Analyse Polestar, Is het einde verhaal?
In het kort:
Volvo Cars stopt met investeren in Polestar en verkleint hun aandeel.
Volvo Cars bezit momenteel ongeveer 48% van de aandelen in Polestar.
Polestar, een voormalige huistuner van Volvo en nu een onafhankelijk merk, heeft te kampen met financiële problemen, waaronder een zeer lage, en dalende, brutomarge.
Volvo's Besluit: Geen Verdere Investeringen in Polestar
Volvo Cars, bekend om zijn sterke historische banden met Polestar, heeft aangekondigd dat het stopt met investeren in het elektrische automerk. Na dit nieuws, dat uiteraard als negatief gezien wordt voor Polestar, daalde het aandeel Polestar met meer dan 17% op het moment van schrijven. Volvo aandelen daarentegen bleven stabiel met een stijging van ruim 1%.
Deze ontwikkeling volgt op een periode waarin Polestar zich heeft ontpopt tot een zelfstandig merk onder de vleugels van Volvo en later van het Chinese Geely.
Polestar's Financiële Worstelingen
Polestar, ooit begonnen als de huistuner van Volvo, staat voor grote uitdagingen. Het bedrijf heeft sinds zijn beursgang in 2022 geen winst geboekt en kampt met een minimale brutomarge van slechts 0,6% in het derde kwartaal van 2023. De situatie werd verergerd door de recente aankondiging van het schrappen van 450 banen, en nu het stopzetten van financiële steun vanuit Volvo, wat wijst op de ernst van de financiële situatie bij Polestar.
Het laatst gepubliceerde kwartaal van Polestar is die van Q3 2023, hieruit kunnen we de volgende cijfers opmaken:
Totale inkomsten: $613 miljoen in Q3 2023, een stijging van 41% vergeleken met het voorgaande jaar.
Autoverkoop: 13,976 voertuigen geleverd, een toename van 51% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor.
Totale inkomsten over 9 maanden: $1,844.4 miljoen in 2023, een stijging van 25% ten opzichte van 2022.
Deze positieve trend in inkomsten en verkoopprestaties toont aan dat Polestar succesvol is in het uitbreiden van zijn marktaandeel en tevens het verhogen van de verkoopprijzen van zijn modeljaar 2023 en 2024 voertuigen. Dat is iets wat we natuurlijk graag zien, echter is dit uiteraard niet het enige belangrijke wat we kunnen concluderen uit deze cijfers. Het zorgwekkende bij Polestar zit hem namelijk in de (winst) marges, die een dalende trend laten zien.
Brutowinst: $3.6 miljoen in Q3 2023, een daling van 11% ten opzichte van Q3 2022, voornamelijk als gevolg van onregelmatige kosten van leveranciers gerelateerd aan batterijen en halfgeleiders, en een toename in waardevermindering van voorraad.
Brutomarge: 0.6% in Q3 2023, gedaald van 0.9% in 2022.
De dalende brutomarge toont aan dat Polestar uitdagingen ervaart in het beheren van zijn kostenstructuur, ondanks de toename in inkomsten. Dit betekent dat Polestar niet in staat is de operationele kosten per voertuig gelijk te houden, terwijl het de productie verhoogt. Deze inefficiëntie kan grote gevolgen hebben, de komende kwartaalcijfers op 29 februari zullen hier meer duidelijkheid over verschaffen.
Het concept van brutowinst/marge in tegenstelling tot het niet maken van algehele winst kan in eerste instantie tegenstrijdig lijken, maar het is een vrij gebruikelijk fenomeen in bedrijfsfinanciën. Hieronder heb ik even samengevat hoe dit in elkaar zit:
Brutowinst: Dit is het geld dat overblijft nadat de directe kosten van de productie en verkoop van goederen zijn afgetrokken van de totale omzet. Met andere woorden, brutowinst is de omzet min de kosten van de verkochte goederen (COGS). Dit houdt geen rekening met andere operationele kosten, belastingen, rente, enz.
Nettowinst of Nettoverlies: Dit is wat overblijft nadat alle kosten, inclusief operationele kosten, administratieve kosten, rente op schulden, belastingen, en eventuele andere uitgaven, zijn afgetrokken van de totale omzet. Nettowinst is wat meestal wordt bedoeld als men het heeft over een bedrijf dat "winst" maakt.
In het geval van Polestar:
Brutowinst: Het bedrijf kan brutowinst genereren, wat betekent dat het na de verkoop van zijn voertuigen geld overhoudt na aftrek van de directe kosten om deze voertuigen te maken. Dit betekent dat de basisactiviteiten van het bedrijf op zichzelf momenteel nog levensvatbaar zijn.
Nettoverlies: Ondanks het genereren van brutowinst, maakt het Polestar echter een nettoverlies. Dit komt omdat, wanneer alle andere kosten (zoals marketing, onderzoek en ontwikkeling, administratie, rentekosten, enz.) worden meegenomen, de totale uitgaven van het bedrijf hoger zijn dan de totale inkomsten.
Het operationeel verlies van Polestar in het derde kwartaal bedroeg $261.2 miljoen, een stijging van 33% ten opzichte van Q3 2022. Wat betreft kosten van operationele activiteiten zagen we een uitstroom van maar liefst $1,334.8 miljoen gedurende de eerste drie kwartalen van 2023, met daarbij een dalende licht cash positie.
Het toegenomen operationele verlies en de hierdoor aanhoudende negatieve cashflow zijn zorgwekkend en wijzen op mogelijke liquiditeitsproblemen. Met daarbovenop de dalende winstmarges kan hier een gevaarlijke mix ontstaan, ondanks de toename in verkoop.
De uitgaven voor verkoop, algemene en administratieve doeleinden stegen met 57,6 miljoen dollar, ofwel 32%, vooral door toegenomen uitgaven aan reclame, verkoop en promotionele activiteiten gerelateerd aan mediapromoties in Europese markten. Daarnaast waren er hogere administratieve en verkooppersoneelskosten vanwege de groeiende bedrijfsactiviteiten.
De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling namen toe met 30,3 miljoen dollar, ofwel 123%. Het saldo van overige bedrijfsopbrengsten (-kosten), netto, steeg met 23,5 miljoen dollar ofwel 846%, voornamelijk door positieve valuta-effecten op het werkkapitaal en de uitbetaling van een winst op de verkoop van de productievestiging in Chengdu.
De operationele en aangepaste operationele verliezen namen toe met 64,8 miljoen dollar, ofwel 33%, voornamelijk als gevolg van de lagere brutowinst en hogere operationele uitgaven.
Komende kwartaalresultaten en verwachtingen
Zelf verwacht ik dan ook dat bij de volgende kwartaalcijfers de focus voornamelijk zal liggen op de verdere daling, of hopelijk een stijging van de winstmarges en in hoeverre Polestar de oplopende kosten dan ook weet te beheersen. Dit is voor nu een belangrijk aspect om het bedrijf nog een rooskleurige toekomst tegemoet te zien gaan. Aangezien de markt al heeft ingeprijsd dat Polestar slechts 12,600 voertuigen heeft verkocht in Q4, wat ver beneden verwachting was, is het nu zaak voor Polestar om te laten zien dat ze op weg zijn naar winstgevendheid op de lange termijn.
Polestar heeft uiteindelijk in 2023 54,600 voertuigen geleverd, met een verwachte brutomarge van ongeveer 2% voor het hele jaar (volgens de outlook in Q3). Deze teleurstellende cijfers komen voornamelijk door het slechte vierde kwartaal, met een verkoop van 12,600 voertuigen. Aan het begin van het jaar mikte Polestar op 60.000 tot 70.000 geleverde voertuigen met een brutomarge van 4%, we kunnen dus wel stellen dat het bedrijf hoogstwaarschijnlijk aan de onderkant van deze verwachtingen zal gaan presteren komend kwartaal en heel 2023.
Conclusie
Hoewel Polestar sterke groei laat zien in inkomsten door groeiende verkoopvolumes, kampt het bedrijf met toenemende kosten en een dalende winstmarge. Deze financiële uitdagingen, in combinatie met de aanzienlijke operationele verliezen en negatieve cashflow, kunnen een serieuze impact hebben op de langetermijnstrategie en financiële stabiliteit van het bedrijf. Het management zal zich dan ook moeten richten op kostenbeheersing en efficiëntieverbeteringen om de financiële prestaties te verbeteren.
Desondanks gaat Polestar verder met de introductie van nieuwe modellen. Dit duidt op een strategische verschuiving en een focus op toekomstige groei, ondanks de huidige financiële uitdagingen. De dienstverlening, inclusief het onderhoud van Polestar-voertuigen, blijft beschikbaar via het Volvo-dealernetwerk, wat zorgt voor continuïteit voor bestaande en toekomstige klanten. Voor nu is het een kwestie van afwachten op 29 februari, wanneer Polestar de kwartaalcijfers voor het vierde kwartaal van 2023 bekend zal maken.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments