Dit betekent de nieuwe AMLR regulering écht voor crypto investeerders in Nederland
In het kort:
De EU heeft nieuwe antiwitwaswetgeving aangenomen die ook diensten aan anonieme crypto-activarekeningen (deels) verbiedt.
Beperkingen omvatten een verbod op anoniemie crypto-betalingen boven de €3.000.
Met deze nieuwe regels is het duidelijk dat de EU probeert meer vat op anonieme crypto betalingen te krijgen.
In een recente ontwikkeling heeft de Europese Unie (EU) haar wetgeving aangescherpt om anonieme cryptocurrency-transacties en rekeningen aan banden te leggen. Deze stap is onderdeel van een breder initiatief om het financiële systeem te beschermen tegen, naar eigen zeggen, misbruik voor criminele doeleinden zoals het witwassen van geld en financiering van terrorisme.
Maar wat houden deze nieuwe regels in dit 329 pagina's tellende document nou in en waar je moet je op letten als je zelf geld op een dergelijke anonieme cold-wallet of CASP wallet hebt staan?
Een duidelijke uitleg van deze wetgeving
De Europese Unie (EU) heeft onlangs verheldering gebracht in de wervelwind van discussies en misvattingen rond de Anti-Money Laundering Regulation (AMLR), een stap die gericht is op het versterken van het kader voor antiwitwas- en antiterrorismefinanciering (AML/CFT) binnen de EU lidstaten. Deze regelgeving, die vaak verkeerd wordt begrepen als een directe aanval op de vrijheden binnen de cryptocurrency-sector, blijkt bij wat meer onderzoek een meer genuanceerde en doordachte benadering te hanteren.
In essentie is de AMLR niet exclusief opgesteld voor de cryptowereld; het is bedoelt voor een breed scala aan financiële en niet-financiële instellingen, erkend als "verplichte entiteiten". Dit omvat niet alleen crypto-activadienstverleners (CASPs) maar strekt zich uit tot sectoren die potentieel vatbaar zijn voor AML/CFT-risico's, zoals voetbalclubs en gokservices. Het is in essentie dus geen wetgeving gefocust op crypto, al zijn crypto betalingen wel een belangrijk onderwerp in deze wetgeving.
Bijzondere aandacht verdient de expliciete uitzondering voor providers van hardware en software, waaronder aanbieders van zelf-beheerde wallets met eigen private-keys, zoals Metamask en Ledger. Deze aanbieders, die geen directe controle of toegang hebben tot de crypto-activa van gebruikers, vallen buiten de reikwijdte van de AMLR-verplichtingen. Dit onderscheid is cruciaal omdat het de kernvrijheden behoudt die inherent zijn aan de cryptosector, namelijk de autonomie over, en de beveiliging van je eigen crypto's.
Voor CASPs daarentegen, vooral die gereguleerd onder MiCA, brengt de AMLR de noodzaak met zich mee om standaard KYC/AML-procedures te volgen. Hoewel dit misschien klinkt als een versterking van de regelgeving, is het in werkelijkheid een bevestiging van de reeds bestaande verplichtingen onder de huidige AMLD5 die eerder al bekend gemaakt is. Dit omvat het expliciete verbod op anonieme accounts en diensten voor privacy coins, maatregelen die al een gangbare praktijk zijn in de wereldwijde uitwisselingen en niet exclusief zijn voor de EU.
De behandeling van overdrachten tussen CASPs en zelfbewaarde wallets krijgt ook bijzondere aandacht, waarbij de AMLR "risicobeperkende" maatregelen voorschrijft. Deze maatregelen, die in lijn zijn met de Transfer of Funds Regulation (TFR) en de implementatie van de FATF-reisregel in de EU, vragen om het verzamelen van gegevens bij transacties naar of van zelfbewaarde wallets. Hoewel initieel een striktere aanpak werd voorgesteld, heeft de crypto industrie door inspanningen een risicogebaseerde benadering met diverse opties weten te bewerkstelligen.
Een opmerkelijke ontwikkeling binnen de AMLR is de verwijdering van de voorgestelde limiet voor betalingen van zelf-beheerde wallets (Ledger, Metamask etc.) aan handelaren, een beslissing die de weg vrijmaakt voor onbeperkt gebruik van zelfbewaarde wallets voor het kopen van goederen en diensten binnen de EU. Dit wordt echter aangevuld met de voorwaarde dat CASPs, bij betrokkenheid in dergelijke transacties, gepaste KYC procedures moeten uitvoeren.
De AMLR vertegenwoordigt dus niet het beeld dat nu vaak wordt geschetst in de media en discussieplatforms zoals X (twitter) en veel artikelen die nu online staan. In plaats daarvan biedt het een doordachte benadering voor het reguleren van de financiële sector, met inbegrip van de cryptosector, waarbij zowel de veiligheid van het financiële systeem als de innovatieve en autonome aard van crypto-activa in acht wordt genomen. Dit evenwicht tussen regulering en vrijheid toont de bereidheid van de EU om een veilige, maar tegelijkertijd dynamische en inclusieve financiële omgeving te bevorderen.
Verduidelijking en impact van de nieuwe regelgeving
Deze nieuwe regelgeving richt zich dus specifiek op transacties die worden uitgevoerd via mobiele, desktop- of browserapplicaties zonder deugdelijke identificatie. Met de invoering van dit verbod beoogt de EU de mazen in de wet te dichten die de anonieme overdracht van fondsen mogelijk maken. Belangrijk om op te merken is dat dus alleen bedrijven onder de MICA wetgeving, en dus niet wallets zoals Ledger of Metamask, onder deze wetgeving vallen.
Voor gebruikers van deze CASP's zonder KYC betekent dit echter dus wel een verbod op anonieme cryptocurrency betalingen die de €3.000 overschrijden. Dit laatste heeft veel aandacht gekregen, gezien veel crypto investeerders gebruik maken van zogenaamde coldwallets, simpel gezegd offline wallets zonder perdoons-identificatie.
Definitieve regelgeving juist minder streng
Als we kijken naar definitieve Anti-Money Laundering Regulation (AMLR) die nu is aangenomen binnen de Europese Unie blijkt de uiteindelijke versie van de regulering een beduidend positieve uitkomst te bieden voor de crypto-industrie. Dit komt vooral door de aanpassingen en weglaten van enkele van de striktere voorstellen die oorspronkelijk door het EU-parlement werden gesuggereerd.
In het initiële voorstel van het AMLR-rapport door het EU-parlement werden enkele maatregelen voorgesteld die potentieel beperkend konden werken voor de crypto-sector. Dit omvatte onder meer het voorstel om betalingen vanuit zelf-beheerde wallets aan handelaren te beperken tot €1.000, evenals het uitbreiden van de AMLR-werkingssfeer tot DAO's (Decentralized Autonomous Organizations), DeFi (Decentralized Finance) regelingen en mogelijk zelfs ontwikkelaars. Ook werd voorgesteld om NFT-platformen onder de AMLR te brengen, een stap die de groei en ontwikkeling van deze opkomende sector zou kunnen beïnvloeden.
Echter, de uiteindelijke versie van de AMLR heeft deze voorstellen niet opgenomen. Dit besluit weerspiegelt een beter begrip en erkenning van de unieke aspecten van de crypto-industrie, alsook de noodzaak om innovatie te ondersteunen. Eigenlijk durf ik zelf dan ook wel te stellen dat deze wetgeving juist nog enorm veel vrijheid behoudt binnen de crypto wereld en de bijhorende ontwikkeling, in vergelijking met eerdere voorstellen.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de AMLR dus geen verbod legt op zelfbewaarde betalingen, zelfbewaarde wallets, of peer-to-peer (P2P) overdrachten. In plaats daarvan herhaalt het grotendeels de bestaande antiwitwas- en antiterrorismefinanciering (AML/CFT) regels voor CASPs en andere verplichte entiteiten. Deze regels waren al verplicht en allang verweven in de praktijk, voortkomend uit eerdere regelgeving zoals de AMLD5, MiCA en de Transfer of Funds Regulation (TFR) zoals ik eerder noemde.
Deze gerichte aanpak laat zien dat de EU niet het gebruik van niet-custodiale (zelf-beheerde) wallets op zich wil verbieden, maar eerder anonieme transacties wil reguleren om de financiële veiligheid te verhogen. Door deze maatregel blijft de deur, al zou je kunnen zeggen op een kier, toch open voor vrijheid binnen het cryptolandschap.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments