top of page

Dit aandeel kan volgens Bill Ackman 100% stijgen

Jelger Sparreboom

In het kort:

  • Hedgefondsmanager Bill Ackman investeert in Uber vanwege de schaalvoordelen en het sterke netwerk-effect, waardoor het bedrijf een quasi-monopolie heeft.

  • Hij ziet zelfrijdende auto's niet als directe bedreiging, aangezien concurrenten geen infrastructuur hebben om Uber te vervangen.

  • Ackman verwacht dat het aandeel komende drie tot vier jaar zal verdubbelen.


Waarom Bill Ackman Uber koopt

Bill Ackman, de hedgefondsmanager van Pershing Square, heeft zijn kaarten op tafel gelegd: hij zet groots in op Uber. Terwijl sommige investeerders Uber vergelijken met Blockbuster vlak voordat Netflix opkwam en de markt omverwierp, ziet Bill Ackman juist een groeiend, dominant platform dat zijn sector stevig in handen heeft. De essentie van zijn betoog? Uber heeft een schaalvoordeel dat bijna onmogelijk te evenaren is en Bill Ackman stelt dat het risico op disruptie door zelfrijdende auto’s wordt overschat op de lange termijn.


Toen Uber in 2019 naar de beurs ging, was het voor velen een controversieel aandeel. Het bedrijf brandde miljarden aan kapitaal, worstelde met regelgeving en was jarenlang verlieslatend. Maar de tijden zijn veranderd. Uber is uitgegroeid tot een dominante speler met 170 miljoen maandelijkse actieve gebruikers en 8 miljoen chauffeurs in 70 landen. Dit tweezijdige platformmodel zorgt ervoor dat hoe meer klanten er zijn, hoe meer chauffeurs zich aansluiten en vice versa. Dat netwerk-effect is cruciaal, want het creëert een vicieuze cirkel waarin Uber steeds efficiënter wordt.


Het risico van AV’s op Uber

Tegenstanders wijzen vaak op de opkomst van autonome voertuigen en stellen dat Tesla met zijn RoboTaxi-project Uber eenvoudig kan vernietigen. Maar Ackman ziet dat anders. Het is één ding om een auto te bouwen die autonoom kan rijden, maar een totaal ander verhaal om een wereldwijd opererend transportnetwerk op te zetten. Denk aan wagenparkbeheer, schoonmaak, verlies van eigendommen en de tientallen andere operationele uitdagingen die Uber inmiddels heeft geperfectioneerd. De kans dat Tesla of een andere speler plots 170 miljoen gebruikers laat overstappen, zonder een bestaand netwerk en infrastructuur, acht hij klein.


Daarnaast hoeft Uber zelf geen AV’s te bouwen—net zoals hotels via Expedia boeken en winkels via Amazon verkopen, kunnen AV-fabrikanten Uber simpelweg als platform gebruiken. Uber heeft al 14 AV-partners in mobiliteit, bezorging en vracht.

Uber’s 20% take-rate per rit is laag gezien de waarde die het biedt: 170 miljoen klanten, ritmatching-technologie, routeoptimalisatie, verzekeringen, klantenservice en regelgeving.


Ook komt een groot deel van de boekingen uit bezorging, waar AV’s nauwelijks impact hebben omdat menselijke tussenkomst noodzakelijk is. Daarnaast is meer dan 50% van de ritten internationaal, met markten als Brazilië en India waar grootschalige AV-adoptie onwaarschijnlijk is, of markten met strikte regelgeving zoals in Europa.


Uber’s kracht ligt niet alleen in de omvang, maar ook in het efficiënter maken van het platform. Het ultieme doel is 100% benutting van chauffeurs, waarbij een bestuurder direct na het afzetten van een passagier een nieuwe rit krijgt toegewezen. Dit verhoogt de inkomsten per uur en zorgt ervoor dat Uber aantrekkelijk blijft voor chauffeurs. In de praktijk ligt het benuttingspercentage iets lager, maar elke stap richting dit ideale model vergroot Uber's winstgevendheid. In topmarkten heeft Uber al een vrijwel onaantastbare positie; chauffeurs kiezen eerder voor Uber dan concurrenten zoals Lyft, simpelweg omdat de kans op een rit en dus inkomsten een stuk groter is.

Maandelijkse omzetverdeling van Lyft en Uber in de VS - Bron: Bloomberg
Maandelijkse omzetverdeling van Lyft en Uber in de VS - Bron: Bloomberg

Vanuit een financiële hoek biedt Uber een interessante case. Het bedrijf heeft een bruto boekingswaarde van $160 miljard, waarvan meer dan de helft uit snelgroeiende internationale markten komt. Ook is de operationele discipline is verbeterd onder CEO Dara Khosrowshahi, en het management verwacht een jaarlijkse winst per aandeel groei van 30% door stijgende omzet en margeverbeteringen.


De omzetgroei zal deels bestaan uit nieuwe gebruikers van de Uber app, wat laatste jaren een groei van ongeveer 14% had.

Maandelijkse Uber gebruikers wereldwijd – Bron: Statista
Maandelijkse Uber gebruikers wereldwijd – Bron: Statista

Een cruciaal punt in Ackmans analyse is dat Uber’s groei niet alleen afhankelijk is van nieuwe gebruikers, maar ook van de toename in gebruiksfrequentie per klant. Het gemiddelde aantal ritten per gebruiker stijgt met ongeveer 4% per jaar. De groei van nieuwe gebruikers en ritten per gebruiker gecombineerd levert een stabiele, voorspelbare omzetgroei op van 18% per jaar.

‘Het grote aandeel vaste kosten zorgt voor aanzienlijke operationele hefboomwerking (bijv. 3% jaarlijkse groei van het aantal medewerkers versus 20% jaarlijkse groei van de boekingen sinds 2019)’ – Bill Ackman.

Hiermee bedoelt hij dat de winstmarge van Uber eigenlijk alleen maar toe zal nemen naar mate meer mensen het platform gebruiken omdat de kosten veel minder hard stijgen dan de omzet. Door dit schaalvoordeel is Uber van een verliesgevend platform getransformeerd naar een winstgevend platform wat terug te zien is in de vrije kasstroom.


Vrije kasstroom (FCF) van Uber – bron: Ycharts.
Vrije kasstroom (FCF) van Uber – bron: Ycharts.

Naast ritten profiteert Uber ook van zijn uitbreiding naar andere diensten zoals Uber Eats en boodschappenbezorging. Het ecosysteem van Uber wordt steeds breder en maakt het voor gebruikers steeds aantrekkelijker om alles binnen één app te regelen. Dit verlaagt de acquisitiekosten per klant en zorgt voor een hogere retentie. Hetzelfde geldt voor chauffeurs: iemand die zowel passagiers als maaltijden kan vervoeren, benut zijn tijd efficiënter en verdient meer, wat hem langer op het platform houdt.


Ackman ziet Uber’s toekomst dus rooskleurig in en verwacht dat de aandelenkoers in drie tot vier jaar zal verdubbelen. Dat komt neer op een jaarlijks rendement van 20 tot 30%. Uiteindelijk lijkt Bill Ackman’s investering in Uber gebaseerd op rationele fundamenten. Hij ziet een bedrijf dat de groeipijnen achter zich heeft gelaten en nu klaar is om een winstgevende tech-gigant te worden.

0 opmerkingen

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page