Jouw data: de goudmijn van techgiganten
In het kort:
Techbedrijven zoals Google en Meta gebruiken gebruikersdata om op maat gemaakte advertenties aan te bieden en hun inkomsten te verhogen.
Hoewel deze personalisatie voordelig kan zijn voor de gebruiker, roept het ook vragen op over privacy en veiligheid.
Er worden stappen ondernomen om gebruikers te informeren en de macht van grote techbedrijven te beperken, zoals de invoering van de Digital Services Act (DSA).
In een wereld waar alles steeds meer online gebeurt, is het heel belangrijk om te snappen hoe grote techbedrijven, zoals Google en Meta (de eigenaar van Facebook), omgaan met onze gegevens. Deze bedrijven verzamelen heel veel info over ons, meestal zonder dat we het doorhebben, om hun services beter op ons af te stemmen en meer geld te verdienen.
Wanneer we scrollen, zoeken, klikken en liken op platforms zoals Facebook en Google, worden er constant gegevens verzameld. Facebook meet bijvoorbeeld hoe lang we naar bepaalde posts kijken, en Google Maps houdt bij waar we naartoe gaan. Deze informatie stelt deze bedrijven in staat om onze voorkeuren te leren en op basis daarvan nauwkeurige content aan te bieden.
Lees ook: Enorme gevolgen voor Google & Facebook
Data-ethicus Piek Visser-Knijff benadrukt de dubbele aard van deze bedrijven. Ze stellen zich voor als gratis sociale platforms maar zijn ook krachtige advertentieplatforms. Het is vaak moeilijk voor gebruikers om de strategieën van deze bedrijven te begrijpen, omdat ze bedekt zijn met complexe algemene voorwaarden en privacybeleid. De installatie van apps is vaak ook gevuld met talloze verzoeken om toestemming voor verschillende vormen van toegang. In die situatie hebben apps vaak toegang tot je locatie, je contacten en nog veel meer data.
Al deze verzamelde data worden opgeslagen in grote datacenters. Door deze data te analyseren en te combineren, kunnen techbedrijven zeer nauwkeurig bepalen welke inhoud aan welke gebruiker moet worden getoond. Deze data zijn essentieel voor het trainen van algoritmen die verantwoordelijk zijn voor de inhoud die we op onze tijdlijnen zien.
"Algoritmes zijn als slimme rekenformules die ons gedrag sturen en bepalen wat we zien," zegt Sander Klous, hoogleraar Big Data Ecosystems. Bijvoorbeeld, een gebruiker die geïnteresseerd is in sport zal meer sportgerelateerde advertenties en berichten zien dan anderen. Zo krijgt diegene alleen content waar hij of zij ook daadwerkelijk op zit te wachten.
De mogelijkheid om gebruikers gepersonaliseerde content en advertenties te laten zien, is buitengewoon waardevol voor techbedrijven. Het vergroot niet alleen de kans dat gebruikers door advertenties worden verleid, maar het zorgt er ook voor dat gebruikers langer op het platform blijven. Echter, er zitten ook nadelen aan deze praktijken. Het creëert een omgeving waarin techplatformen constant gebruikers in de gaten houden, wat leidt tot zorgen over privacy en het machtsevenwicht.
Het is van essentieel belang dat er bij gebruikers voldoende bewustzijn wordt gecreëerd over deze praktijken, en de machtsposities en werkwijzen van techbedrijven. Veel mensen lezen de algemene voorwaarden niet door het gebrek aan tijd en kennis over deze onderwerpen.
Gelukkig worden er stappen ondernomen om dit aan te pakken. De recente invoering van de Digital Services Act (DSA) is een significante stap in het beperken van de macht van grote techbedrijven. Het verbiedt het gebruik van gevoelige gebruikersdata voor gepersonaliseerde advertenties en vereist dat bedrijven meer transparantie bieden over hun advertentiepraktijken.
Terwijl deze ontwikkelingen dus zeker voordelen biedt, zoals gepersonaliseerde advertenties, is het essentieel om een evenwicht te vinden tussen rendement en privacy. Het is belangrijk om het debat over dataprivacy en de verantwoordelijkheden van techbedrijven voort te zetten, om te zorgen voor een toekomst waarin zowel technologiebedrijven als hun gebruikers kunnen bloeien.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.