top of page

Dit bedrijf groeit extreem hard - koopkans?

Jelger Sparreboom

In het kort:

  • Groei: Uber verwacht een jaarlijkse omzetgroei van 15-19% uit mobiliteit, met sterke marktmogelijkheden in Europa en Japan.

  • PE-ratio: De koers-winstverhouding van Uber is met 16 bijna op het laagste punt ooit.

  • Autonome voertuigen: Uber beschouwt autonome voertuigen als aanvulling op zijn netwerk, maar de transitie brengt onzekerheden met zich mee.


Uber is een bedrijf dat de wereldwijde taxi-industrie fundamenteel aan het veranderen is. Maar wat maakt dit bedrijf zo bijzonder voor investeerders? Het antwoord ligt in een krachtig zelfversterkend netwerkeffect. Dit netwerk, gevoed door data, schaal en frequentie, zorgt ervoor dat Uber niet alleen blijft groeien, maar ook zijn concurrentiepositie verstevigt.


Data en schaal

Het begint allemaal met data. Uber heeft wereldwijd 170 miljoen maandelijks actieve gebruikers en 8 miljoen chauffeurs in meer dan 10.000 steden verspreid over 70 landen. Deze enorme schaal levert een schat aan informatie op. Denk hierbij aan patronen in vraag en aanbod: waar en wanneer mensen een rit nodig hebben, of hoe de vraag naar maaltijdbezorging fluctueert. Met jaren aan verzamelde data kan Uber bijvoorbeeld voorspellen dat rond lunchtijd in een bepaalde buitenwijk van New York de vraag zal stijgen. Chauffeurs worden dan via de app gestimuleerd om naar die gebieden te gaan, met een bonus van bijvoorbeeld 1,3 keer de normale ritprijs tussen 11:00 en 12:30 uur.

 

Dit heeft een direct effect: de gemiddelde ophaaltijd daalt. Waar een chauffeur bijvoorbeeld normaal vijf minuten nodig heeft om bij een klant te komen, kan dat door slimme herverdeling van chauffeurs teruggebracht worden naar twee minuten. Dit is cruciaal, want kortere wachttijden maken de dienst veel aantrekkelijker voor gebruikers. Tegelijkertijd kunnen chauffeurs sneller een nieuwe rit aannemen, wat hun verdiensten verhoogt. En hier is het zelfversterkende effect van groot belang: doordat chauffeurs efficiënter werken, dalen de kosten per rit. Een rit die normaal 14 dollar kost, kan bijvoorbeeld zakken naar 12 dollar.

 

Dit maakt Uber goedkoper dan alternatieven, zoals traditionele taxi’s, waardoor weer meer mensen de app gaan gebruiken en er meer chauffeurs zich zullen aanmelden.

 

Op deze manier heeft Uber afgelopen jaren uitstekende groeicijfers neergezet, en verwacht het bedrijf dat voort te kunnen zetten komende jaren:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

AV’s: kans of bedreiging

Autonome voertuigen (AV’s) zijn in 2024 een realiteit geworden, met bedrijven als Waymo, WeRide, Pony en Baidu die volledig zelfrijdende taxiritten aanbieden in selecte gebieden.

 

Dit roept een vraag op voor investeerders: vormen AV’s een risico voor Uber’s huidige model? De CEO van Uber benadrukt dat de commerciële uitrol van AV’s complex is en afhankelijk van vijf factoren: veiligheid, regelgeving, hardwarekosten, operationele efficiëntie en het balanceren van vraag en aanbod.

 

  1. Veiligheid staat voorop. AV’s moeten veel veiliger zijn dan menselijke chauffeurs om het vertrouwen van de consument te winnen. Een partner van Uber, Waymo, loopt voorop met een transparante en veilige aanpak. Maar hoe meer bedrijven meedoen, met elk hun eigen technologieën en veiligheidsfilosofieën, hoe groter het risico op incidenten kan worden. Een ernstig ongeluk kan de hele sector jaren terugwerpen, zeker nu de publieke aandacht toeneemt.


  2. Regelgeving: In de VS verschilt de regelgeving per staat, met uiteenlopende eisen voor testen, rapportage en uitrol. Sommige staten hanteren soepele regels, terwijl anderen terughoudender zijn, wat standaardisatie bemoeilijkt. Uber pleit voor nationale regelgeving die de veiligheid waarborgt, maar verwacht dat staten grotendeels hun eigen koers blijven varen. Internationaal zijn de regels vaak nog in ontwikkeling, met uitzonderingen zoals Abu Dhabi, waar Uber samen met WeRide al autonome voertuigen heeft geïntroduceerd. In Austin rijden AV’s al rond in samenwerking met Waymo, en Atlanta is de volgende stap.


  3. Hoge kosten voor hardware: Huidige AV’s kosten meer dan 200.000 dollar per voertuig, door dure sensoren en aanpassingen aan bestaande auto’s. Dit is onhoudbaar voor massale uitrol. Autofabrikanten moeten betaalbare, schaalbare oplossingen gaan leveren, maar die voortgang blijft achter bij de software-ontwikkeling. Uber ziet wel een toekomst waarin alle nieuwe auto’s niveau-4 autonome capaciteit hebben (FSD), waardoor de kosten dalen en de beschikbaarheid toeneemt. Tot die tijd blijft de hoge prijs een bottleneck. Het doel is helder: de prijs moet omlaag zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, zodat AV’s een bredere markt kunnen bereiken.


    Op lange termijn verwacht Uber dat deze voertuigen onderdeel worden van hun netwerk, gedreven door een hoge bezettingsgraad, directe toegang tot een groot aantal consumenten en krachtige statistische software.


  4. Operationele kosten: Uber biedt de laagste operationele kosten voor AV-partners. Het platform werkt al samen met meer dan 50.000 wagenparkbeheerders—bedrijven die grote aantallen voertuigen beheren en via Uber verhuren. Samen beheren zij meer dan een half miljoen voertuigen, goed voor bijna 20% van de totale omzet uit Uber-ritten.


    Daarnaast beschikt Uber over een uiterst efficiënte kostenmodel, geoptimaliseerd door de data uit 12 miljard ritten die jaarlijks via het platform worden geboekt. AV-partners kunnen hier direct op aansluiten en profiteren van geavanceerde technologie, klantacquisitie, klantenservice en betalingssystemen. Met deze schaal en expertise beweert Uber de meest kostenefficiënte en efficiënte oplossing voor AV-operaties te kunnen bieden.


  5. Variabele vraag: de vraag naar ritten gaat in pieken en dalen: over een dag, week, maand en jaar. Een vaste AV-vloot die piekvraag aankan, staat naar voorspelling 95% van de tijd stil in rustige uren. Een kleinere vloot faalt dan weer bij drukte. In Amerikaanse steden fluctueert de vraag jaarlijks met meer dan 50% tussen piek en dal, terwijl Uber zelf bijna 20% jaar-op-jaar groeit. Een hybride model kan volgens Uber de oplossing zijn: menselijke chauffeurs vullen pieken op en pauzeren in dalen, terwijl AV’s de stabiele basis vormen.


Verschil in vraag in een gemiddelde week:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Verschil in trips in een jaar:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Zonder deze flexibiliteit staan zelfstandige AV-aanbieders voor een lastig probleem: óf ze hebben te veel voertuigen en laten een groot deel ongebruikt, óf ze hebben te weinig en kunnen geen betrouwbare service bieden – ze kunnen dus niet om Uber heen. In een typische stad kan een vloot die in maart goed presteert, in de zomer tot een derde van de voertuigen stil laten staan. Omdat vraagpatronen in steden sterk op elkaar lijken, is het lastig om overtollige voertuigen elders in te zetten. Dit zorgt voor hoge kosten zonder extra inkomsten, een probleem dat Uber met zijn schaal en hybride model wil oplossen.

 

Uber investeert hier fors in en zet concrete stappen, zoals de samenwerking met Waymo in Austin en Atlanta in 2025. Het bedrijf ziet autonome voertuigen niet als concurrentie, maar als een aanvulling op zijn netwerk. Door menselijke chauffeurs en AV-technologie te combineren, kan Uber drukke periodes opvangen en rustigere momenten efficiënt beheren—iets wat zelfstandige AV-aanbieders niet kunnen evenaren.


Dit hybride model biedt partners snelheid en schaal: in plaats van een eigen netwerk op te bouwen, kunnen zij symbiotisch profiteren van Uber’s infrastructuur.


Frequentie als motor van groei

Een belangrijk element in het zelfversterkende netwerk effect is de frequentie waarmee mensen Uber gebruiken. Hoe vaker klanten de app gebruiken, hoe meer ‘liquiditeit’ er in het systeem komt. Uber houdt dit bij met een belangrijke maatstaf: het gemiddelde aantal ritten per maand per gebruiker. Op dit moment ligt dat gemiddelde op zes ritten, wat neerkomt op iets meer dan één keer per week.


50% van de gebruikers maakt slechts 1-2 ritten per maand:

Bron: Uber
Bron: Uber

Het gemiddelde, ook wel Monthly Trips/MAPC genoemd, groeit jaarlijks met 3%. Daarnaast groeien de totale hoeveelheid ritten met maar liefst 18% per jaar.


Gemiddelde maandelijkse ritten per gebruiker, en totale hoeveelheid ritten:

Bron: Uber
Bron: Uber

Waarom is dit belangrijk? Hogere frequentie betekent meer werk voor chauffeurs. Als chauffeurs meer ritten per uur kunnen maken, stijgt hun benuttingsgraad – de tijd die ze daadwerkelijk geld verdienen. Stel je voor dat een chauffeur in een uur 100% benuttingsgraad haalt: zodra hij een passagier afzet, staat de volgende direct al klaar. Hoewel dit in de praktijk niet echt haalbaar is, zou een benuttingsgraad van 70 tot 80% al betekenen dat chauffeurs 20 tot 25 dollar per uur verdienen, na aftrek van kosten zoals benzine en verzekering. Hoe hoger die bezettingsgraad, hoe aantrekkelijker het beroep wordt, wat meer chauffeurs aantrekt en het zelfversterkende effect verder vergroot.

 

Uber One

Een belangrijke factor die bijdraagt aan de gebruiksfrequentie is het Uber One-lidmaatschap, dat te vergelijken is met een mini-versie van Amazon Prime. Met 30 miljoen abonnees wereldwijd, 60% meer dan vorig jaar. En ongeveer 18% van de 170 miljoen maandelijkse gebruikers is, groeit dit programma snel. Uber One-leden hebben voordelen zoals geen bezorgkosten op Uber Eats-bestellingen en cashback op ritten. Het resultaat? Deze leden doen gemiddeld 3,5x meer transacties dan niet-leden. Dit leidt tot meer ritten en bestellingen, wat op zijn beurt meer werk voor chauffeurs oplevert en de liquiditeit van het platform verder vergroot.


Hoewel het lidmaatschap nog relatief nieuw is en de directe omzet waarschijnlijk nog beperkt, draait het hier, net als bij de vroege jaren van Amazon Prime, om de lange termijn. Door klanten aan het platform te binden, zorgt Uber ervoor dat ze vaker terugkomen. Dit versterkt de gebruiksfrequentie en houdt het zelfversterkende effect draaiende.

 

Duurzame groei in de VS

In de VS, waar Uber al jaren actief is, blijft de kernactiviteit – mobiliteit, oftewel het rijden – indrukwekkend groeien. Eind vorig jaar noteerde het bedrijf een groei van midden tot hoog in de tien procent, zelfs in de grootste steden zoals Los Angeles en New York. Deze top-10 steden, waar Uber al vroeg begon en die als ‘volwassen’ markten gelden, groeien nog steeds met dubbele cijfers. Dit toont aan dat zelfs in verzadigd lijkende markten de vraag naar Uber blijft toenemen.


Een interviewer vroeg de CEO hoe duurzaam deze groei is, zeker gezien de 70-30 marktsplitsing met concurrent Lyft. In dit duopolie lijkt een evenwicht te zijn bereikt: Uber domineert met 70% van de markt, terwijl Lyft de resterende 30% bedient. Onderzoek suggereert dat er weinig voordeel is voor beide partijen om extra te investeren in marktaandeel door prijzen te verlagen.


De nummer twee is tevreden met zijn segment, en de marktleider ziet geen grote winst in het volledig wegdrukken van de concurrent. Dit stabiele evenwicht geeft Uber ruimte om te focussen op organische groei in plaats van een kostbare concurrentiestrijd.


 

Uber vergroot de totale omzetkloof wel met Lyft.

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Kansen in Europa en Japan

Hoewel Noord-Amerika al ver ontwikkeld is, ziet Uber enorme kansen elders. In Europa, waar het bedrijf na de VS begon in Parijs, zijn veel markten nog onderbenut. Duitsland, met de grootste economie van Europa, is slechts een tiende van het marktpotentieel. Spanje en Italië bieden eveneens veel ruimte. Nog extremer is Japan, een top-5 economie wereldwijd, waar Uber’s marktaandeel maar een fractie is van wat het zou kunnen zijn – slechts 1/20e van de mogelijke omvang. De CEO benadrukt dat deze markten nog in de beginfase van penetratie zitten.


Zelfs in de top-10 landen wereldwijd gebruikt nog steeds minder dan 10% van de volwassenen Uber maandelijks. Ter vergelijking: in de VS gebruikt bijna 40% van de volwassenen Amazon maandelijks, en 75% van de online shoppers heeft een Prime-abonnement. Als Uber zelfs maar de helft van dat penetratieniveau bereikt, ligt er een bizarre groeikans.



Waardering

Uber is sinds 2023 winstgevend geworden, en de winst per aandeel (EPS) is sindsdien enorm gestegen:

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Deze stijging geeft het succes van het bedrijf goed weer. Ondanks deze positieve financiële ontwikkelingen, is de koers-winstverhouding (PE-ratio) van Uber op het laagste punt ooit, met slechts 16:

Bron: MacroTrends
Bron: MacroTrends

Deze lage ratio wordt waarschijnlijk gedreven door bezorgdheid over de toekomst van autonome voertuigen (AV’s). Investeerders lijken terughoudend, omdat de transitie naar AV’s onzekerheden met zich meebrengt door eventuele concurrentie. Dit zorgt voor een afwachtende houding op de markt.

 

Hoe lang kan dit doorgaan?

Critici vragen zich af hoe lang Uber deze groei kan volhouden. Het bedrijf voorspelt komende paar jaar ongeveer 15-19% omzetstijging uit mobiliteit. In Noord-Amerika zijn standaardtaxi’s grotendeels weggeconcurreerd, maar ook daar kunnen de schaalvoordelen nog extra omzet genereren, en wereldwijd is de totale potentiële markt nog lang niet bereikt.


Voor investeerders die een groeipotentieel zoeken, is Uber zeker een bedrijf om in de gaten te houden.

 

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page