top of page

Amazon in nood? AI product onder druk

In het kort:

  • Het AI-product Q, gelanceerd in april, mist belangrijke functionaliteiten, heeft hoge kosten en ervaart moeilijkheden met integraties.

  • Amazon-medewerkers maken zich zorgen dat klanten overstappen naar Microsoft's Copilot, dat meer functionaliteiten biedt en beter geïntegreerd is.

  • Q heeft zijn verkoopdoelen in verschillende regio's, waaronder Noord-Amerika, niet gehaald, ondanks pogingen om de verkoop te stimuleren.


Amazon’s nieuwste AI-product, Amazon Q, wordt geconfronteerd met diverse uitdagingen na zijn lancering in april 2024. Medewerkers van Amazon Web Services (AWS) bespraken in augustus op interne Slack-kanalen de tekortkomingen van Q. De belangrijkste problemen betreffen het gebrek aan functies, de hoge kosten en de beperkte integratie met andere software. Deze zorgen komen op een cruciaal moment voor Amazon, dat verwacht enkele miljarden dollar aan omzet uit AI-diensten te halen in 2024.


Technische schuld is een veelvoorkomend probleem binnen softwareontwikkeling. Het ontstaat wanneer ontwikkelaars snel keuzes maken die op korte termijn werken, maar op de lange termijn inefficiënties en problemen veroorzaken. Dit kan variëren van verouderde code die niet makkelijk te onderhouden is, tot systemen die niet goed zijn gedocumenteerd of niet schaalbaar zijn. Bedrijven worden hierdoor gedwongen om kostbare tijd en middelen te besteden aan het onderhouden en updaten van bestaande systemen, wat hun innovatiesnelheid kan vertragen. Hier komt de inzet van AI-tools zoals Cursor AI, GitHub Copilot (Microsoft), Devin en Amazon Q om de hoek kijken. Deze tools spelen een cruciale rol bij het verminderen van technische schuld door routinetaken te automatiseren en de efficiëntie van softwareontwikkeling te verbeteren.


Een van de belangrijkste punten van kritiek is dat Amazon Q niet op hetzelfde niveau functioneert als concurrent Microsoft Copilot. Dit heeft al geleid tot klantverliezen. Zo kan Q momenteel geen afbeeldingen in PDF-bestanden verwerken, een belangrijke functie die Copilot wel biedt. Ook ontbreekt de ondersteuning voor multimodale functies, zoals het gelijktijdig verwerken van tekst en afbeeldingen. Hierdoor zijn verschillende klanten overgestapt naar Copilot van Microsoft, omdat Q geen volledige marketingcampagne kon creëren die zowel afbeeldingen als tekst bevatte.


Verder stuitten klanten op hoge integratiekosten. Een klant vond bijvoorbeeld dat Q geen geschikte tools had om bepaalde e-mailinhoud te selecteren bij de integratie met Microsoft’s Exchange-systeem, wat leidde tot een geschatte kostprijs van $400 per gebruiker per inbox. Daarentegen biedt Microsoft's Copilot “out of the box”-functionaliteiten voor deze toepassingen, wat het een aantrekkelijker alternatief maakt. Kortom, Amazon lijkt duur en minder te bieden te hebben dan Microsoft.


Een andere terugkerende klacht is de hoge kosten van data-integratie. Dit is een punt van zorg, vooral gezien het feit dat Amazon Q’s klantenbestand voornamelijk bestaat uit grote bedrijven zoals Bayer en Smartsheet. Ondanks de initiële interesse blijft de vraag dus of Q al klaar is voor grootschalige adoptie.


Interne verkoopgegevens wijzen erop dat Amazon moeite heeft om Q te verkopen. Een verkoopteam binnen AWS met meer dan 3.000 werknemers miste een verkoopdoelstelling voor Q die in juli behaald had moeten worden. Vooral in Noord-Amerika zijn de cijfers zorgwekkend. Deze gegevens zijn door de hoogste leiding van Amazon bijgehouden, maar een woordvoerder van Amazon verklaarde dat de cijfers afkomstig waren van een verouderde methode die inmiddels is gecorrigeerd. Hoewel Amazon geen exacte cijfers publiceerde, suggereert het dat Q nog niet het succes is waarop gehoopt werd.



Amazon blijft echter optimistisch. Een woordvoerder van AWS, Patrick Neighorn, benadrukte dat de open discussies over Q onderdeel zijn van een cultuur van zelfkritiek binnen Amazon, die erop gericht is om producten continu te verbeteren. Hij noemde dat Amazon Q snel groeit en gebruikt wordt door grote bedrijven zoals Bayer en National Australia Bank. Neighorn gaf ook aan dat de prijsstelling van Q transparant is en dat klanten tools hebben om de kosten vooraf te berekenen.


Amazon-CEO Andy Jassy is persoonlijk betrokken bij de promotie van Q en onthulde op LinkedIn dat Q Amazon al 4.500 ontwikkelaarsjaren aan werk heeft bespaard, wat neerkomt op een besparing van $260 miljoen aan jaarlijkse efficiëntiewinsten. Amazon blijft nieuwe functies toevoegen op basis van klantfeedback, en de hoge verwachtingen voor Q worden dus nog even voortgezet, vooral richting de AWS Re-Invent-conferentie in december.


Andy Jassy over het AI product Q:

Bron: LinkedIn


Gene Munster, managing partner van Deepwater Asset Management, een investeringsfirma die zich richt op groei-investeringen in zowel publieke als private markten, met een sterke nadruk op opkomende technologieën zoals AI, augmented reality en andere transformerende sectoren, benadrukte dat de huidige gebruikersbasis van Microsoft’s Copilot, met ongeveer 5 miljoen van de 450 miljoen Office-gebruikers, slechts het begin is. Hij gaf aan dat Microsoft’s AI-strategie enorme groeipotentie heeft, maar dat de waarde van deze AI-functies zich pas in de toekomst echt zal bewijzen.


Volgens Munster gaat het om een kwestie van tijd voordat klanten de toegevoegde waarde van de AI-functionaliteiten gaan inzien. Dit zijn volgens hem typische "groeipijnen" die horen bij de vroege fasen van productontwikkeling, en hij verwacht dat Microsoft deze pijnpunten in de komende jaren zal oplossen door middel van continue productupdates.


Het prijsmodel van Copilot, waarbij klanten tussen 100 en 360 dollar per jaar betalen, staat ook onder druk, zij het minder dan bij Amazon, omdat veel gebruikers nog niet volledig overtuigd zijn van de waarde die deze AI-tool kan bieden. Munster is echter van mening dat, net zoals de prijs van de iPhone door de jaren heen steeg naarmate het product meer waarde leverde, hetzelfde zal gebeuren met de AI-diensten van Microsoft. Hij voorspelt dat bedrijven en consumenten bereid zullen zijn om meer te betalen zodra ze de productiviteitswinsten van de AI-tools volledig ervaren.


In zijn analyse van Microsoft’s financiële rapporten merkte Munster op dat zonder de AI-component de groei van Azure, de cloudtak van Microsoft, minder spannend zou zijn. Hij ziet AI als de belangrijkste motor achter de groei van Microsoft en verwacht dat deze trend op de lange termijn zal doorzetten. Munster ziet AI als een revolutie die mogelijk nog ingrijpender zal zijn dan de komst van het internet. Hij schat dat we momenteel in de vroege fase van een drie- tot vijfjarige stijging van de markt zitten, gedreven door AI-technologie, waarbij Microsoft goed gepositioneerd is om hiervan te profiteren.



Hoewel Munster erkende dat zowel Microsoft als Meta zwaar afhankelijk zijn van AI, merkte hij op dat Meta op dit moment aantrekkelijker gewaardeerd is. Meta wordt momenteel verhandeld tegen een lagere multiple dan Microsoft, wat het volgens Munster een interessantere belegging maakt op basis van waardering. Deze observatie weerspiegelt zich ook in de investeringen van zijn eigen fonds, Deepwater Asset Management, dat op dit moment wel in Meta belegt maar niet in Microsoft.



Amazon Q’s trage start toont de uitdagingen van AI-producten die snel op de markt komen. Ondanks de hype rond AI, blijven de initiële resultaten van Amazon Q achter bij de verwachtingen, met hoge kosten en ontbrekende functionaliteiten als belangrijkste struikelblokken. De concurrentie, vooral van Microsoft Copilot, zet extra druk op Amazon om snel verbeteringen door te voeren, wat wellicht zal leiden tot een succesvollere tweede fase na de geplande updates later dit jaar.

コメント


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page