top of page
Rabi Safi

Dit hebben we ontdekt in de kwartaalcijfers van Tesla

In het kort:

  • Tesla's aandelenkoers daalde na tegenvallende kwartaalcijfers en de aankondiging dat de Giga-fabriek in Mexico wordt afgelast als Trump hoge belastingen invoert.

  • Analisten zijn verdeeld over de toekomst van Tesla, met zorgen over de winstmarges en de concurrentie, maar ook hoop op de nieuwe, betaalbare auto en de robotaxi-plannen.

  • De markt wacht met spanning op de introductie van het nieuwe model en de vooruitgang op het gebied van robotaxis, die cruciaal zullen zijn voor het succes van Tesla.



Tesla, het elektrische autobedrijf van Elon Musk, zag zijn aandelen met meer dan 12% dalen na de publicatie van tegenvallende kwartaalcijfers voor het tweede kwartaal. De omzet uit autoverkoop daalde met 7% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl de winstmarge ook afnam. Dit is te wijten aan de wereldwijde prijsverlagingen, kortingen en incentives die Tesla heeft moeten invoeren vanwege afnemende verkopen en toenemende concurrentie, met name in China.


Echter, er is een lichtpuntje in de cijfers: Tesla's energie-activiteiten (Energy Generation and Storage) laten een indrukwekkende groei zien van 100% ten opzichte van Q2 2023. Deze tak van het bedrijf, die zich richt op zonne-energie en energieopslag, wordt steeds belangrijker voor Tesla en draagt in toenemende mate bij aan de cashflow.


Analisten hebben de neiging zich te concentreren op de kortetermijnontwikkelingen in de auto-industrie, waardoor de sterke groei van Tesla's energieactiviteiten vaak over het hoofd wordt gezien. Deze activiteiten hebben het potentieel om een belangrijke pijler van het bedrijf te worden en een significante bijdrage te leveren aan de toekomstige winstgevendheid.



De tegenvallende winst heeft geleid tot verdeeldheid onder analisten over de toekomst van Tesla. Sommigen zien de kernactiviteit van het bedrijf, de autoverkoop, onder druk staan, terwijl anderen hoopvol blijven over de beloften van Musk op het gebied van autonoom rijden, AI en robotaxis.


Tijdens de conference call na de bekendmaking van de kwartaalcijfers verraste Musk de markt door aan te kondigen dat de bouw van de geplande Giga-fabriek in Mexico wordt afgelast als voormalig president Trump, mocht hij herkozen worden, hoge belastingen op auto's uit Mexico gaat invoeren. Dit nieuws droeg bij aan de negatieve stemming rond Tesla en leidde tot een verdere daling van de aandelenkoers zodra hij dit in de call had gezegd. Dit kan namelijk direct impact hebben op de toch al lage marges.


De markt wacht ook met spanning op de introductie van een nieuwe, betaalbare Tesla-auto, die de verouderde modellen moet vervangen en consumenten met een kleiner budget aan te trekken. Musk heeft aangegeven dat dit nieuwe model naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar op de markt zal komen.


Hoewel de focus ligt op Tesla's kernactiviteit, is er ook veel aandacht voor de robotaxi-plannen van Musk. Hij voorziet een toekomst waarin Tesla-eigenaren hun voertuigen kunnen laten deelnemen aan een Uber-achtige dienst voor autonoom vervoer. Hoewel Musk heeft aangegeven te verwachten dat de eerste robotaxi-rit volgend jaar zal plaatsvinden, heeft hij in het verleden vaker beloftes gedaan die hij niet heeft waargemaakt. Zo werd de datum van het robotaxi-evenement onlangs verschoven van augustus naar oktober.


Analisten zijn verdeeld over de vooruitzichten voor Tesla. Sommigen, zoals Colin Langan van Wells Fargo, zijn voorzichtig over de winstmarges vanwege de verwachting van verdere prijsverlagingen en lagere verkoopvolumes. Anderen, zoals Alexander Potter van Piper Sandler, hebben hun koersdoel juist verhoogd vanwege de verwachting dat de volledige zelfrijdende technologie sneller dan verwacht zal worden uitgerold.


De komende tijd zal uitwijzen of Tesla de tegenvallende resultaten kan overwinnen en zijn positie als marktleider in elektrische voertuigen kan behouden. Het succes van het nieuwe, betaalbare model en de vooruitgang op het gebied van robotaxis zullen hierbij cruciaal zijn.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page