top of page
Rabi Safi

Achter de Schermen: Waarom Google $26 Miljard aan Apple Betaalt

Samenvatting:

  • Google schenkt een opzienbarende $26,3 miljard voor een plaatsje als standaardzoekmachine op mobiele telefoons en webbrowsers in 2021.

  • Deze vorstelijke som is grotendeels in de zakken van Apple beland, al blijft het exacte bedrag gehuld in mysterie.

  • Terwijl Google's omzet uit advertenties van Google Search blijft groeien, is het de vraag wie hier werkelijk het meest van profiteert.

In de glamoureuze en vaak ondoorzichtige wereld van de technologiegiganten vinden verbazingwekkende transacties plaats achter gesloten deuren. Eén zo'n transactie, die recent het daglicht zag, is de bijna onvoorstelbare $26,3 miljard die Google op tafel legde om dé zoekmachine te zijn die je ziet wanneer je je nieuwe iPhone of MacBook aanzet.


Apple: De Stille Genieter


Apple, met zijn reputatie van exclusiviteit en een haast onfeilbare branding, heeft hier een gouden deal. Terwijl Google miljarden over de bank schuift om voorop te blijven in de zoekmachinestrijd, kan Apple achteroverleunen en de vruchten plukken. Het precieze bedrag dat Apple opstrijkt blijft, zoals gewoonlijk, gehuld in geheimzinnigheid. Maar insiders suggereren dat het leeuwendeel van Google’s investering Cupertino’s kant op is gegaan.


Strategie of Overleving?


Je vraagt je misschien af, waarom zou Google zoveel betalen? Simpel gezegd, in een wereld waar adverteerders koning zijn, is zichtbaarheid alles. En waar beter zichtbaar te zijn dan op de apparaten van het meest waardevolle merk ter wereld? De omzet uit advertenties van Google Search blijft groeien, en deze deal verzekert dat de groei gestaag blijft.

Echter, terwijl Google's omzet indrukwekkend mag zijn, duidt de enorme som geld die het bedrijf bereid is te betalen aan Apple erop dat het misschien wel meer een noodzaak is dan een luxe.


De Balans


Dus wie wint hier werkelijk? Google behoudt zijn positie als 's werelds dominante zoekmachine, en Apple vult rustig zijn al goed gevulde schatkist aan. Het lijkt erop dat, ondanks Google’s dominante positie in de zoekwereld, Apple stiekem aan de touwtjes trekt, de lachende derde is en Google daar waar het pijn doet raakt: de portemonnee.


Conclusie


In de titanenstrijd van technologiereuzen zijn het de deals achter de schermen die het speelveld bepalen. Google’s miljardeninvestering is een getuigenis van Apple’s macht en invloed. En hoewel we mogen speculeren over de exacte cijfers, is één ding duidelijk: Apple lacht zich helemaal naar de bank en terug.



Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page