top of page
Rabi Safi

De VS pompt $9.2 Miljard in Ford om de productie van EV Batterijen te stimuleren

In het kort:

  • Ford ontvangt een lening van 9,2 miljard dollar van de Amerikaanse overheid om drie batterijfabrieken te bouwen.

  • esla profiteert al jaren van subsidies, en de VS heeft al 400 miljard dollar geïnvesteerd om te kunnen concurreren met China.

  • Ford heeft de in eigen land geproduceerde batterijen nodig om ervoor te zorgen dat hun EV's in aanmerking komen voor aankoopsubsidies tot 7.500 dollar.


Liefhebbers van ironie kunnen vandaag hun hart ophalen.Terwijl Tesla, het bedrijf dat de elektrische autorevolutie heeft aangejaagd, al jaren profiteert van miljarden dollars aan subsidies, kijkt Ford nu aan tegen een megaklus: het bouwen van drie batterijfabrieken, gefinancierd door een lening van de Amerikaanse overheid. En niet zomaar een lening, nee, een gigantische lening van 9,2 miljard dollar.



"Dit is een investering in de toekomst van Ford, maar ook in de toekomst van Amerika als leider in schone energie," zouden de optimisten kunnen zeggen. Maar een scherp oog ziet meer. Dit is de realiteit van de elektrische autorevolutie. Overheden pompen enorme bedragen in de sector om de verschuiving naar schone energie te versnellen. De Amerikaanse overheid alleen al heeft naar schatting 400 miljard dollar geïnvesteerd in de EV-sector om de concurrentie met China aan te gaan. China heeft een stuk meer geinvesteerd en vorige week nog eens 72 Miljard dollar subsidie vrij gemaakt.


En waarom heeft Ford deze lening gekregen? Niet alleen om de fabrieken te bouwen, maar ook omdat Ford de in de VS geproduceerde batterijen nodig heeft om in aanmerking te komen voor aankoopsubsidies die kunnen oplopen tot 7.500 dollar.


Het is interessant om op te merken dat deze strategie niet nieuw is. Tesla heeft al jaren baat bij soortgelijke subsidies. De ironie is dat deze subsidies bedoeld zijn om de verkoop van elektrische voertuigen te stimuleren, maar ondertussen wordt een groot deel van de winst van Tesla gegenereerd uit verkoop van emissierechten aan andere autofabrikanten die de door de overheid gestelde normen niet halen. Toch is de Amerikaanse overheid niet gecharmeerd van Elon Musk.



Dit roept de vraag op: hoe duurzaam is deze strategie op de lange termijn? Het blijft natuurlijk noodzakelijk om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen en de wereldwijde klimaatverandering tegen te gaan. Maar er moet ook rekening worden gehouden met de enorme financiële last die deze subsidies met zich meebrengen.


Zoals vaak, is er geen eenvoudig antwoord. Maar één ding is zeker: we moeten blijven investeren in schone energie en de overgang naar een groenere economie. Het is echter essentieel dat we dit doen op een manier die economisch haalbaar en duurzaam is, om te voorkomen dat we vastlopen in een cyclus van eeuwige subsidies. Want, zoals het oude gezegde luidt: "Er bestaat niet zoiets als een gratis lunch." En dat geldt ook voor elektrische auto's. De belastingbetaler betaalt mee aan deze subsidies!


Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page