top of page
Michiel Vermeulen

Deze twee bedrijven zetten fantastische kwartaalcijfers neer

In het kort:

  • Coca-Cola heeft de kwartaalcijfers van analisten overtroffen ondanks recente prijsverhogingen, wat resulteerde in een stijging van de aandelen met 3%.

  • Dit streamingbedrijf rapporteerde een verrassende winst, waardoor hun aandelen met bijna 10% stegen.

  • Beide bedrijven hebben recentelijk hun prijzen verhoogd, maar hebben desondanks toch fantastische resultaten behaald.


Het cijferseizoen is weer begonnen en dat betekent dat we de komende weken veel kwartaalcijfers kunnen gaan verwachten. Voor vandaag kijken de meeste beleggers natuurlijk uit naar de kwartaalcijfers van de grote tech-bedrijven Microsoft en Google. Maar er zijn al wat andere bedrijven die hun cijfers uit de doeken hebben gedaan. In dit artikel behandelen we twee bedrijven die vandaag alvast fantastische resultaten wisten te boeken.


De kwartaalcijfers van Coca-Cola

Coca-Cola maakte vandaag bekend dat de kwartaalcijfers de verwachtingen van analisten ruim hebben overtroffen. Dit is enigszins opmerkelijk, gezien de recente prijsverhogingen voor een groot deel van hun producten. Het bedrijf wist zelfs de guidance voor het gehele boekjaar te verhogen. De aandelen van Coca-Cola stegen dan ook met ruim 3% na deze positieve cijfers.


  • Winst per aandeel: $0.74 tegenover een verwachte $0.69.

  • Omzet: $11.91 miljard tegenover de verwachte $11.44 miljard.


In het derde kwartaal meldde Coca-Cola een nettowinst van $3.09 miljard, een stijging ten opzichte van de $2.83 miljard van het voorgaande jaar. Na een correctie voor verschillende kosten en opbrengsten bedroeg de winst per aandeel $0.74. De omzet steeg met 8% naar een fraaie $11.91 miljard. De organische omzet, dus zonder invloed van overnames, steeg zelfs met 11%.


Coca-Cola heeft, net als vele andere bedrijven, de afgelopen twee jaar zijn prijzen fors verhoogd vanwege stijgende grondstofkosten. In juli gaf het bedrijf echter aan dat het voor dit jaar klaar was met het verhogen van de prijzen in zowel de Verenigde Staten als Europa. Dit kwartaal waren de prijzen maar liefst 9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.


De verkoopvolumes bleven ondanks de prijsverhogingen toch gewoon doorgroeien. De concurrent Pepsi zag echter wel een grotere daling in de vraag naar hun producten. In Noord-Amerika bleef het volume van Coca-Cola stabiel, maar werd er relatief meer Coke Zero Sugar en Fairlife melk verkocht.


"We hebben een solide kwartaal geleverd en verhogen onze verwachtingen voor het volledige boekjaar op basis van onze prestaties tot nu toe," zei James Quincey, CEO van Coca-Cola. Voor het hele jaar verwacht Coca-Cola nu een groei van de winst per aandeel van 7% tot 8%, een stijging ten opzichte van de eerder voorspelde 5% tot 6%. Ze verwachten daarnaast ook een organische omzetgroei van 10% tot 11%.



Ondanks het positieve nieuws voor Coca-Cola hebben zowel Coca-Cola als Pepsi het dit jaar erg moeilijk gehad op de beurs. Het aandeel van Coca-Cola heeft dit jaar een rendement van -12% op de beurs te pakken en doet het daarmee een stuk slechter dan de S&P 500.


Een van de redenen voor deze daling zijn de zorgen over de impact van obesitas-medicijnen op de vraag naar suikerhoudende snacks en frisdrank. PepsiCo's CEO, Ramon Laguarta, merkte echter op dat de impact tot nu toe te verwaarlozen is. Filippo Falorni van de bank Citi Group gelooft dat Coca-Cola zelfs beter beschermd zou kunnen zijn dan Pepsi, vanwege zijn grotere internationale aanwezigheid. Met de huidige cijfers is het glas voor Coca-Cola beleggers in ieder geval zeker halfvol.


De kwartaalcijfers van Spotify

Ook Spotify mocht vandaag hele mooie cijfers laten zien. Ze overtroffen ruimschoots de verwachtingen doordat ze hun winstgevendheid flink verbeterden. Dit hadden beleggers blijkbaar totaal niet aan zien komen, waardoor de aandelen met bijna 10% stegen na het openen van de beurs.


  • Winst per aandeel: €0.33 tegenover een verwachte -€0.20.

  • Omzet: €3.36 miljard tegenover de verwachte €3.33 miljard.


Bijna niemand had durven dromen dat Spotify weer winstgevend zou worden. Toch boekte het bedrijf in het derde kwartaal een nettowinst van 65 miljoen euro - oftewel €0.33 per aandeel. Ter vergelijking, analisten hadden een verlies van €0.20 per aandeel verwacht. Vorig jaar nog verloor het bedrijf zo'n 166 miljoen euro in het derde kwartaal.


Het aantal gebruikers met een Spotify Premium-abonnement is met 3% gestegen tot 226 miljoen in het afgelopen kwartaal (QoQ). Dit is een knappe stijging, aangezien dit volgt op de aankondiging van prijsverhogingen in de Verenigde Staten en verschillende andere landen. Ook het aantal maandelijks actieve gebruikers (MAUs) van Spotify steeg tot 574 miljoen, een toename van 4% ten opzichte van het vorige kwartaal. Beide stijgingen lagen net boven de verwachtingen van analisten.


Vergeleken met het voorgaande jaar (YoY) steeg het aantal Premium-abonnees met ruim 16% en het aantal MAUs zelfs met 26%. Volgens Spotify was de netto groei in maandelijks actieve gebruikers de op een na grootste stijging in het derde kwartaal in de geschiedenis van het bedrijf. De prijs van een standaard Spotify Premium-abonnement steeg met $1 tot $10,99 en ook andere pakketen zagen een forse verhoging.



Spotify blijft bovendien investeren in hun aanbod van podcasts. Zo kondigden ze onlangs aan dat Premium-abonnees tot 15 uur aan premium content (podcasts en/of audioboeken) kunnen beluisteren als onderdeel van hun abonnement. Hieronder vallen ook de nieuwe functies, waaronder de automatisch gegenereerde transcripties en een AI-driven stemvertaling.


Analisten zijn daarom over het algemeen positief over Spotify. Het bedrijf heeft vorig jaar beloofd zijn winstgevendheid vanaf 2023 te gaan verbeteren en lijkt dit nu ook echt waar te maken. Hoewel het aandeel in 2022 met maar liefst 70% daalde, is het dit jaar al met maar liefst 110% gestegen. Desondanks blijft het aandeel nog steeds meer dan 50% onder het recordniveau van februari 2021.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page