top of page
Rabi Safi

3 Goedkope aandelen met potentie

De eeuwige zoektocht naar rendement! In dit artikel bespreken we 3 goedkope aandelen met potentie.

3 Goedkope aandelen met potentie

Deze goedkope aandelen of relatief goedkope en interessante aandelen betreffen twee groeiaandelen en één dividendaandeel. Laten we beginnen met de groeiaandelen en vervolgens naar het dividendaandeel!

Laat na het lezen vooral in de reacties weten of deze aandelen jou ook aanspreken (of juist niet) of dat je andere interessante aandelen op het oog hebt!

Al deze aandelen zijn te koop bij DEGIRO en BUX Zero.

Laten we snel beginnen met één van de goedkope aandelen, Shopify.

Aandeel Shopify ($SHOP)

Shopify is een e-commerce platform dat verkopers in staat stelt hun producten aan te bieden via hun eigen webshop.

De verschuiving naar e-commerce heeft door de pandemie een extra boost gekregen waar Shopify enorm van heeft geprofiteerd. De omzet, berekent over de afgelopen twaalf maanden, is met ruim 41% YoY (jaar op jaar) gestegen.

Het voordeel voor Shopify is dat deze toenemende vraag waarschijnlijk niet van tijdelijke aard is. Shopify hanteert namelijk een abonnementsmodel, waardoor klanten maandelijks een vast bedrag + fee betalen om van Shopify gebruik te kunnen maken.

Het is onwaarschijnlijk dat webwinkeliers aan het eind van de pandemie hun webshop zullen beëindigen, of je moet toevallig enkel mondkapjes verkopen.

De toekomst voor Shopify zien wij vooral rooskleurig in, vanwege de enorme groeimarkt of “Total Adressable Market (TAM)”. Volgens het managent van Shopify ligt dit in 2021 rond de $153 miljard en dit groeit jaarlijks nog stevig door.

Het is aannemelijk dat Shopify een groot deel van deze markt zal winnen, omdat het simpelweg een betere waarde propositie biedt voor haar klanten dan de concurrenten.

Waar verkopers op bijvoorbeeld Amazon enkel hun producten kunnen aanbieden, levert Shopify het totale pakket. Een eigen webshop, eigen branding, handige plug-ins om meer uit een webshop te halen en nog veel meer.

Miljoenen bedrijven in 175 landen over de hele wereld hebben al meer dan $200 miljard omgezet met Shopify. Shopify

Indien Shopify een significant marktaandeel weet vast te houden of zijn marktaandeel zelfs uit te breiden, zal de waarde van de onderneming logischerwijs groter en groter worden. Eén aandeel Shopify noteert momenteel tegen een koers van $563.

Analisten hanteren een gemiddeld koersdoel van $900 (CNN Business) wat dit een één van de relatief goedkope aandelen maakt.

Momenteel zijn de marktomstandigheden niet ideaal voor een groeiaandeel als Shopify, maar het blijft één van de interessante aandelen en wordt steeds aantrekkelijker geprijsd. Wat ons betreft zeker een aandeel met potentie en voor op je watchlist.

Aandeel Salesforce ($CRM)

Salesforce is een onderneming die CRM-services aanbied. CRM staat voor Customer Relation Management, oftewel de manier waarop een onderneming de relatie en interactie met (potentiële) klanten beheert.

Het doel van een CRM-systeem is simpel: het verbeteren van zakelijke relaties en het organiseren van bestaande data over contact, verkoop en marketing.

Voor veel bedrijven is het systeem van Salesforce al essentieel voor de gehele bedrijfsvoering. Salesforce verbindt als het ware de verschillende partijen waar een bedrijf gebruik van maakt en kan data van deze verschillende bedrijven samenbrengen in het CRM-systeem.

Dit wordt mooi weergeven in onderstaande afbeelding:

Ondernemingen die gebruikmaken van de software van Salesforce zullen niet snel geneigd zijn over te stappen naar een concurrent, het kost namelijk veel geld om over te stappen naar een andere partij.

Dit zorgt ervoor dat Salesforce een hoog net retention rate – het percentage van terugkerende omzet uit bestaande klanten – heeft, wat ligt rond de 90%! Zeer goed voor een onderneming met bijna $25 miljard omzet.

Net als Shopify geniet ook Salesforce van een enorme Total Adressable Market. Salesforce verwacht dat er in de periode 2019-2024 meer dan 10 biljoen dollar gespendeerd wordt aan de ‘digital transformation’, ofwel cloud services.

Momenteel is Salesforce het grootste CRM-platform dat bedrijven helpt bij het beheren van hun activiteiten op het gebied van verkoop, consumentenondersteuning, marketing, gegevensanalyse en app-ontwikkeling. Dit gebeurt allemaal in de cloud.

Beleggen in de Cloud Computing-industrie?

Lees hier meer over de WisdomTree Cloud Computing ETF. Deze valt binnen de kernselectie bij DEGIRO.

Tenminste één van de Salesforce-producten wordt gebruikt door meer dan 90% van de Fortune 100-bedrijven. Momenteel is de directe totaal aanspreekbare markt goed voor ongeveer $250 miljard.

Salesforce heeft een marktaandeel van ongeveer 10% in deze markt. Verwacht wordt dat de TAM tot 2025 zal groeien met een CAGR van 13%. Wanneer Salesforce ook nog haar marktaandeel weet te vergroten, zal dit leiden tot een uitstekende groei.

In juni 2021 maakte Salesforce een samenwerking met Amazon bekend. Kort gezegd kunnen klanten nu de oplossingen van Salesforce én de geïntegreerde diensten van AWS (Amazon Web Services) samen gebruiken.

Deze samenwerking verbetert de klantwaarde van Salesforce enorm, waardoor ze in de toekomst nog meer marktaandeel kunnen winnen. Om deze redenen zijn wij positief gestemd over Salesforce. Eén aandeel $CRM noteert op het moment van schrijven tegen een koers van $186 en is één van de relatief goedkope aandelen.

Ook voor het aandeel Salesforce zijn de huidige marktomstandigheden niet ideaal. Toch blijft het één van de goedkope aandelen met potentie en wat ons betreft een bedrijf en aandeel om goed in de gaten te houden.

Aandeel Starbucks ($SBUX)

De laatste van de goedkope aandelen voor vandaag. Starbucks heeft eigenlijk geen introductie nodig.

Voor de weinigen die toch onbekend zijn met Starbucks: Starbucks is een verkoper van (luxe) koffie. Starbucks heeft de sterkste merknaam ter wereld wat betreft het verkopen van koffie en geniet daarom ook van een enorme prijskracht. Dit is eenvoudig terug te zien in het feit dat het bedrijf een bruto winstmarge van maar liefst 70% genereert.

De nettomarge ligt rond de 15%, wat aanzienlijk minder is, maar toch zeker bovengemiddeld.

Vooral onder dividendbeleggers is Starbucks altijd al erg populair. Met een dividendrendement van 2,46% en een payout ratio van 56% wordt Starbucks door beleggers beschouwd als een rendabele, maar veilige belegging wat betreft dividend.

Daar komt bij dat veel van de winst zich vertaalt in free cash flow, waardoor het dividend ook gedekt wordt door free cash flow – een, voor beleggers, extra margin of safety.

Het sterke bedrijfsmodel geeft beleggers daarnaast ook nog meer zekerheid rondom dividenduitkering. Starbucks weet haar dividend al elf jaar achter elkaar te verhogen en doet dit ook in hoog tempo. De afgelopen vijf jaar heeft Starbucks haar dividend met ruim 16% per jaar verhoogd.

Recent is de oude CEO Howard Schultz teruggekeerd om het bedrijf weer te leiden. Een van zijn eerste beslissingen als CEO was het schrappen van het aandelen terugkoopprogramma. Beleggers reageren hier in eerste instantie niet positief op, omdat dit op korte termijn een slecht signaal is.

De winst per aandeel zal immers lager zijn dan verwacht, omdat er meer uitstaande aandelen zijn. Op lange termijn kan dit echter een zeer winstgevende zet zijn, omdat er nu meer geld kan worden geïnvesteerd in het groeien van het bedrijf.

“You have to take the opportunity to invest money where it will get the best return on multiple levels both as a direct investment and to show what the company’s current focus is.” Howard Schultz

Schultz heeft een hoop ervaring met het groeien van Starbucks: tijdens zijn vorige zitting als CEO groeide hij het bedrijf van 11 winkels uit naar meer dan 28.000 winkels. Wij hebben om deze reden een groot vertrouwen in de nieuwe, of eigenlijk oude CEO.

Een aandeel Starbucks is momenteel rond de $79 ~ $80 aantrekkelijk geprijsd. Persoonlijk ben ik van mening dat de koers na de corona-dip te hard van stapel was gelopen. Voor corona was er een mooie opwaartse trend tot aan de $100 per aandeel.

Het enige nadeel momenteel wat betrekking heeft op Starbucks is dat er wat filialen zijn waar vakbonden worden opgezet en de lonen in Amerika wél hard stijgen. Er is daar een groot arbeidstekort wat ervoor zorgt dat arbeiders de markt in handen hebben. Dit houdt in dat zij hogere eisen kunnen stellen.

Vanwege de prijskracht die Starbucks heeft, verwachten we dat de hogere kosten uit loon (en grondstoffen) redelijk eenvoudig kunnen en zullen worden doorberekend aan de uiteindelijke consument.

Goedkope aandelen met veel potentie

Er zijn altijd veel goedkope aandelen met veel potentie te vinden. De grote vraag is wanneer is een aandeel echt een goede koop? Om dit te achterhalen kan je kijken een fundamentele analyse doen, maar ook een technische analyse of door bijvoorbeeld naar de financiële ratio’s te kijken. Op de website vind je vele aandelen analyses met investmentsthesissen.

Interessante aandelen met potentie

Wil je één van deze aandelen aanschaffen? Kijk dan op de pagina over beleggen en investeren op de beurs.

Up-to-date blijven van alle nieuwe artikelen? Volg ons op sociale media.

Dit waren de drie goedkope aandelen met potentie voor nu, welk interessante aandelen hou jij goed in de gaten? Laat het hieronder weten in de reacties! We zijn altijd opzoek naar de meest interessante aandelen 2022.

4.8/5 - (9 stemmen)

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

bottom of page