top of page
Michiel Vermeulen

Belangrijke reden waarom Chinese aandelen stijgen

In het kort:

  • Alibaba en andere Chinese aandelen stijgen door geruchten over nieuwe stimuleringsplannen door de Chinese overheid.

  • Volgens Bloomberg overweegt China zijn begrotingstekort voor 2023 aanzienlijk te verhogen ten gunste van infrastructuurprojecten. Deze zet is gericht op het stimuleren van de economie.

  • Experts zijn gematigd positief, maar vragen zich af of deze nieuwe maatregelen genoeg zijn voor bedrijven die afhankelijk zijn van consumentenuitgaven.


Het gaat al een tijdje niet zo goed met de Chinese economie, wat zijn weerslag heeft gehad op grote bedrijven zoals Alibaba en andere Chinese aandelen. Er zijn groeiende zorgen over de vertraging van de Chinese economie, en deze zorgen worden nog eens versterkt door de impact die het al heeft op grote bedrijven in het land.


Maar nu lijkt er een kantelpunt aan te komen. Vandaag werd namelijk een duidelijke stijging zichtbaar toen de aandelen van Alibaba met ruim 3% omhoog schoten. Deze stijging komt niet uit de lucht vallen; het is een directe reactie op verslagen en geruchten over mogelijke economische stimuleringsmaatregelen door de Chinese overheid. Het optimisme bleef niet beperkt tot Alibaba. Andere grote bedrijven in China, zoals JD.com en Baidu, profiteerden ook van de positieve stemming onder beleggers en zagen hun aandelen respectievelijk met 2,5% en 1% stijgen.


Maar wat zit er nou exact achter deze plotselinge stijging? Volgens een rapport van Bloomberg overweegt China zijn begrotingstekort voor 2023 aanzienlijk te verhogen. Dit extra geld zou voornamelijk gebruikt worden voor infrastructuurprojecten. Het plan zou erop gericht zijn om de Chinese economie te stimuleren zodat het land zijn groeidoelstellingen kan halen. Het rapport van Bloomberg baseert zich op informatie van anonieme insiders.


Dergelijke projecten kunnen een tweeledig doel dienen: ze kunnen directe werkgelegenheid bieden, wat op korte termijn ten goede komt aan de economie, en ze kunnen de basis leggen voor langdurige economische voordelen, zoals het verbeteren van transportnetwerken of het stimuleren van stedelijke ontwikkeling. Tom Essaye, oprichter van Sevens Report Research, sprak zijn mening uit over deze ontwikkeling: "Beleggers verwelkomen met open armen de nieuwe stimuleringsplannen van China. Dit nieuws komt als geroepen voor de aanhoudende zorgen over de stabiliteit en groei van 's werelds op één na grootste economie."



De Chinese overheid heeft in het verleden overigens al meermaals stimuleringsmaatregelen genomen in een poging haar economie te stimuleren, maar deze inspanningen hebben niet altijd het vertrouwen van internationale beleggers weten te winnen. Vaak waren er twijfels over de effectiviteit van dergelijke maatregelen en of ze op lange termijn echt een verschil zouden maken. Vandaag de dag staan we opnieuw op zo'n kruispunt. Terwijl rapporten suggereren dat de Chinese overheid overweegt om haar stimuleringsmaatregelen op te voeren, vragen velen zich af: "Zal het deze keer wel effect hebben?"


Een kritisch aspect dat dit debat domineert, is de houding van China ten opzichte van consumptie als motor voor economische groei. President Xi Jinping heeft herhaaldelijk zijn bezorgdheid geuit over het volgen van een puur op consumptie gebaseerde groeistrategie, iets wat vaak wordt geassocieerd met het Westerse economische model. Voor Xi en vele anderen in zijn regering zijn er bredere filosofische en praktische overwegingen die het streven naar een dergelijke groeistrategie in twijfel trekken.


Daarom is de verwachting dat de komende stimuleringsmaatregelen wellicht zwaarder zullen leunen op infrastructuuruitgaven - in plaats van puur op consumptie. Het idee is eenvoudig: in plaats van te proberen de economie te stimuleren door directe consumentenuitgaven te stimuleren, zou de overheid kunnen investeren in grootschalige infrastructuurprojecten die op hun beurt indirecte economische voordelen kunnen opleveren.


Deze verschuiving in focus zou in theorie een win-win kunnen zijn: het past binnen de filosofische voorkeuren van de Chinese leiderschap, terwijl het ook potentieel biedt voor significante economische voordelen.


Toch zijn er nog steeds vraagtekens. Grote Chinese e-commercebedrijven zoals Alibaba en JD.com profiteren namelijk echter wel voornamelijk van hogere consumentenuitgaven. Als de overheid haar focus verschuift van consumptie naar infrastructuur, wat betekent dit dan voor hun bedrijfsmodellen? Kunnen ze zich aanpassen en profiteren van deze nieuwe economische dynamiek, of zullen ze juist hinder ondervinden? Alleen de tijd zal leren welk pad de Chinese economie zal inslaan en welke impact dit zal hebben op haar grootste bedrijven.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page