top of page

Deze CEO doet een belangrijke voorspelling over de wereldwijde handel

In het kort:

  • Hapag-Lloyd, de vijfde grootste oceaanvervoerder ter wereld, ervaart herstel na Chinees Nieuwjaar, en zeg een positieve kijk te hebben op de handel in de tweede helft van 2024.

  • Verhoogde vrachttarieven door aanvallen in de Rode Zee en droogte in het Panamakanaal drijven de kosten op voor Amerikaanse bedrijven.

  • Dit zorgt voor stijgingen van wel 75% tot 150% (jaar-op-jaar) op de belangrijkste routes.


In een tijd waarin de wereldeconomie zich (letterlijk) in onzekere wateren begeeft, zegt Hapag-Lloyd, de nummer vijf onder de mondiale oceaanvervoerders, vertrouwen te hebben in een hernieuwde groei van de wereldwijde handel. De Duitse rederij, bekend om zijn blauw-witte containerschepen, ziet licht aan het einde van de tunnel na een periode van stormachtig weer. Dit optimisme is mede te danken aan het herstel na het Chinees Nieuwjaar en een dalende trend in de wereldwijde inventarisvoorraad.


Herstel in zicht, maar uitdagingen blijven

2023 was een jaar van contrast voor Hapag-Lloyd. Een aanzienlijke daling in nettowinst en een verminderde dividenduitkering legden een domper op de financiële prestaties, ondanks dat het jaar nog steeds als het op twee na beste in de bedrijfsgeschiedenis was als we kijken naar de onderliggende cijfers. Deze financiële terugval, jaar-op-jaar, was het gevolg van een combinatie van onhoudbare vrachttarieven en geopolitieke spanningen die de wereldwijde scheepvaart in zijn greep hielden.


Hapag-Lloyd heeft onlangs zijn jaarverslag voor 2023 gepubliceerd en daarmee een blik geworpen op het financiële reilen en zeilen van het afgelopen jaar. Ondanks de uitdagingen op de internationale wateren, behaalde het bedrijf het op twee na beste resultaat in zijn geschiedenis, met een indrukwekkende groepswinst van USD 3,2 miljard (EUR 3 miljard).


De vervoersvolumes in de containerlijnvaart toonden een bescheiden stijging van 0,5%, wat het totaal op 11,9 miljoen TEU (twenty-foot equivalent units) bracht. Deze toename is des te opmerkelijker gezien de dalende vrachtkosten, die het bedrijf in staat stelden de operationele kosten met 11% te verlagen. Deze kostenbesparing is voornamelijk te danken aan lagere uitgaven voor demurrage, opslagkosten en een afname in de brandstofprijs. Ondanks deze efficiëntieslag daalden de inkomsten naar USD 19,2 miljard (EUR 17,8 miljard), grotendeels door de lagere gemiddelde vrachttarieven.


In het segment Terminal & Infrastructuur, een relatief nieuwe tak binnen Hapag-Lloyd, werd een EBITDA van USD 50 miljoen (EUR 46 miljoen) en een EBIT van USD 21 miljoen (EUR 19 miljoen) genoteerd. Hoewel deze cijfers bemoedigend zijn, weerspiegelen ze nog niet de resultaten van een volledig financieel jaar, gezien het segment nog in opbouw is.


De Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht hebben voorgesteld om een dividend van EUR 9,25 per aandeel uit te keren voor het financiële jaar 2023, wat neerkomt op een totaal van EUR 1,6 miljard.


Kijkend naar 2024, blijft de toekomst onzeker met de voortdurende geopolitieke spanningen en de volatiele ontwikkeling van vrachttarieven. Het bedrijf voorspelt een groeps-EBITDA tussen de USD 1,1 en 3,3 miljard (EUR 1 tot 3 miljard) en een groeps-EBIT die zou kunnen variëren van USD -1,1 miljard tot USD 1,1 miljard (EUR -1 tot EUR 1 miljard). Deze voorspelling onderstreept de volatiele aard van de huidige economische en politieke omgeving, met name rond de Rode Zee.


Specifiek hebben de aanhoudende aanvallen door Houthi-rebellen in de Rode Zee en de droogteproblematiek in het Panamakanaal geleid tot een significante stijging van de vrachtkosten. Amerikaanse bedrijven voelen de pijn van deze ontwikkelingen, met vrachttarieven op cruciale routes die tot 150% zijn gestegen sinds het begin van het jaar. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de bedrijfsresultaten van Hapag-Lloyd maar brengt ook extra kosten met zich mee voor de gehele supply chain.



Innovatie als reddingsboei

In een poging deze uitdagingen tegen te gaan, heeft Hapag-Lloyd samen met Maersk, een andere reus op zee, de Gemini-alliantie aangekondigd. Deze samenwerking is bedoeld om operationele kosten te drukken en de klanttevredenheid te verhogen door middel van een verbeterde dienstregeling met een betrouwbaarheid van meer dan 90%. Dit zou een aanzienlijke verbetering zijn ten opzichte van de huidige globale betrouwbaarheidsscore van 51,6% in de leveringen over zee, en een stap voorwaarts in het efficiënter maken van containergebruik.


Ondanks deze strategische zetten blijven er uitdagingen bestaan. De aanhoudende dreiging in de Rode Zee en de restricties vanwege de droogte in het Panamakanaal blijven een onzekere factor. Bovendien wijst de CEO van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, op de mogelijke vroege start van het piekverzendseizoen als gevolg van de dreiging van stakingen in de havens aan de Oostkust en de Golfkust van de VS.


Met de ambitie om tegen 2045 netto nul uitstoot te bereiken, benadrukt deze periode van uitdaging ook een periode van kans voor innovatie en verbetering in de maritieme industrie. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het bepalen van de koers die Hapag-Lloyd en de rest van de scheepvaartindustrie zullen gaan varen, en daarmee de wereldwijde economie.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page