Belangrijk bezoek van Duitse minister aan China na verhoging van EV-belasting
In het kort:
EU-tarieven op Chinese goederen: Duitsland's Economieminister Robert Habeck benadrukt dat de voorgestelde EU-tarieven op Chinese elektrische voertuigen geen strafmaatregelen zijn.
Handelsspanningen: China waarschuwt voor mogelijke handelsoorlog. EU-voorlopige tarieven worden verwacht vanaf 4 juli, met definitieve tarieven mogelijk na 2 november.
Markttoegang: Habeck benadrukt het belang van gelijke normen voor markttoegang en spoort tot verdere gesprekken aan over de EU-rapport conclusies.
Op vrijdag, 21 juni 2024, benadrukte de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck tijdens een bezoek aan Peking dat de voorgestelde Europese Unie-tarieven op Chinese goederen geen straf zijn. Habeck's bezoek is het eerste door een hooggeplaatste Europese functionaris sinds Brussel zware heffingen op Chinese elektrische voertuigen (EV's) voorstelde om vermeende overmatige subsidies tegen te gaan.
China waarschuwde voorafgaand aan zijn aankomst dat oplopende spanningen met de EU over EV's een handelsoorlog zouden kunnen veroorzaken. Habeck benadrukte echter dat deze maatregelen bedoeld zijn om de concurrentievoorwaarden gelijk te maken en niet als straf bedoeld zijn. "Europa doet dingen anders," zei Habeck, verwijzend naar hoe de EU dergelijke kwesties benadert in vergelijking met landen zoals de VS, Brazilië en Turkije.
De Europese Commissie heeft gedurende negen maanden onderzocht of Chinese bedrijven oneerlijk hebben geprofiteerd van subsidies. Eventuele tegen-vorderingsmaatregelen die voortkomen uit dit onderzoek zijn bedoeld om de voordelen die Chinese bedrijven door Beijing worden verleend, te compenseren. De voorlopige EU-heffingen zullen naar verwachting vanaf 4 juli van kracht zijn, met het onderzoek dat doorloopt tot 2 november. Definitieve heffingen, meestal voor een periode van vijf jaar, zouden daarna kunnen worden opgelegd.
Habeck benadrukte ook het belang van gemeenschappelijke en gelijke normen voor markttoegang tijdens zijn ontmoeting met Zheng Shanjie, voorzitter van de Chinese Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. Zheng reageerde door te zeggen: "We zullen alles doen om Chinese bedrijven te beschermen."
Hoewel de handelsspanningen een belangrijk onderwerp van discussie waren, was het doel van de bijeenkomst om de samenwerking tussen beide geïndustrialiseerde landen voor de groene transitie te verdiepen. Dit was de eerste plenaire sessie van de klimaat- en transformatiedialoog nadat Duitsland en China in juni vorig jaar een memorandum van overeenstemming hadden ondertekend voor samenwerking op het gebied van klimaatverandering en de groene transitie.
China installeerde in 2023 bijna 350 gigawatt (GW) aan nieuwe hernieuwbare capaciteit, meer dan de helft van het wereldwijde totaal. Volgens een rapport van het Internationaal Energieagentschap (IEA) zal China, indien het deze snelheid handhaaft, waarschijnlijk zijn doelstelling voor 2030 dit jaar al overtreffen.
Habeck prees de uitbreiding van hernieuwbare energie in China, maar merkte op dat het belangrijk is om niet alleen naar de uitbreiding van hernieuwbare energie te kijken, maar ook naar de totale CO2-uitstoot. Kolen waren in 2023 nog steeds goed voor bijna 60% van de elektriciteitsvoorziening in China. Zheng zei dat China kolengestookte energiecentrales bouwde als een veiligheidsmaatregel.
Habeck antwoordde: "Ik geloof nog steeds dat de enorme uitbreiding van kolenenergie anders kan worden aangepakt als men rekening houdt met de implicatie van hernieuwbare energie in het systeem."
Deze ontwikkelingen markeren een belangrijke stap in de aanhoudende dialoog tussen Europa en China over handel en klimaatverandering, terwijl ze proberen een balans te vinden tussen economische groei en milieuduurzaamheid. De hoop is dat de internationale banden, ondanks de recente verhoogde belastingtarieven op Chinese EV´s, toch goed zullen blijven. Europa weet namelijk heel erg goed dat we China hard nodig hebben als het gaat om verduurzamen, gezien de enorme productie capaciteit van bijvoorbeeld zonnepanelen en andere producten binnen de duurzame markt in China.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Commentaires