top of page

De reden achter de lage prijzen van Chinese EV’s

In het kort:

  • China heeft $230,8 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van de elektrische auto-industrie tussen 2009 en 2023.

  • De subsidies van de Chinese overheid vertegenwoordigden 18,8% van de totale verkoop van elektrische auto's in deze periode.

  • Westerse autofabrikanten en overheden hebben niet agressief genoeg geïnvesteerd in hun eigen EV-industrieën, wat heeft geleid tot een sterke concurrentiepositie van Chinese fabrikanten.


China heeft de afgelopen vijftien jaar maar liefst $230,8 miljard geïnvesteerd in de ontwikkeling van zijn elektrische auto-industrie. Deze enorme som geld, berekend door het Center for Strategic and International Studies (CSIS), vertegenwoordigt 18,8% van de totale verkoop van elektrische voertuigen (EV's) tussen 2009 en 2023. In de beginjaren was deze verhouding nog hoger, namelijk boven de 40% voor 2017, maar is in 2023 afgenomen tot iets meer dan 11%. In 2018 bedroeg de steun nog $13.860 per voertuig, maar in 2023 was dit bedrag gedaald tot minder dan $4.600.


Deze daling is deels te danken aan de snelle toename van de verkoop van elektrische voertuigen, waardoor het absolute bedrag aan belastingvrijstellingen wel degelijk groeide en bijna $40 miljard bereikte in 2023, vergeleken met minder dan $10 miljard in 2020.


De Chinese overheid heeft naast financiële steun ook tal van beleidsmaatregelen ingevoerd die binnenlandse autofabrikanten bevoordelen boven buitenlandse concurrenten. Hierdoor konden Chinese EV-makers een sterke positie opbouwen in hun thuismarkt, wat nu voor spanningen zorgt met westerse landen zoals de EU en de VS, die importheffingen hebben ingevoerd om hun eigen markten te beschermen tegen de veel lagere prijzen van Chinese EV´s. Volgens Scott Kennedy van het Center for Strategic and International Studies (CSIS) bestond iets meer dan de helft van de Chinese overheidssteun uit belastingvrijstellingen op verkoop, terwijl de rest werd gevormd door subsidies voor kopers, financiering voor infrastructuur zoals laadstations, overheidsaankopen van EV's en programma's voor onderzoek en ontwikkeling.


Het succes van Chinese EV-fabrikanten heeft geleid tot een verschuiving in de markt, waarbij westerse autofabrikanten moeite hebben om bij te blijven. Scott Kennedy van CSIS wijst erop dat westerse bedrijven en overheden "niet agressief genoeg" zijn geweest in hun investeringen en strategieën voor de EV-markt. Dit wordt ondersteund door het feit dat Chinese fabrikanten zoals BYD en Nio aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt en nu serieuze concurrenten zijn op de wereldmarkt.


De auto productie van BYD de afgelopen jaren:

BRON: Statista


De Amerikaanse overheid heeft echter stappen ondernomen om dit gat te dichten, met als meest opvallende maatregel de Inflation Reduction Act van augustus 2022, die $370 miljard toewijst voor de promotie van schone technologieën, waaronder een belastingkrediet van $7.500 voor de aankoop van een elektrische auto. Ter vergelijking: de gemiddelde Chinese subsidie per EV-aankoop bedroeg in 2023 $4.600, een aanzienlijke daling ten opzichte van $13.860 in 2018.


Ondanks de indrukwekkende groei en de massale adoptie van EV's, kampen Chinese fabrikanten door de krappere markt nu ook met winstmarges die onder druk staan. Zo daalde de nettowinst per auto van BYD in het afgelopen jaar tot $739, terwijl Tesla's winst per auto $2.919 bedroeg. Deze marges worden verder onder druk gezet door de intense prijsoorlogen die de afgelopen jaren in de EV-markt zijn gevoerd, waarbij fabrikanten hun prijzen verlaagden of goedkopere modellen introduceerden om marktaandeel te veroveren.


De nettowinst marge van BYD sinds de beursgang:

BRON: Ycharts


In het eerste kwartaal boekte BYD een omzet van RMB 124,94 miljard ($17,25 miljard), wat een stijging van 3,97% betekent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Echter, dit is een daling van 30,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023. De nettowinst kwam uit op RMB 4,57 miljard, wat een stijging van 10,62% betekent jaar-op-jaar, maar een forse daling van 47,33% ten opzichte van het voorgaande kwartaal.



Na correctie voor niet-recurring opbrengsten en verliezen rapporteerde BYD een nettowinst van RMB 3,75 miljard, wat een stijging van 5,24% betekent vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. De basiswinst per aandeel bedroeg RMB 1,57, een stijging van 10,56% jaar-op-jaar.


BYD heeft in het eerste kwartaal RMB 10,6 miljard uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling, een stijging van 71% ten opzichte van RMB 6,2 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Deze aanzienlijke toename onderstreept de focus van het bedrijf op innovatie en technologische vooruitgang in de zeer competitieve markt voor elektrische voertuigen.


Specifiek voor passagiers-BEV's (batterij-elektrische voertuigen) verkocht BYD 300.114 eenheden in het eerste kwartaal, een stijging van 13,4% jaar-op-jaar, maar een daling van 42,99% ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar. De verkoop van passagiers-PHEV's (plug-in hybride elektrische voertuigen) bereikte 324.284 eenheden, een stijging van 14,48% jaar-op-jaar, maar een daling van 22,09% ten opzichte van het voorgaande kwartaal.


De nettowinst van BYD sinds de beursgang:

BRON: Ycharts


Volgens Kennedy moeten Chinese EV-bedrijven in een goed functionerende markteconomie zorgvuldiger omgaan met hun investeringen in nieuwe capaciteit. De huidige situatie, waarin er een scherpe kloof is ontstaan tussen vraag en aanbod, zou waarschijnlijk leiden tot een consolidatie van de industrie volgens hem.


Hoewel China een sterke voorsprong heeft genomen in de EV-industrie dankzij enorme investeringen en strategische overheidssteun, zullen westerse landen en bedrijven hun inspanningen moeten opvoeren om competitief te blijven. De huidige marktdynamiek en het beleid van de westerse regeringen zullen cruciaal zijn om een evenwicht te vinden en duurzame groei in de EV-sector te bevorderen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page