top of page

Bill Ackman onthult nieuwe miljardeninvestering: Aandeel stijgt direct 9%

Rens Boukema

In het kort:

  • $2,3 miljard investering: Bill Ackman’s Pershing Square heeft sinds januari 30,3 miljoen aandelen van Uber gekocht.

  • Uber-aandelen stijgen met 9%: Na de aankondiging steeg Uber met meer dan 9%, ondanks een recente koersdaling door tegenvallende kwartaalcijfers.

  • Markt twijfelt over groeiverwachtingen: Uber rapporteerde een omzetstijging van 20% in Q4 2024 en een spectaculaire winstgroei van 386% y-o-y, maar gaf een voorzichtige outlook af voor Q1 2025.


Bill Ackman, de oprichter en CEO van Pershing Square Capital Management, heeft bekendgemaakt dat zijn hedgefonds een fors belang heeft genomen in Uber Technologies Inc. Sinds begin januari heeft Pershing Square 30,3 miljoen aandelen van Uber gekocht, wat neerkomt op een investering van ongeveer 2,3 miljard dollar. Na de aankondiging steeg de aandelenkoers van Uber met ruim 9 procent naar 76,50 dollar per aandeel, waarmee de totale beurswaarde van het bedrijf nu rond de 155 miljard dollar ligt.


De aandelenkoers van Uber de afgelopen 6 maanden:

Bron: Nasdaq
Bron: Nasdaq

Ackman is bijzonder positief over de toekomst van Uber en noemt het bedrijf een van de best geleide ondernemingen ter wereld. Hij stelt dat de aandelen nog steeds tegen een forse korting op de intrinsieke waarde worden verhandeld, wat hij als een zeldzame kans ziet voor een onderneming van deze omvang.


Zijn optimisme staat echter in contrast met de recente koersontwikkeling en de gemengde kwartaalresultaten van Uber, wat vragen oproept over de onderliggende fundamenten van het bedrijf en de mate waarin het aandeel daadwerkelijk ondergewaardeerd is.


Uber presteert sterk op omzet, maar marges blijven achter

Uber rapporteerde onlangs zijn cijfers over het vierde kwartaal van 2024 en deze waren op sommige vlakken beter dan verwacht, terwijl andere indicatoren juist tegenvielen. De omzet kwam uit op 11,96 miljard dollar, een stijging van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder en licht boven de gemiddelde analistenverwachting van 11,77 miljard dollar. De brutomarge bleef echter steken op 18,7 procent, wat geen verbetering betekende ten opzichte van het voorgaande kwartaal.


De groei van Uber in het laatste kwartaal:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Uber’s bruto boekingen, oftewel het totale bedrag dat via het platform werd uitgegeven aan ritten en bezorgingen, groeiden met 18 procent op jaarbasis naar 44,2 miljard dollar. Dit cijfer lag in lijn met de verwachtingen en bevestigt dat het bedrijf nog steeds sterke vraag naar zijn diensten ziet.


De winst per aandeel (EPS) kwam uit op 3,21 dollar, een stijging van maar liefst 386 procent vergeleken met dezelfde periode in 2023. Deze indrukwekkende winstgroei was echter grotendeels te danken aan een eenmalige belastingmeevaller, waardoor het minder een indicatie is van structurele verbetering in de winstgevendheid.


De EPS groeiverwachting van Uber:

Bron: Seeking Alpha
Bron: Seeking Alpha

Een belangrijke teleurstelling was de aangepaste EBITDA, die met 1,84 miljard dollar 44 procent hoger lag dan een jaar eerder, maar toch net onder de consensusverwachting van 1,85 miljard dollar bleef. Een belangrijke reden hiervoor waren hogere juridische kosten en oplopende verzekeringsuitgaven, factoren die de winstmarges onder druk zetten en de vraag oproepen of Uber op korte termijn zijn winstgevendheid kan blijven verbeteren.


Markt reageert negatief op voorzichtige vooruitzichten

Ondanks de sterke omzet- en winstgroei van Uber verloor het aandeel eerder deze week nog 7,5 procent van zijn waarde, na de publicatie van de kwartaalcijfers en de vooruitzichten voor het eerste kwartaal van 2025. Het bedrijf verwacht dat de bruto boekingen in het eerste kwartaal zullen uitkomen tussen de 42 en 43,5 miljard dollar.


Dit cijfer lag aan de onderkant van de analistenverwachtingen, die gemiddeld op 43,5 miljard dollar lagen. Ook de aangepaste EBITDA-richtlijn van 1,79 tot 1,89 miljard dollar was slechts in lijn met de verwachtingen, zonder de overtuigende groei die beleggers hoopten te zien.

Een extra tegenvaller kwam in de vorm van wisselkoerseffecten, die naar verwachting een negatieve impact van 5,5 procent op de omzet zullen hebben. Dit is een aanzienlijke verslechtering ten opzichte van de 3 procent impact die Uber in het vierde kwartaal ondervond.


CEO Dara Khosrowshahi benadrukte dat de groeimomentum van Uber versnelt, maar een nadere blik op de cijfers laat eerder een stabilisatie zien dan een duidelijke versnelling. Uber heeft inmiddels 17 miljoen actieve chauffeurs en 150 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, maar het groeitempo van deze kernstatistieken lijkt af te vlakken.


Een van de belangrijkste zorgen onder beleggers blijft de mogelijke verstoring van Uber’s businessmodel door de opkomst van autonome voertuigen. Tesla heeft aangekondigd dat het zijn eigen taxidienst, de Cybercab, wil lanceren, terwijl Alphabet’s Waymo al tests uitvoert met zelfrijdende taxi’s in verschillende steden. Dit voedt de angst dat Uber’s afhankelijkheid van menselijke chauffeurs op termijn een concurrentienadeel zal worden.


Sommige analisten betwijfelen echter of deze dreiging op korte termijn daadwerkelijk zal uitkomen. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat de regelgeving rondom autonome voertuigen nog verre van uitgekristalliseerd is.


In de Verenigde Staten bestaat op dit moment slechts een vrijwillig raamwerk voor de introductie van zelfrijdende auto’s, terwijl landen zoals het Verenigd Koninkrijk strikte eisen stellen aan de veiligheid van deze voertuigen. Dit betekent dat grootschalige adoptie nog jaren op zich kan laten wachten. Daarnaast heeft Uber al strategische partnerships gesloten met verschillende spelers in de sector, waaronder Waymo in een aantal Amerikaanse steden.


Dit suggereert dat Uber eerder als een platform zal fungeren voor autonome voertuigen dan als een directe concurrent. Uber’s bestaande netwerk en data kunnen een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van de inzet van zelfrijdende taxi’s, waardoor het bedrijf mogelijk een sleutelpositie in deze markt kan verwerven in plaats van te worden verdrongen.


Volgens analist Vinay Utham van Seeking Alpha blijft Uber een van de meest misbegrepen aandelen op de markt, juist omdat beleggers te veel gewicht toekennen aan de dreiging van autonome voertuigen. Hij wijst erop dat Uber’s strategie waarschijnlijk zal verschuiven naar een hybride model waarin zowel menselijke chauffeurs als autonome voertuigen een rol spelen, en dat de volledige transitie naar autonome taxidiensten nog minstens vijf tot tien jaar kan duren.


Is Uber overgewaardeerd of een koopkans?

Op basis van de huidige waardering wordt Uber verhandeld tegen een koers-winstverhouding van 28,7 op basis van de verwachte winst over het komende jaar. Dit betekent dat Uber tegen een premie van ongeveer 20,9 procent wordt verhandeld ten opzichte van vergelijkbare bedrijven zoals Lyft en DoorDash, die een gemiddelde koers-winstverhouding van 23,7 hebben.


De waardering van Uber ten opzichte van concurrenten:

Bron: Uber IR
Bron: Uber IR

Verschillende analisten hebben hun koersdoelen voor Uber herzien. Vinay Utham verhoogde zijn koersdoel naar 103 dollar per aandeel, wat een opwaarts potentieel van bijna 60 procent impliceert vanaf de huidige koers. De gemiddelde analistenverwachting ligt echter lager, rond de 85 dollar per aandeel, wat wijst op een meer gematigd optimisme.


Voor 2025 wordt verwacht dat Uber zijn aangepaste EBITDA met ongeveer 40 procent kan laten groeien naar 9,08 miljard dollar. Dit zou betekenen dat de EBITDA-marge verder zou stijgen naar 4,73 procent van de bruto boekingen, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van 2,94 procent in 2023 en 3,98 procent in 2024. Dit suggereert dat Uber geleidelijk richting een gezonder winstmodel beweegt, maar dat er nog steeds risico’s zijn, zoals de impact van lagere prijzen op de omzetgroei en de marges.


De omzet groeiverwachting van Uber:

Bron: Macrotrends
Bron: Macrotrends

Bill Ackman’s investering in Uber is een sterk signaal van vertrouwen, maar dat betekent niet automatisch dat het aandeel nog steeds ondergewaardeerd is. De sterke omzetgroei en het dominante marktaandeel van Uber zijn positief, maar de teleurstellende marges, de voorzichtige prognose en de hoge waardering ten opzichte van sectorgenoten werpen vragen op.



Voor beleggers die geloven in Uber’s lange termijnstrategie en de potentie als platform voor autonome voertuigen, kan het aandeel een interessante investering zijn. Voor meer conservatieve beleggers is het echter raadzaam om af te wachten hoe de marges zich ontwikkelen en hoe de autonome voertuigmarkt zich ontvouwt.

0 opmerkingen

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page