Analyse: Is Navitas Semiconductor een koopkans?
In het kort:
Navitas rapporteerde een omzet van $21,7 miljoen in Q3 2024, wat lager was dan de verwachtingen in een snelgroeiende halfgeleidermarkt.
Het non-GAAP operationeel verlies steeg naar $12,7 miljoen, tegen $8,7 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf implementeerde een personeelsreductie van 14% om de kosten op lange termijn te verlagen.
Nieuwe productontwikkelingen, zoals een GaN-platform voor AI datacenters en EV’s, + een partnerschap met Infineon bieden perspectief, maar pas op langere termijn.
Navitas Semiconductor, een koploper in de toepassing van Gallium Nitride (GaN) technologie in halfgeleiders, heeft een gemengde reactie van beleggers uitgelokt met haar Q3 2024 resultaten. Het bedrijf boekte een omzet van $21,7 miljoen, net iets onder de $22,0 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2023, terwijl R&D blijft stijgen, duidelijk een bedrijf in de onderzoeksfase op dit moment. Vandaag wordt het aandeel hard afgestraft, waarbij de koers op dinsdagochtend al -20% in de nabeurs staat.
Hoewel deze lichte daling in de omzet beperkt lijkt, is het toch teleurstellend in een sector waarin doorgaans sterke groeicijfers worden verwacht. Beleggers kijken kritisch naar deze cijfers, omdat ze een afzwakking van de groei weerspiegelen, juist op het moment dat Navitas investeert in nieuwe markten. Alle quotes in dit artikel heb ik uit de conference call gehaald en zijn van de CEO Gene Sheridan, tenzij anders vermeld!
De kerncijfers voor Q3:
Bron: Navitas IR
"Ondanks macro-economische uitdagingen blijven we sneller groeien dan de markt,"
aldus Gene Sheridan, CEO van Navitas, die hoopvol blijft over de langetermijnvooruitzichten.
Hoewel Sheridan optimistisch blijft, is de financiële realiteit uitdagend. Het GAAP-kwartaalverlies kwam uit op $29,0 miljoen, vrijwel gelijk aan de $28,6 miljoen van vorig jaar. Ondanks de implementatie van kostenbesparingen blijft de winstgevendheid op korte termijn moeilijk te realiseren.
Het non-GAAP operationele verlies bedroeg $12,7 miljoen, een stijging vergeleken met $8,7 miljoen in Q3 2023, wat een weerspiegeling is van de hoge uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) en verkoop- en administratiekosten.
De verliezen in dit kwartaal ten opzichte van Q3 2023:
Bron: Navitas IR
Belangrijkste redenen voor de 17% koersdaling
Na de bekendmaking van de kwartaalresultaten daalde het aandeel van Navitas met maar liefst 20%:
Bron: CNBC
Er zijn verschillende factoren die bijdroegen aan deze scherpe daling:
Beperkte omzetgroei: Beleggers hadden op een hogere omzetgroei gehoopt, gezien de aanzienlijke investeringen die Navitas heeft gedaan in nieuwe, snelgroeiende markten. Echter, de omzet bleef grotendeels stabiel of daalde zelfs licht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit wekte teleurstelling op bij beleggers, die verwachten dat Navitas zijn belofte van groei waarmaakt.
Blijvende verliespositie ondanks kostenbesparingen: Navitas kondigde aan dat het zijn personeelsbestand met 14% heeft verminderd om de operationele kosten te verlagen. Hoewel deze besparing van $2 miljoen per kwartaal pas op de langere termijn merkbaar zal zijn, blijft het verlies de korte termijn outlook negatief beïnvloeden. Dit heeft het vertrouwen van beleggers in het aandeel op korte termijn aangetast.
Lagere verwachtingen voor Q4 2024: Het management van Navitas verwacht dat de omzet in Q4 zal dalen tot een bereik van $18,0 tot $20,0 miljoen, wat lager is dan het huidige kwartaal. Dit wijst op voortdurende uitdagingen, zoals een verminderde vraag en vertragingen in de leveringsketens in kernmarkten zoals mobiele apparaten en consumentenelektronica. Deze neerwaartse verwachting benadrukt de onzekerheden waarmee het bedrijf te maken heeft in de huidige macro-economische omgeving.
Hoewel Navitas op korte termijn met uitdagingen kampt, blijven er belangrijke kansen voor langetermijngroei dankzij strategische innovaties en samenwerkingen.
Navitas heeft een strategisch partnerschap gesloten met Infineon, een grote speler in de halfgeleiderindustrie. Dit partnerschap biedt klanten de mogelijkheid om GaN-producten van zowel Navitas als Infineon te betrekken, wat het risico van afhankelijkheid van één leverancier vermindert en kan leiden tot een bredere acceptatie van GaN-technologie.
"Met een dual-sourcing optie tussen Navitas en Infineon kunnen klanten met vertrouwen overstappen naar GaN in nieuwe high-volume toepassingen,"
Dit partnerschap is vooral aantrekkelijk voor de AI-datacentersector, waar klanten grote hoeveelheden stroom vragen en betrouwbaarheid essentieel is.
Navitas lanceerde een nieuw laagspannings GaN-platform, geoptimaliseerd voor 48V-systemen die worden toegepast in AI-datacenters, elektrische voertuigen en robotica. Dit platform, dat gebruik maakt van een 80V tot 200V configuratie, moet Navitas in staat stellen om bredere toepassingen in deze markten te bedienen en een extra marktkans van $1 miljard te benutten. Het platform sluit ook aan bij de behoeften van grote spelers zoals NVIDIA, die steeds hogere energie-eisen stellen voor hun datacenteroplossingen. Als Navitas deze producten goed kan gaan verkopen is dit natuurlijk, zoals we inmiddels wel weten, een enorme groeimarkt.
"We zijn blij met de introductie van onze nieuwe laagspannings GaN-technologie, die onze positie in AI-datacenters en EV's versterkt,"
aldus Sheridan, hij zei hierover ook:
"Met deze technologie bieden we een complete oplossing, van hoge- tot laagspanningsconversie, wat ons concurrentievoordeel aanzienlijk versterkt."
Navitas rapporteerde recordverkopen in de markt voor GaN mobiele snelladers. Deze sector is belangrijk voor Navitas vanwege de groeiende vraag naar efficiënte laadoplossingen voor mobiele apparaten. De GaN-technologie van Navitas maakt snellere laadtijden mogelijk in kleinere en lichtere ontwerpen, wat aantrekkelijk is voor mobiele fabrikanten.
"Onze GaN-technologieën geven ons een voorsprong in de mobiele markt, en we zien een recordvraag naar snelladers,"
Dit succes in de GaN-markt voor mobiele toepassingen biedt een stabiele inkomstenbron die Navitas verder kan uitbreiden naarmate meer apparaten GaN-oplossingen integreren.
Voor het vierde kwartaal van 2024 verwacht Navitas een omzet tussen de $18,0 en $20,0 miljoen, met een brutomarge van ongeveer 40% op een non-GAAP basis. Ondanks de dalende omzetvooruitzichten ziet Navitas kansen om de marges op de langere termijn te verbeteren dankzij geplande kostenbesparingen. CEO Gene Sheridan benadrukt dat hoewel het bedrijf op korte termijn met uitdagingen te maken heeft, het goed gepositioneerd is voor toekomstige groei. Dus, verwacht nog niet teveel op de korte termijn is de conclusie, dit zien we ook terug in quotes zoals deze:
"We bevinden ons in een transitiefase, waarin we ons richten op winstgevendheid en strategische marktposities,"
"We zijn ervan overtuigd dat de combinatie van GaN-technologie, strategische partnerschappen en onze klantpijplijn ons in staat zal stellen om op lange termijn waarde te leveren aan onze aandeelhouders."
Navitas blijft een solide financiële basis behouden met $99 miljoen aan kasmiddelen, al is dit een forse daling van een jaar eerder, ook heeft het bedrijf geen schulden op de balans. Deze financiële stabiliteit biedt het bedrijf de flexibiliteit om strategisch te investeren in nieuwe markten en technologieën, zelfs wanneer de huidige marktomstandigheden uitdagend zijn. Wel is het belangrijk te begrijpen dat deze trend niet heel lang door kan zetten, omdat het geld uiteindelijk op is..
De balance sheet aan het einde van Q3 2024:
Bron: Navitas IR
CFO Todd Glickman zei hierover: "Onze sterke kaspositie zonder schulden biedt ons de flexibiliteit om door de huidige uitdagingen te navigeren en onze strategie voor lange termijn groei uit te voeren,"
Dit sterke balansbeheer is essentieel nu Navitas haar groeidoelstellingen probeert te realiseren terwijl het bedrijf naar winstgevendheid streeft.
Navitas Semiconductor bevindt zich in een fase waarin zowel uitdagingen als kansen aanwezig zijn. Het bedrijf blijft zich richten op strategische innovaties en heeft met succes een aantal sleutelmarkten geïdentificeerd, AI-datacenters, elektrische voertuigen en mobiele snellaadoplossingen. Deze markten vertegenwoordigen aanzienlijke langetermijnkansen voor Navitas, vooral nu het bedrijf zijn technologieën steeds verder ontwikkelt en versterkt door partnerschappen zoals met Infineon.
Meer weten over wat Navitas doet? Lees dan dit artikel
Door geen schuld op de balans te hebben, hoeft Navitas geen rentelasten te dragen, wat een aanzienlijk voordeel is, vooral in een tijd waarin rentetarieven wereldwijd stegen de laatste jaren. Deze financiële ruimte helpt het bedrijf bovendien om de impact van marktschommelingen op te vangen en noodzakelijke kostenbesparingsmaatregelen te implementeren zonder grote druk op de cashflow. Zo kondigde Navitas bijvoorbeeld een personeelsreductie van 14% aan, wat $2 miljoen aan kostenbesparingen per kwartaal moet opleveren, een stap die op de lange termijn de marges en winstgevendheid moet verbeteren.
Echter, de weg naar winstgevendheid is zeker niet zonder obstakels naar mijn mening. De huidige financiële resultaten benadrukken dat Navitas nog steeds kampt met hoge kosten en operationele verliezen, ondanks maatregelen om de uitgaven te verlagen.
Voor beleggers met een langetermijnvisie biedt Navitas Semiconductor wellicht een aantrekkelijke propositie, met name vanwege haar unieke positie als pionier in GaN-technologie en de sterke klantpijplijn die klaarstaat voor toekomstige groei, maar op korte termijn zien we nog niet de signalen die we willen zien.
"Voor beleggers die bereid zijn om deze korte termijn onzekerheden te accepteren, biedt Navitas potentieel aanzienlijke langetermijnkansen,"
Zolang je geduld hebt en een goede (realistische!) kijk op de marktomstandigheden, kan Navitas zich ontwikkelen tot een sterke speler binnen de GaN-technologie, met een sterke positie in markten die snel groeien en een toenemende behoefte aan energie-efficiëntie hebben. Maar je moet goed begrijpen dat een aankoop van een aandeel als dit volledig gebasseerd is op toekomstige omzet en winst, waar we nu nog weinig van zien of over kunnen zeggen (kijkend naar de laatste kwartaalcijfers).
Dus eigenlijk is het een investering in het feit dat de afzetmarkten verder moeten aansterken, en nog belangrijker dat Navitas zich goed in deze markt weet te zetten. Bij aandelen als deze is het altijd belangrijk je risicobeheer in de gaten te houden, aangezien sommigen volledig meegenomen worden in het potentiële groeiverhaal van Navitas, waardoor soms een te groot deel van je portfolio risk-on is.. Komende kwartalen willen we signalen gaan zien dat het groeipotentieel er daadwerkelijk is, mocht het bedrijf dit niet kunnen waarmaken verwacht ik een alleen maar hardere afstraffing van de investeerders (die hier al een tijd op wachten).
Kommentarer