top of page

Belangrijk kwartaal voor BYD: Dit moet je weten over de cijfers

In het kort:

  • BYD rapporteerde sterke halfjaarcijfers voor 2024 met een omzetstijging van 15,76% en een nettowinstgroei van 24%.

  • De verkoop van nieuwe auto's steeg met 57% in Q2 2024, wat bijdroeg aan het succes van het bedrijf in de EV-markt.

  • Ondanks uitdagingen zoals internationale tarieven, blijft BYD groeien en uitbreiden met nieuwe fabrieken en technologische innovaties.


BYD heeft recent zijn kwartaalcijfers van Q2 en de halfjaarcijfers van de eerste helft van 2024 gepubliceerd. Beleggers reageerden positief op de cijfers en op vrijdag mocht het aandeel zelfs met ruim 6% omhoog. In dit artikel gaan we eens wat dieper in op de cijfers van het tweede kwartaal en de belangrijkste ontwikkelingen binnen BYD.


In de eerste helft van 2024 heeft BYD zeker indrukwekkende resultaten laten zien, voornamelijk gedreven door een aanzienlijke toename in de verkoop van hun elektrische auto's. Het bedrijf heeft zichzelf de afgelopen jaren stevig gepositioneerd als een belangrijke speler in de snelgroeiende EV-markt, wat duidelijk wordt als we gaan kijken naar de recente kwartaalcijfers.


In de eerste helft van het jaar rapporteerde BYD een omzet van RMB 301 miljard ($42,5 miljard), een stijging van 15,76% vergeleken met het voorgaande jaar. Deze toename weerspiegelt niet alleen een groeiende vraag naar BYD’s elektrische auto's maar ook hun vermogen om efficiënt aan deze vraag te voldoen (goede supply chain management). In het tweede kwartaal alleen al behaalde het bedrijf een omzet van RMB 176,2 miljard ($25 miljard). Dit is bijna gelijk aan het record van RMB 180 miljard dat in het vierde kwartaal van 2023 werd geboekt, wat de aanhoudende populariteit en het succes van de auto's van BYD benadrukt.

En in het tweede kwartaal rapporteerde BYD een netttwoinst van 9,1 miljard RMB, omgerekend ongeveer $1,3 miljard. Dit is een indrukwekkende groei van 32,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit is de snelste groei die het bedrijf in de winst heeft laten zien sinds eind 2023. Maar laten we eens gaan kijken naar de halfjaarcijfers, zodat we een wat beter beeld krijgen van het jaar 2024.

De brutowinst van BYD voor de eerste helft van het jaar bedroeg RMB 6 miljard, omgerekend ongeveer $8,5 miljard. Dit is een forse groei van bijna 26,5% vergeleken met vorig jaar. Deze indrukwekkende stijging in de marge weerspiegelt BYD's vermogen om effectief haar auto's te prijzen (wat knap is in de huidige prijzenoorlog in de EV-markt) en de kosten efficiënt te beheren. Het toont aan dat het bedrijf succesvol elektrische auto's op de markt brengt die zowel van hoge kwaliteit zijn als kostenbewust.


Daarnaast is de nettowinst gestegen met ruim 24% naar 13,6 miljard RMB, ongeveer $2 miljard. Deze stijging van de winst en marges onderstreept wederom de sterke groei van het bedrijf en wijst op een efficiëntere bedrijfsvoering. Ondanks de uitdagingen van een competitieve markt met veel prijsdruk, is het BYD gelukt om zijn kosten goed te beheren en tegelijkertijd zijn omzet en volumes te verhogen.

Een van de meest opvallende prestaties van BYD dit kwartaal is de recordverkoop van nieuwe energievoertuigen (NEV's), waaronder elektrische en hybride auto’s. In het tweede kwartaal verkocht BYD maar liefst 986,720 NEV's, een stijging van 57% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Deze aanzienlijke toename toont aan dat BYD enorm goed gebruik maakt van de groeiende vraag naar elektrische auto's, ondanks de hevige prijsoorlog in de Chinese EV-markt.

Maar genoeg over de cijfers, want er zijn nog een aantal erg belangrijke andere ontwikkelingen rondom BYD in het tweede kwartaal. Zo heeft BYD zijn internationale groei voortgezet door nieuwe productiefaciliteiten te openen in diverse landen, waaronder Thailand, Mexico, Hongarije, Brazilië, Turkije, en Pakistan. Deze strategische zet is gericht op het verminderen van de logistieke kosten en invoerrechten die gepaard gaan met de export van voertuigen naar andere landen. Door lokaal te produceren, kan BYD niet alleen sneller leveren aan internationale markten, maar verbetert het ook zijn concurrentiepositie door dichter bij end-consumers te zijn.


Daarnaast heeft BYD zich gericht op het toegankelijker maken van zijn EV's voor een breder publiek door goedkopere modellen te introduceren en agressieve kortingen aan te bieden. Deze tactiek heeft aanzienlijk bijgedragen aan het vergroten van BYD's marktaandeel in China. Hoewel dergelijke prijsverlagingen een impact kunnen hebben op de korte termijn winst marges (ook al blijft de winst wel groeien), zijn ze essentieel voor het opbouwen van marktdominantie en het uitbreiden van het aantal klanten in een steeds competitievere markt.


Maar helaas zijn niet alle ontwikkelingen positief. BYD staat bijvoorbeeld voor nieuwe uitdagingen, waaronder strenge internationale tarieven. De Canadese overheid heeft onlangs een aanzienlijke importheffing van 100% op Chinese EV's geïmplementeerd, wat de prijzen voor Canadese consumenten aanzienlijk verhoogt en BYD's vermogen om concurrerend te blijven in deze markt belemmert. Ook de Europese Unie heeft haar tariefmaatregelen verscherpt, met extra heffingen die specifiek gericht zijn op het temperen van de groeiende invloed van Chinese autofabrikanten binnen haar grenzen. Deze tarieven zijn bedoeld om lokale fabrikanten te beschermen en de subsidievoordelen die Chinese bedrijven genieten, tegen te gaan.


En onderschat het niet. Dergelijke internationale tarieven vormen kunnen (zeker op korte termijn) forse uitdaging voor BYD vormen, die het bedrijf dwingt tot het heroverwegen van hun groei internationaal. Het verhoogt de druk om productiecapaciteiten in de doelmarkten zelf op te zetten of uit te breiden om tariefmuren te omzeilen en directer toegang te hebben tot consumenten zonder de extra kostenlast. Nu snap je dus waarom ze nu fabrieken openen in diverse landen buiten China.


Aan het technologische front blijft BYD wel gewoon heel erg sterk innoveren. Recentelijk heeft BYD de handen ineengeslagen met Huawei om geavanceerde assistentie-systemen te ontwikkelen. Door deze samenwerking zou BYD's haar auto's kunnen uitrusten met de nieuwste tech op het gebied van automatisch rijden. Hierdoor probeert BYD bij te blijven met concurrenten als Tesla, voor het geval dat klanten in de toekomst steeds meer vraag zullen hebben naar zelfrijdende auto's.


Analisten blijven daarnaast zeer positief over de toekomstige groei van BYD, zoals blijkt uit de verwachtingen voor de omzetgroei in de komende jaren. Voor 2024 wordt een aanzienlijke groei van 27,74% voorspeld, wat de omzet naar verwachting zal brengen op 106,5 miljard RMB. Deze positieve trend zet zich voort in de volgende jaren, met een verwachte omzet van 123,15 miljard RMB in 2025, wat een groei van 15,53% betekent. In 2026 verwachten analisten dat de omzet verder stijgt naar 147,5 miljard RMB, een groei van zo'n 20%.

Kortom, ondanks enkele uitdagingen op zowel internationale markten, blijft BYD indruk maken met sterke resultaten en een agressieve groei(strategie). De recordverkoop van elektrische auto's onderstreept het vermogen van het bedrijf om zich aan te passen in een snelgroeiende, maar ook enorm concurrerende markt. Met de introductie van goedkopere modellen en samenwerkingen met tech-bedrijven is BYD volgens analisten goed gepositioneerd om zijn groei te behouden en een belangrijke speler te blijven in de EV-markt. De toekomst ziet er daarom waarschijnlijk veelbelovend uit voor BYD, met verwachtingen van aanhoudende groei en innovatie die de weg vooruit zullen bepalen.

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page