top of page

China wil fors gaan investeren in de Europese EV-markt

In het kort:

  • Het Chinese ministerie van Handel start consultaties met de EU over de subsidies voor elektrische auto's.

  • Wan Gang, voorvechter van China's vroege inzet op elektrische voertuigen, ziet Chinese investeringen in Europa als een strategische stap.

  • Ondanks exportbeperkingen kunnen Chinese investeringen lokale werkgelegenheid in Europa stimuleren.


In een tijd van groeiende handelsconflicten tussen China en de Europese Unie, pleit Wan Gang, de belangrijkste verantwoordelijke achter China’s elektrische voertuigstrategie, voor een nieuwe benadering. Hij stelt dat Chinese investeringen in de Europese elektrische voertuigenindustrie een weg vooruit kunnen bieden voor beide partijen.


Wan Gang, die sinds 2007 bekend staat als de architect van China’s vroege push in elektrische auto's, benadrukte tijdens een panel op de "Summer Davos" bijeenkomst van het World Economic Forum in Dalian, China, het belang van samenwerking tussen China en de EU. "Ik geloof dat de regeringen (van China en de EU) nu overwegen hoe ze door middel van onderhandelingen investeringen kunnen combineren met de handel in goederen," zei Wan, nu president van de China Association for Science and Technology.



De opmerkingen van Wan komen na de aankondiging van het Chinese ministerie van Handel dat het consultaties start met de EU over het onderzoek van de EU naar subsidies voor Chinese elektrische auto's. Dit volgt op de verklaring van de EU eerder deze maand om de tarieven op import van deze voertuigen te verhogen.


Wan benadrukte dat, ondanks de beperkte export van Chinese elektrische voertuigen, investeringen van Chinese bedrijven in Europa de lokale werkgelegenheid kunnen stimuleren. "Zelfs als we geen groot aantal elektrische voertuigen exporteren, kunnen Chinese bedrijven misschien proberen te investeren in Europa," aldus Wan.


Wan’s betrokkenheid bij de elektrische voertuigenindustrie begon nadat hij in 2001 uit Duitsland terugkeerde naar China. Hij werkte daar onder andere bij Audi en maakte periodes van olieprijsvolatiliteit mee. In 2001, toen China toetrad tot de Wereldhandelsorganisatie, stelde de Chinese overheid een doel om een "matig welvarende samenleving" te ontwikkelen, wat betekende dat elk gezin een eigen auto zou hebben. Om vervuiling en afhankelijkheid van brandstof te verminderen, begon China zich te richten op elektrische voertuigen.


Vandaag de dag zijn nieuwe energievoertuigen – een categorie die zowel batterij- als hybride-aangedreven auto's omvat – goed voor meer dan een derde van de nieuwe personenauto's die in China worden verkocht. Wan merkt echter op dat fabrikanten van elektrische auto's meer moeten doen om de rijbereikangst van bestuurders te verminderen en de veiligheid op de weg te verbeteren door middel van technologie voor rij-hulpsystemen.


Wan verklaarde dat de ontwikkeling van elektrische auto's een "onomkeerbare trend" is voor de wereld en benadrukte dat "we vastberaden moeten doorgaan ondanks de wisselvalligheden."


De Chinese markt voor elektrische voertuigen (EV's) begon 2024 op een positieve noot. In januari werden 668.000 EV's geregistreerd, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De leveringen van batterij-elektrische voertuigen (BEV's) stegen met 55% op jaarbasis. Deze cijfers moeten echter in context worden gezien, aangezien januari 2023 werd beïnvloed door externe factoren zoals een toename van COVID-19-gevallen en het beëindigen van EV-subsidies.


EV's begonnen het jaar met een marktaandeel van 31,6%, waarvan 17,8% voor volledig elektrische modellen. Hoewel dit onder het resultaat van vorig jaar ligt (37% marktaandeel, waarvan 25% voor BEV's), wordt verwacht dat plug-ins dit niveau tegen de zomer zullen bereiken. De technologie wordt voorspeld om tegen het einde van het jaar meer dan 45% van alle registraties uit te maken, en in sommige maanden van het laatste kwartaal zouden EV's zelfs meer dan de helft van de nieuwe automarkt kunnen veroveren.


In januari domineerde de BYD Song de Chinese EV-markt met 52.219 leveringen, waarmee het de populairste elektrische auto van de maand werd. De Aito M7, onderdeel van een joint venture tussen Seres Group en Huawei, kwam op de tweede plaats met 29.997 registraties. De Tesla Model Y volgde kort daarna met 29.912 leveringen.


BYD had meerdere modellen in de top 10, waaronder de Qin Plus en de Seagull, die respectievelijk de vierde en vijfde plaats behaalden met 29.244 en 28.050 leveringen. Andere opvallende modellen waren de Changan Lumin en de Wuling Mini EV, die respectievelijk de achtste en negende plaats innamen.



BYD begon 2024 vrijwel even sterk in marktaandeel als vorig jaar, goed voor 28,5% van alle EV-leveringen in januari. Geely volgde op de tweede plaats met een marktaandeel van 6,2%, terwijl Tesla op de derde plaats kwam met 6%. Andere belangrijke spelers waren Wuling, Li Auto en Aito, die respectievelijk de vierde, vijfde en zesde plaats innamen.


Hoewel BEV-modellen terrein verloren in de EV-markt, met een daling naar een marktaandeel van 56% in januari 2024, blijven plug-in hybride voertuigen (PHEV's) een belangrijk onderdeel van de groei. Wan Gang, voorzitter van de China Association for Science and Technology, benadrukt de noodzaak voor EV-fabrikanten om de rijbereikangst van bestuurders te verminderen en de veiligheid op de weg te verbeteren door middel van geavanceerde rijhulpsystemen.


Het vooruitzicht voor de Chinese EV-markt blijft positief, met de verwachting dit elektrische auto´s tegen het einde van het jaar meer dan 45% van alle registraties zal uitmaken. De voortdurende investeringen in infrastructuur en technologische verbeteringen zullen naar verwachting de adoptie van elektrische voertuigen blijven stimuleren, ondanks de uitdagingen van internationale handelsconflicten en interne marktdynamiek.


De suggestie van Wan Gang om te investeren in de Europese elektrische voertuigenindustrie biedt een strategische weg vooruit voor zowel China als de EU te midden van de huidige handelsconflicten. Door de combinatie van investeringen en handel kunnen beide partijen profiteren van economische groei en technologische vooruitgang in de snel evoluerende markt voor elektrische voertuigen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page