500% winststijging voor Chinese automerk Geely maar niet voor lang
In het kort:
Het Chinese autoconcern Geely boekte een recordwinst van 10,6 miljard yuan (ruim 1,3 miljard euro) in de eerste helft van 2024, wat zes keer hoger is dan dezelfde periode vorig jaar. Deze winst werd voornamelijk gedreven door een stijging van 41% in de autoverkopen, met name elektrische en hybride modellen.
Geely verkocht 955.730 auto's in de eerste zes maanden van 2024, waarbij de groei vooral plaatsvond in Europa en China. Het concern verhoogde zijn verkoopdoelstelling voor 2024 van 1,9 naar 2 miljoen voertuigen.
Door verhoogde importheffingen in Europa (19,3%) en de VS (meer dan 100%) wordt de exportgroei van Geely onder druk gezet. Om deze heffingen te omzeilen, overweegt het bedrijf om een deel van de productie naar Europa en de VS te verplaatsen.
Geely boekt recordwinst door sterke verkoopgroei in Europa
Het Chinese autoconcern Geely, bekend van merken als Volvo, Polestar, en Lynk & Co, heeft in de eerste helft van 2024 een opmerkelijke financiële prestatie neergezet met een recordwinst van 10,6 miljard yuan (ongeveer 1,3 miljard euro). Dit is een spectaculaire toename van maar liefst 500% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze prestatie wordt grotendeels toegeschreven aan een forse toename in de autoverkopen, waarbij Geely maar liefst 955.730 voertuigen wist te verkopen, een stijging van 41% in vergelijking met de eerste helft van 2023.
De omzet van het bedrijf steeg ook sterk, met 47% tot 107 miljard yuan (circa 13,5 miljard euro). Deze indrukwekkende cijfers zijn het resultaat van de sterke vraag naar elektrische en plug-in hybride voertuigen, die een aanzienlijk deel van de verkoopgroei aandreven. Vooral de Europese markt blijkt cruciaal voor Geely, nu de concurrentie in de Chinese markt heviger wordt en prijsconcurrentie een grotere rol gaat spelen.
Strategie om exportheffingen te omzeilen
De Europese markt wordt echter steeds uitdagender voor Chinese autofabrikanten door de nieuwe importheffingen die de Europese Commissie heeft ingevoerd. Sinds kort geldt er een invoertarief van 19,3% op Chinese elektrische voertuigen, wat volgens Brussel nodig is om de oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Geely, dat zijn internationale expansie voortzet, overweegt daarom om de productie van enkele van zijn merken, zoals Zeekr, naar Europa te verplaatsen om deze heffingen te vermijden. Het ziet er dus naar uit dat dit soort winsten hoger belast gaan worden en dat Tesla er beter uit komt gezien ze maar 9% belasting hoeven af te dragen voor Autos die ze in China bouwen.
Niet alleen Europa, maar ook de Verenigde Staten hebben hun importtarieven op Chinese elektrische voertuigen aanzienlijk verhoogd, zelfs tot meer dan 100%. Deze maatregelen hebben als doel de Amerikaanse markt te beschermen tegen wat zij zien als een oneerlijke instroom van gesubsidieerde Chinese voertuigen. Als reactie hierop, en om zijn positie in deze markten te behouden, plant Geely om de productie van bepaalde modellen van Polestar en Volvo te verplaatsen naar respectievelijk South Carolina in de VS en België in Europa.
Verhoogde verkoopdoelstellingen ondanks uitdagende markt
Ondanks de toenemende uitdagingen op de wereldwijde automarkten, blijft Geely optimistisch over zijn groeiperspectieven. Het bedrijf heeft zijn verkoopdoelstelling voor het volledige jaar 2024 verhoogd van 1,9 miljoen naar 2 miljoen voertuigen. Dit optimisme wordt ondersteund door de lancering van nieuwe modellen zoals de Zeekr 009 en Zeekr X, die naar verwachting de verkoop verder zullen stimuleren.
In vergelijking met Europese fabrikanten, zoals Stellantis, dat in dezelfde periode een winstdaling van 50% tot 6 miljard euro rapporteerde, is de winstgroei van Geely opmerkelijk.
Deze cijfers onderstrepen de verschuivende dynamiek in de wereldwijde automarkt, waarbij Chinese fabrikanten steeds meer terrein winnen, ondanks de toenemende handelsbarrières.
De recordwinst van Geely benadrukt niet alleen de kracht van het bedrijf in het huidige competitieve landschap, maar ook de cruciale rol die de Europese markt speelt in de wereldwijde strategie van Chinese autofabrikanten.
Comments