Dit Chinese aandeel kent geen stop en stijgt 70% deze maand
In het kort:
Nio steeg vorige week met 24%, en over de afgelopen maand zelfs met 70%, dankzij stimuleringsmaatregelen in China en sterke EV-leveringen.
De Chinese centrale bank versoepelde het monetaire beleid, wat de vraag naar elektrische voertuigen naar verwachting stimuleerd.
Nio ontving een kapitaalinjectie van ¥13,3 miljard, wat vertrouwen in de toekomst vergroot en de uitbreiding van infrastructuur en technologie ondersteunt.
Aandelen van Nio zijn vorige week met 24% gestegen, en over de afgelopen maand zelfs met een indrukwekkende 70% als we de voorbeurs van het aandeel vandaag meenemen. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan optimisme rondom de Chinese stimuleringsmaatregelen, de geldinjectie van gisteren en het positieve nieuws over de stijgende leveringen van elektrische voertuigen (EV's). Dit, en meer, wil ik in dit artikel met je bespreken.
De aandelenkoers van NIO de afgelopen 5 dagen:
Bron: CNBC
Waarom is dit gebeurd?
1. Sterke stimuleringsmaatregelen van China: De Chinese overheid heeft ingegrepen om de economie te stimuleren door middel van monetaire versoepeling en fiscale steun. Deze maatregelen, waaronder steun voor de vastgoedsector en lagere hypotheeklasten voor consumenten, zorgen ervoor dat er meer bestedingsruimte komt, wat de verkoop van EV's ten goede kan komen. Dit is cruciaal voor Nio, dat een groot deel van zijn omzet uit de Chinese markt haalt.
2. Sterke leveringstrends: Nio heeft in de afgelopen vier maanden meer dan 20.000 voertuigen per maand geleverd, wat een belangrijke mijlpaal is voor het bedrijf. Deze cijfers versterken het vertrouwen in het bedrijf en suggereren dat de vraag naar elektrische voertuigen aanhoudend sterk is. Dit leveringssucces heeft de aandelenkoers van Nio een forse duw in de rug gegeven.
3. Kapitaalinjectie van ¥13,3 miljard: Gisteren werd duidelijk dat Nio een strategische investering van ¥13,3 miljard (ongeveer $1,9 miljard) van zijn moederbedrijf en andere investeerders gaat ontvangen. Dit kapitaal zal worden gebruikt voor de uitbreiding van laadinfrastructuur en batterijwisseltechnologie, twee cruciale gebieden om hun positie in de markt te versterken. Dit zorgt ervoor dat Nio kan blijven groeien zonder zich zorgen te hoeven maken over directe kapitaalbehoeften, iets wat beleggers met open armen verwelkomden.
NIO Battery Swap station:
Bron: NIO
De gecombineerde effecten van de positiveit rond Chinese aandelen door de stimuleringsmaatregelen en deze kapitaalinjectie van ¥13,3 miljard hebben geleid tot een stijging van 70% in de aandelenkoers van Nio over de afgelopen maand, waarbij de laatste nabeursstijging na de geldinjectie van gisteren is meegenomen. Deze indrukwekkende stijging toont aan dat beleggers weer meer vertrouwen hebben in de toekomst van Nio, vooral gezien de sterke verkoopcijfers en de nieuwe steun van de Chinese overheid en het moederbedrijf, wat de markt verder stimuleert.
Een belangrijke kracht van Nio is hun aanhoudende focus op technologische innovatie. Het bedrijf introduceerde recent het SkyOS-besturingssysteem en het Banyan 3 systeem, samen met de ontwikkeling van de Shenji NX9031-chip voor slim rijden. Deze ontwikkelingen positioneren Nio als een van de meest vooruitstrevende merken in de snelgroeiende EV-markt, vooral in China.
Daarnaast lanceerde Nio het eerste model van hun ONVO-merk, de L60, tegen een competitieve prijs van RMB 290.900, wat ongeveer RMB 30.000 goedkoper is dan de Tesla Model Y. Deze scherpe prijsstelling geeft Nio een sterke concurrentiepositie op de Chinese markt, waar prijs een belangrijke factor is voor consumenten.
De ONVO L60, ook wel als de aanval op de Tesla model Y gezien:
Bron: AutoMagazine
Ondanks dat Nio nog steeds verlieslatend is, zijn de operationele prestaties aan het verbeteren. De voertuigmarge steeg naar 12,2%, vergeleken met 6,2% een jaar eerder, dankzij dalende materiaalkosten. Ook de brutomarge verbeterde aanzienlijk naar 9,7%, ten opzichte van slechts 1% vorig jaar. Dit zijn bemoedigende signalen voor beleggers, hoewel Nio nog steeds een nettoverlies van RMB 5 miljard rapporteerde, wat een daling van 16,7% is ten opzichte van vorig jaar. Ondanks dit blijft de operationele marge wel negatief, al laat de brutomarge een ligt positieve trend zien.
De operationele marge van NIO (2019-2024):
Bron: Macrotrends
De brutomarge van NIO (2019-2024):
Bron: Macrotrends
Een ander positief aspect van Nio is hun sterke kaspositie. Het bedrijf rapporteerde een kaspositie van RMB 41,6 miljard per 30 juni 2024, wat hen in staat stelt om toekomstige groeikansen te benutten. Dit is vooral belangrijk omdat Nio aanzienlijke investeringen doet in hun laad- en batterijwisselnetwerk. Met meer dan 2.561 batterijwisselstations en 23.000 laadstations wereldwijd, biedt Nio een infrastructuur die cruciaal is om de vraag naar EV’s bij te houden. Het Power Up Partner Plan, dat beoogt om tegen 2025 in elke regio van China toegang te bieden tot hun netwerk, zal naar verwachting de verkoopgroei en marktdoordringing verder stimuleren.
De kaspositie van NIO (in dollars, 2019-2024):
Bron: Macrotrends
Het management van Nio heeft ambitieuze doelstellingen voor de toekomst. Ze streven naar een voertuigmarge van 15% tegen het einde van dit jaar en plannen de opening van een derde fabriek met een capaciteit van 100.000 voertuigen, die in Q3 2025 operationeel moet zijn. Daarnaast wil het bedrijf de maandelijkse leveringen verhogen naar 30.000-40.000 voertuigen voor het Nio-merk en een lange termijn voertuigmarge van 25% realiseren. Voor het ONVO-merk mikt Nio op een marge van 15%, waarbij geavanceerde technologie en competitieve prijzen centraal staan.
Ondanks de positieve vooruitzichten blijven er aanzienlijke risico’s voor Nio. Ten eerste blijft het onzeker of de macro-economische omgeving in China stabiel zal blijven. De recente stimuleringsmaatregelen hebben weliswaar verlichting gebracht, maar het is nog te vroeg om te zeggen of de Chinese economie weer duurzaam zal groeien. Bovendien blijft Nio afhankelijk van kapitaalmarkten voor financiering, aangezien het bedrijf nog geen winst maakt. Dit brengt het risico van toekomstige aandelenuitgiften met zich mee, wat kan leiden tot verwatering van het aandeel.
Daarnaast blijven de fundamenten van Nio vanuit een traditioneel financieel perspectief zwak. Het bedrijf zal naar verwachting pas in FY2027 een positieve gecorrigeerde winst per aandeel (EPS) rapporteren, wat betekent dat beleggers nog enkele jaren geduld moeten hebben voordat winstgevendheid een realiteit wordt.
EPS forecast:
Bron: Seeking Alpha
Nio’s price-to-sales (P/S) ratio is de afgelopen jaren met meer dan 80% gedaald ten opzichte van de pieken, wat aangeeft dat er ruimte is voor verdere stijgingen als het sentiment rond Chinese aandelen verbetert. Bovendien wordt ongeveer 40% van de marktwaarde van Nio gedekt door de netto-kaspositie (laatste kwartaalcijfers), wat aangeeft dat het aandeel relatief goedkoop is in termen van liquiditeit.
De P/S ratio van NIO (2019-2024):
Bron: Macrotrends
Nio blijft een speculatieve investering vanwege de onzekere weg naar winstgevendheid. De recente stijging van 70% in één maand laat zien dat beleggers weer vertrouwen hebben in het bedrijf, geholpen door stimuleringsmaatregelen en verbeteringen in de leveringen de afeglopen maanden. De sterke kaspositie, technologische innovatie en uitbreidingsplannen zijn positieve signalen voor de korte en middellange termijn. Voor beleggers die bereid zijn om de volatiliteit en onzekerheden van de Chinese markt te accepteren, biedt Nio groeikansen. Echter, voor de lange termijn blijven er aanzienlijke onzekerheden, en het zal mogelijk nog jaren duren voordat Nio winstgevend wordt.
Comments