelgroeiende energiemarkt. De Powerwall biedt huishoudens een manier om zonne-energie op te slaan voor later gebruik, waardoor ze minder afhankelijk worden van het elektriciteitsnet. Tegelijkertijd biedt de Megapack een oplossing voor grote energiecentrales en datacenters om efficiënt met energie om te gaan. De groei in datacenters en de uitbreiding van zonne-energie-installaties zorgen voor een steeds grotere vraag naar dergelijke systemen.


De impact van dit segment op de toekomstige winstgevendheid van Tesla kan aanzienlijk zijn. Analisten hebben voorspeld dat de energieopslagactiviteiten in 2028 $3.35 aan winst per aandeel kunnen bijdragen. Ter vergelijking: de totale verwachte winst per aandeel voor Tesla in 2025 is $3.28. Dit zou betekenen dat de energieopslag tegen 2028 een van de belangrijkste winstbronnen voor Tesla zou kunnen worden, wat het bedrijf nog verder zou onderscheiden van traditionele autofabrikanten.

Hoewel Tesla dus een veelbelovende toekomst lijkt te hebben, erkent analist Yu dat het bedrijf op de korte termijn met enkele obstakels te maken heeft. Zo zijn de recente leveringen en winstmarges lager uitgevallen dan verwacht. Dit komt deels door prijsverlagingen die Tesla heeft doorgevoerd om concurrerend te blijven in de snelgroeiende markt voor EV's. Daarnaast spelen stijgende productiekosten en wisselende vraag naar auto's een rol bij het drukken van de marges.


Toch ziet Yu deze uitdagingen als tijdelijk. Tesla is namelijk bezig met de ontwikkeling van nieuwe modellen en updates van bestaande voertuigen, zoals de langverwachte Cybertruck. Zodra deze op de markt komen, verwacht men dat de marges zullen verbeteren en de autoverkopen weer zullen toenemen. Tesla's wereldwijde merkbekendheid en sterke positie als marktleider in elektrische voertuigen blijven ook op korte termijn grote voordelen bieden.


Al met al lijkt Tesla een bedrijf dat zowel op lange termijn aanzienlijke groeimogelijkheden biedt. Hoewel er op de korte termijn uitdagingen zijn op het gebied van leveringen en marges, blijft Tesla’s unieke positie in de markten voor autonome voertuigen, energieopslag en innovatieve tech zoals FSD & humanoïde robots een sterke basis voor toekomstige groei. Analisten van Deutsche Bank zijn ervan overtuigd dat Tesla niet alleen een fabrikant van auto's is, maar een techbedrijf met het potentieel om verschillende sectoren te hervormen.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page