Dit bedrijf waarschuwt zijn investeerders voor faillissement
In het kort:
Hyzon Motors rapporteerde een omzetstijging in Q1 2024 door acceptaties van tien bussen en één vuilniswagen in Australië, maar de cashburn blijft hoog.
Het bedrijf heeft een dringende kapitaalbehoefte en waarschuwt voor continuïteitsproblemen, met een nettoverlies van $34,3 miljoen in Q1 2024.
Aanhoudende onzekerheid over investeringen en aanzienlijke verwatering maken dat bestaande aandeelhouders hebben reageert met een massale verkoop van aandelen.
Begin mei 2024 rapporteerde Hyzon Motors een omzetstijging in het eerste kwartaal, mede dankzij de definitieve acceptatie van tien coach bussen en een vuilniswagen in Australië. Dit zorgde voor een positieve impuls in de cijfers, maar de rooskleurige omzetcijfers kunnen niet verhullen dat er onder de oppervlakte serieuze problemen zijn bij dit bedrijf.
De aandelenkoers van Hyzon sinds de beursgang:
BRON: Macrotrends
De financiële rapporten van Hyzon tonen een zorgwekkende trend. Hyzon heeft een nettoverlies van $34,3 miljoen geleden in het eerste kwartaal van 2024, tegenover $30,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit verlies komt bovenop een alarmerende cashburn: $31,2 miljoen in operationele uitgaven vergeleken met $46 miljoen in Q1 2023. Met slechts $52,4 miljoen in liquide middelen en $30,2 miljoen in kortlopende investeringen, is de financiële buffer van het bedrijf dun.
Het netto inkomen van Hyzon sinds de beursgang tot maart 2024:
BRON: Macrotrends
Het management moest daarom een continuïteitswaarschuwing opnemen in het kwartaalrapport, wat impliceert dat Hyzon zonder aanvullende financiering de komende twaalf maanden mogelijk niet zal overleven.
Op de conference call benadrukte het management de voorkeur voor strategische investeerders. Echter, gezien de huidige marktomstandigheden en de lage aandelenkoers van Hyzon, lijkt dit een lastige opgave. De behoefte aan extra kapitaal is onmiskenbaar. Het bedrijf mikt op de inzet van 20 tot 40 FCEV-trucks dit jaar, voornamelijk uitgerust met hun verouderde 110kW brandstofcelsysteem. Om deze doelstellingen te halen, zal een aanzienlijke kapitaalinjectie nodig zijn, waarbij Hyzon naar verwachting meer dan $100 miljoen nodig heeft om 2025 te bereiken.
De kaspositie van Hyzon sinds de beursgang tot maart 2024:
BRON: Macrotrends
De meest waarschijnlijke optie voor Hyzon is het uitgeven van nieuwe aandelen of converteerbare schulden, wat aanzienlijke verwatering voor huidige aandeelhouders betekent. Dit wordt versterkt door het feit dat het bedrijf mogelijk de goedkeuring van aandeelhouders nodig heeft om het aantal uitstaande aandelen te verhogen. Dit zou de waarde van bestaande aandelen aanzienlijk kunnen verminderen.
Hyzon Motors bevindt zich op een financieel hobbelige weg met hoge cashburn en een dringende behoefte aan nieuwe kapitaal. Terwijl strategische investeringen een theoretische reddingslijn bieden, lijkt een verwaterende kapitaalverhoging waarschijnlijker. Bestaande aandeelhouders moeten serieus overwegen hun posities te herzien, gezien de aanzienlijke risico's op korte termijn.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments