top of page
Rabi Safi

BYD heeft zojuist Tesla ingehaald in omzet - Analyse van de kwartaalcijfers

In het kort:

  • BYD heeft Tesla voor het eerst ingehaald qua kwartaalomzet, met een stijging van 24% naar $28,2 miljard in Q3, ondanks dat de winstverwachtingen slechts nipt werden overschreden.

  • De nettowinst van BYD steeg met 11,5% naar RMB 11,6 miljard ($1,6 miljard), terwijl de verkoop van nieuwe energievoertuigen (NEV) meer dan 1 miljoen eenheden bereikte.

  • Tesla blijft winstgevender met een GAAP-nettowinst van $2,167 miljard in Q3, maar BYD blijft dominant in het lage segment van de Chinese EV-markt en verhoogt zijn marktaandeel door kapitaalinvesteringen.


BYD neemt voorsprong op Tesla in omzet

Het Chinese EV-conglomeraat BYD heeft in het derde kwartaal een mijlpaal bereikt door Tesla te overtreffen qua kwartaalomzet. BYD rapporteerde een omzet van RMB 201,12 miljard ($28,2 miljard), een stijging van 24,04% ten opzichte van een jaar eerder, en overtrof hiermee Tesla's Q3-omzet van $25,182 miljard. Deze stijging is te danken aan de sterke vraag naar zowel volledig elektrische voertuigen (BEV’s) als plug-in hybrides (PHEV's), waarbij vooral de hybride markt een sterke opmars maakt door technologische verbeteringen.



Nettowinst en groeicijfers

BYD rapporteerde een nettowinst van RMB 11,6 miljard ($1,6 miljard) in het derde kwartaal, een stijging van 11,5% ten opzichte van vorig jaar en een groei van 28,08% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Hiermee overtrof het de verwachting van analisten nipt. Dit sterke resultaat komt ondanks dat BYD forse investeringen doet in zijn productielijnen en R&D, met een capex die 20,3% van de omzet uitmaakt. Dit is aanzienlijk hoger dan Tesla's kapitaaluitgaven, die 14% van de omzet bedroegen in hetzelfde kwartaal.


Vergelijking van verkoopcijfers en winstgevendheid

Het verkoopvolume van BYD bereikte een record van 1,135 miljoen voertuigen in Q3, waarvan 443.426 BEV’s waren, terwijl de rest bestond uit PHEV’s. In vergelijking verkocht Tesla 462.890 volledig elektrische voertuigen. BYD's sterke verkoopcijfers worden gedreven door zijn brede aanbod in het lage segment, dat in de Chinese markt populair is. Ondanks deze volumegroei blijft Tesla aanzienlijk winstgevender, met een GAAP-nettowinst van $2,167 miljard in Q3, terwijl BYD op $1,587 miljard bleef steken.



Een belangrijke factor achter Tesla’s hogere winstgevendheid is de gemiddelde verkoopprijs (ASP) van zijn voertuigen, die significant hoger ligt dan die van BYD. Tesla richt zich meer op het midden- en hoogsegment, terwijl BYD zich ook richt op veel goedkopere modellen van soms wel €9000 per auto, wat resulteert in lagere marges, ondanks dat BYD’s brutomarge in Q3 toenam tot 21,89%.


Aandelenkoers en beleggersperspectief

Het aandeel BYD, dat in 2024 met 58% is gestegen, bevindt zich momenteel nog altijd in een koopzone volgens analisten. Tesla is ook bezig met een comeback en staat dit jaar nog maar 4% hoger. Beide bedrijven worden nauwlettend gevolgd door beleggers, waarbij Tesla momenteel een marktwaarde heeft van $833,1 miljard, vergeleken met BYD's $104,7 miljard.



Implicaties voor de markt

De sterke groei van BYD en zijn toenemende investeringen in de hybride- en elektrische voertuigenmarkt wijzen op een grotere concurrentie in de EV-markt, waarbij BYD een serieuze concurrentie vormt voor Tesla’s dominante positie. Door zijn focus op het lage en middensegment kan BYD in de toekomst mogelijk Tesla blijven uitdagen qua verkoopaantallen, hoewel het verschil in winstgevendheid voorlopig in het voordeel van Tesla blijft. Dit heeft mede te maken met het feit dat Tesla ook gediversifeerd is qua omzet in services en energie.


Door hun verschillende strategieën – BYD met een bredere productlijn en forsere investeringen en Tesla met een focus op premium modellen, services, AI en kostenbesparingen – zal de EV-markt naar verwachting diversifiëren. Beide bedrijven blijven wel sterk innoveren op het gebied van energietechnologie, wat een signaal is van de blijvende concurrentiestrijd tussen de twee giganten.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page