De zeer sterke kwartaalcijfers van Li Auto: positief voor Chinese EV sector
In het kort:
Li Auto rapporteerde een indrukwekkende stijging van 615% in hun winst per aandeel naar 93 cent in het vierde kwartaal van 2023.
Ook zien we een sterke omzetstijging van 136% tot $5,88 miljard, boven de verwachte $5,797 miljard.
Ondanks een recordaantal leveringen van 131,805 voertuigen in het vierde kwartaal, verwacht Li Auto een lagere omzet in het eerste kwartaal van 2024, met een prognose van $4,4 tot $4,53 miljard.
Met een recordomzet van RMB 41.73 miljard, omgerekend ongeveer $5.88 miljard, heeft het Li Auto de verwachtingen van analisten, die uitgingen van RMB 39.8 miljard, ruimschoots overtroffen. Deze cijfers vertegenwoordigen een jaar-op-jaar stijging van 136.4% en een kwartaal-op-kwartaal toename van 20.3%, wat duidt op een indrukwekkende groei en veerkracht in een concurrerende markt. De winst per aandeel naar 93 cent in het vierde kwartaal van 2023 verraste, gezien de verwachtte 59 cent per aandeel (ADS).
Winstgevendheid: Meer dan Verdubbeld
De nettowinst van Li Auto is een ander opvallend element in deze financiële saga. Met een stijging van 2,068.2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar RMB 5.75 miljard, toont het bedrijf niet alleen zijn vermogen om inkomsten te genereren, maar ook om deze effectief om te zetten in winst. Dit is een cruciaal kenmerk voor een bedrijf in de groeifase, waarbij het vermogen om winst te genereren vaak even belangrijk is als de omzetgroei zelf.
Bruto- en Voertuigmarges: Opwaartse Traject
Wat de marges betreft, heeft Li Auto ook positieve signalen afgegeven. De brutomarge steeg naar 23.5%, een verbetering ten opzichte van de 20.2% in dezelfde periode vorig jaar. Dit duidt op een efficiënter beheer van de kosten en een sterkere prijsstelling van hun producten. De voertuigmarge, die op 22.7% uitkwam, wijst op een sterke vraag en goede kostencontrole, essentieel voor duurzame groei in de competitieve automarkt.
Vooruitzichten minder rooskleurig
Hoewel Li Auto in het vierde kwartaal een recordaantal van 131,805 voertuigen leverde, zetten ze de verwachtingen voor het eerste kwartaal van 2024 iets lager, met een omzetprognose van $4,4 tot $4,53 miljard. Ondanks deze bemoedigende cijfers, is de toekomst niet zonder uitdagingen. Li Auto verwacht voor het eerste kwartaal van 2024 een omzet tussen RMB 31.25 miljard en RMB 32.19 miljard, wat lager is dan de consensusprojectie van RMB 36.37 miljard.
Dit suggereert dat het bedrijf voorzichtig blijft in het licht van een onvoorspelbare markt. De verwachte leveringen tussen 100,000 en 103,000 eenheden, hoewel een stijging van 90.2% tot 95.9% jaar-op-jaar, zijn ook lager dan de geschatte 116,604 eenheden.Momenteel zien Li Auto aandelen zien echter een mooie stijging van 9,6% in de voorbeurs van maandag, een mooie 40% stijging sinds de bodemprijs van 106,90 HKD op 26 januari 2024.
De aandelenkoers van Li Auto aandelen (USD) sinds de beursgang:
Toekomstplannen en Nieuwe Modellen
Li Auto is niet alleen bezig met getallen op een spreadsheet. Ze zijn druk bezig met het uitrollen van nieuwe modellen. Denk aan de Mega MPV, hun eerste volledig batterij-elektrische voertuig, en de 2024-versies van de L7, L8 en L9. Ook in de pijplijn: de L6 en nog drie BEV-modellen in de tweede helft van 2024. Dit is een bedrijf dat duidelijk niet stilzit, als we kijken naar de vele nieuwe modellen die er nog aan zitten te komen.
Conclusie
De cijfers van Li Auto zijn een mix van indrukwekkende groei en voorzichtige toekomstvoorspellingen. Maar één ding is zeker: in de race naar een groenere toekomst speelt Li Auto nog steeds een belangrijke rol binnen de Chinese EV-merken. Het bedrijf zet sterke cijfers neer, zelf in deze tijden waarin veel EV merken het toch lastig hebben. Echter zal 2024 een uitdaging worden, als we kijken naar de nieuwe gematigde voorspellingen voor dit jaar.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments