top of page

Dit is er aan de hand met Nio

In het kort:

  • Nio breidt uit naar het Midden-Oosten en verwacht in 2024 leveringen van goedkopere merken Onvo en Firefly.

  • In mei bereikte Nio een record van 20.544 voertuigen, maar de operationele verliezen stegen met 5,5% ten opzichte van vorig jaar.

  • Ondanks sterke leveringen blijft Nio onder druk staan door toenemende concurrentie en dalende voertuigmarges.


Nio, de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen (EV), heeft ambitieuze uitbreidingsplannen aangekondigd naar het Midden-Oosten, specifiek naar de Verenigde Arabische Emiraten, tegen het einde van dit jaar. Dit komt op een moment dat andere Chinese EV-fabrikanten, zoals BYD, ook hun aanwezigheid in deze regio´s versterken. CEO William Li gaf aan dat Nio daarnaast in de eerste helft van volgend jaar zal beginnen met de levering van Firefly, hun laagst geprijsde merk. Deze uitbreiding wordt ondersteund door financiering van investeerders uit het Midden-Oosten.


De aandelenkoers van NIO sinds de beursgang:

BRON: Macrotrends


In mei behaalde Nio een record van 20.544 leveringen, een teken van sterke vraag ondanks de operationele uitdagingen binnen NIO zelf. Het bedrijf lanceerde in mei ook Onvo, een merk gericht op een lager prijssegment. Het eerste model, de Onvo L60, heeft een startprijs van 219.900 yuan ($30.349) en zal in september worden geleverd. Nio werkt daarnaast aan Firefly, een nog goedkoper merk met prijzen tussen de 100.000 en 200.000 yuan. Deze nieuwe merken zijn strategisch gepositioneerd om te concurreren met andere EV-producenten zoals Tesla en Xpeng, ondanks het feit dat NIO nog geen winst maakt op hun leveringen.


Hoewel Nio sterke leveringscijfers liet zien, kampen ze namelijk nog steeds met financiële uitdagingen. De operationele verliezen stegen met 5,5% ten opzichte van vorig jaar, tot 5,39 miljard yuan. De marges op voertuigen daalden ondanks een stijging van 4% naar 9%, vooral door hogere operationele kosten en scherpe prijsconcurrentie.


Voor het tweede kwartaal verwacht het management een toename van de voertuigleveringen met 1,3 tot 1,4 keer op jaarbasis, wat neerkomt op 54.000 tot 56.000 eenheden. De totale omzet wordt geschat op 16,6 tot 17,1 miljard yuan, een stijging van 89% tot 95% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.


De omzet van NIO sinds de beursgang:

BRON: Macrotrends


Om de marges te verbeteren en de concurrentie het hoofd te bieden, zet Nio in op schaalvergroting en kostenreductie, vooral op het gebied van batterijen. De lancering van Onvo en de verwachte leveringen in het derde kwartaal moeten bijdragen aan een gestage groei.


Analisten verwachten dat Nio's voertuigmarge hierdoor zal verbeteren naar dubbele cijfers in het tweede kwartaal en verder zal stijgen in de tweede helft van het jaar. Bovendien investeert Nio in uitbreiding van hun netwerk van batterijwisselstations, ondersteund door een fonds uit Wuhan ter waarde van maximaal 1,5 miljard yuan.


De nettomarge van NIO sinds de beursgang:

BRON: Macrotrends


Ondanks de uitdagende marktomstandigheden en de toenemende concurrentie blijft het bedrijf zelf optimistisch over de toekomst. De voortdurende investeringen in nieuwe merken en technologische verbeteringen moeten Nio gaan helpen om hun marktaandeel te vergroten en de marges te verbeteren.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page